Klipparen tappar ju inte minnet efter en hel vinter i källaren utan laddning men med nyckeln ur, så den biten stämmer inte. Däremot kan jag inte säga om basen har något minne eller inte, men jag tror inte det. Mer som johan119 skriver, att den använder basen som referens.
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag startat upp den efter servicen.
Den är inte klar med mattan ännu men shit vilken skillnad!!!

Det är en helt ny maskin jag har fått (Ej utbytt utan uppdaterad samt ny nätaggregat) mkt tystare snabbare jag är super nöjd.
/Niklas
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
N_Fredriksson skrev:
Nu har jag startat upp den efter servicen.
Den är inte klar med mattan ännu men shit vilken skillnad!!!

Det är en helt ny maskin jag har fått (Ej utbytt utan uppdaterad samt ny nätaggregat) mkt tystare snabbare jag är super nöjd.
/Niklas
Visst är det kul med nya uppdateringen(y)
Har du testat att klippa på lägre klipphöjd typ 1 för att höra om den brölar?
 
F1Alex skrev:
Har du några foton på din demontering av växellåda och elmotor som du kan dela med oss��?
Tog tyvärr inga kort på demonteringen. Går dock se hur växellådan ser ut på följande sida:

http://www.byggahus.se/forum/robotgr...ppare-271.html

Bilder från förra åres isoleringt: IMG_0785.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerade även hela insidan på ytterskalet baktill och under hjulhusen.

Jag tyckte dock inte det gav speciellt mycket effekt. Mätte även med att antal olika appar. Låg runt 70 db drygt. Fokuseringen låg då på att isolera bort ljudet från växellåda men jag är relativt säker nu på att det är elmotorerna som låter.

Det bästa vore att lösa vad det är som orskar höga ljudnivån och se om det är något som går att åtgärda permanent. Den som löser det får en hel hög med guldstjärnor.
 
Redigerat:
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Kan även ligga mellan planethjul och sol, d.v.s. drivkopplingen mellan motor och planetväxel.
Det ska finnas en länk till en servicemanual för Indego i forumet. Det är dock hopplöst att söka på service, reperation då man få väldigt många träffar. Jag har haft den men den åkte bort när jag köpte en annan klippare.
Vet ej riktigt var denna drivkoppling sitter men på utgående axel från elmotor sitter det ett metallkugghjul som går in i mitten på växellådan och driver plastkugghjulen i lådan, se bild på lådan här:

http://www.byggahus.se/forum/robotgr...ppare-271.html

Vet att du är Landroid förespråkare annars men har du något förslag på lösning?
 
hc77 skrev:
Tog tyvärr inga kort på demonteringen. Går dock se hur växellådan ser ut på följande sida:

[länk]

Bilder från förra åres isoleringt:[bild][bild][bild]

Jag tyckte dock inte det gav speciellt mycket effekt. Mätte även med att antal olika appar. Låg runt 70 db drygt. Fokuseringen låg då på att isolera bort ljudet från växellåda men jag är relativt säker nu på att det är elmotorerna som låter.

Det bästa vore att lösa vad det är som orskar höga ljudnivån och se om det är något som går att åtgärda permanent. Den som löser det får en hel hög med guldstjärnor.
Tack för bra bilder. Du hade isolerat rejält och mycket mera än jag.
Det verkar som om det bara är Bosch som har detta höga ljud.Min ena granne har en worx som är väldigt tyst. Har även hört både HQ, Gardena och Robomov, alla är nästan ljudlösa förutom klippningen.
 
F1Alex skrev:
Tack för bra bilder. Du hade isolerat rejält och mycket mera än jag.
Det verkar som om det bara är Bosch som har detta höga ljud.Min ena granne har en worx som är väldigt tyst. Har även hört både HQ, Gardena och Robomov, alla är nästan ljudlösa förutom klippningen.
Ja så verkar det vara och det stör mig. Förstår inte hur Bosch tänkte här och hur de kunnat misslyckats med en så pass lätt grej som alla andra tillverkare inklusive lågbudget-klippare löst.
 
F1Alex skrev:
Visst är det kul med nya uppdateringen(y)
Har du testat att klippa på lägre klipphöjd typ 1 för att höra om den brölar?
Klippte på mellan 2-3 så det är typ det lägsta utan problem.
Plus så verkar den betydligt smartare nu.

/N
 
hc77 skrev:
Ja så verkar det vara och det stör mig. Förstår inte hur Bosch tänkte här och hur de kunnat misslyckats med en så pass lätt grej som alla andra tillverkare inklusive lågbudget-klippare löst.
Förmodligen inte mycket!
Vi kanske får kontakta Bosch i Tyskland för att trycka på dom lite för Svenska supporten verkar inte bry sig nämnvärt när jag pratat med dom iallafall.
Är du bra på Tyska��?
Någon här som kan författa ett email på Tyska?
 
Granfot skrev:
Klipparen tappar ju inte minnet efter en hel vinter i källaren utan laddning men med nyckeln ur, så den biten stämmer inte. ...
Nu har jag ingen information om hur delarna är konstruerade / programmerade så jag lutar mitt resonemang mot vad jag ser.

Om jag tar ur batterinyckeln så vägrar min klippare att ens tända upp skärmen om den inte ställs på sin inkopplade basplatta. Det första som sedan händer är att texten "Vänta klipparen synkroniseras" visas, följt av valen [Klipp] [Meny]. Menyinställningarna är en annan historia som mycket väl kan ha sparats i ett annat permanent minne (pin-kod får ju inte försvinna vid batterifel).

Mitt slutsats är att samma klippare borde kunna köras både hemma och på landet så länge klipparen görs strömlös med nyckeln däremellan så att klipparen synkroniseras upp från respektive basplatta.

F1Alex skrev:
... Någon här som kan författa ett email på Tyska?
Jag kan tyska hjälpligt men använder ändå "Google Översättning" för att snabbkolla mellan Svenska - Tyska - (Engelska -) Svenska igen... Stämmer originaltexten med slut texten så...
 
Redigerat:
Hej.
Jag har precis tagit ut min Indego ur kartongen.
Jag har lagt den upp och ner och klämt lite på den.
Det jag reagerar på är att klippskivans upphängning känns lite glappig i sidled, samt att framhjulens hållare inte sitter stumt fast emot chassit. Är detta normalt? Maskinen är tillverkad mars 2013 5.8 build 04679.
Har ni tips på förebyggande åtgärder/förbättringar vore också uppskattat!
 
Framhjulen ska inte sitta stumt på något sätt, de ska ju kunna parera rätt mycket. Klippskivan vågar jag inte svara på, men det låter normalt.

Bender är gör övrigt på semester här, lite Spa-vistelse tror jag gör honom gott. :)
 
peternicklas
hc77 skrev:
Vet ej riktigt var denna drivkoppling sitter men på utgående axel från elmotor sitter det ett metallkugghjul som går in i mitten på växellådan och driver plastkugghjulen i lådan, se bild på lådan här:

[länk]

Vet att du är Landroid förespråkare annars men har du något förslag på lösning?
Inte när det är plasthjul, de brukar inte låta. Elmotorn eller lager som av någon anledning inte mår bra. Hur ser det ut efter plasthjulen? Är det plast hela vägen? Ett svar som du inte vill höra är klart att det är dålig kvalitet på drivningen. Har ingen info om hur det t.ex. ser ut på Landroid, borde dock vara samma typ av lösning.
 
peternicklas
GordonE skrev:
Hej.
Jag har precis tagit ut min Indego ur kartongen.
Jag har lagt den upp och ner och klämt lite på den.
Det jag reagerar på är att klippskivans upphängning känns lite glappig i sidled, samt att framhjulens hållare inte sitter stumt fast emot chassit. Är detta normalt? Maskinen är tillverkad mars 2013 5.8 build 04679.
Har ni tips på förebyggande åtgärder/förbättringar vore också uppskattat!
Det att klippmotorn och tallriken glappar är orsaken till att den brölar som så många har problem med. Finns tidigare i tråden hur man försökt att ta bort glappet. Även hjulen har varit problem och klart att de ska sitta fast mot chassiet. Finns en led som de snurrar runt.
 
Tack för svaren.
Jag tyckte att klipparglappet kändes normalt. Däremot framhjulens hållare känns inte riktigt dragna. Hjulet vrider sig som det ska, men axeln sitter emot chassit med en hållare. Det är den som inte sitter bra. Det är en torxsskruv som låser hållaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.