Bergvärmen borde du kunna få installerad av en bergvärmefirma, skippa rörmokaren för den delen.
 
B
Ta en annan rörfirma.... tyvärr är inte hantverkare vana vid "inköpskunniga" privatpersoner... men de får lära sig den hårda vägen..
 
Hur många kvadratmeter och slingor är det frågan om?
 
Enk Projektet skrev:
Hur många kvadratmeter och slingor är det frågan om?
Det blev ca 1200 meter rör fördelat på 19 slingor och 2 plan.
 
Kort fråga, finns det inget krav på säkervatten-dokument ifrån din kommun?
 
Säker vatten är bara en tolkning av BBR.
 
Dr.L skrev:
Kort fråga, finns det inget krav på säkervatten-dokument ifrån din kommun?
Nej det finns det inte, och bör inte finnas heller om man frågar mig.
 
Det blir ju som att kräva att skolmaten ska komma från MCdonken..
 
Det finns väl ingen kommun som kräver säkervattenintyg. Med stöd av vilken lag skulle man göra det?

KjellT - du har två rimliga val. 1. Gör jobbet själv och det låter som att det kommer gå utmärkt. 2. Skicka material spec och arbetsbeskrivning till ytterligare att par rörkrökare och ta in alternativa offerter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det finns väl ingen kommun som kräver säkervattenintyg. Med stöd av vilken lag skulle man göra det?

KjellT - du har två rimliga val. 1. Gör jobbet själv och det låter som att det kommer gå utmärkt. 2. Skicka material spec och arbetsbeskrivning till ytterligare att par rörkrökare och ta in alternativa offerter.
Jepp, jag försöker med alternativ 2 och om jag inte hittar någon rörkrökare som har rimliga priser eller godkänner att jag köper från Rinkaby eller liknande så kör jag med alternativ 1.

Vad gäller kommuner och krav på "säkert vatten" så har jag en granne som fick det kravet. Han hade tänkt installera delar av sitt vvs system själv vilket kommunens tjänsteman inte ville gå med på. När han opponerade sig drog dock kommunen tillbaka kravet. Jag tycker att skall se till att det byggs säkra och tillgängliga bostäder som följer BBR och detaljplan. Om jag vill installera en kran till handfatet är det mer en fråga mellan mig och mitt försäkringsbolag. Och försäkringsbolaget har inte några problem med detta så länge man följer materialtillverkarens regler och dokumenterar arbetet ordentligt. Visar det sig att man ändock gjort fel och det blir en skada får man reducerad ersättning. Om man är villiga att ta den risken bör vara upp till var och en.
 
O
Det viktiga är att följa säker vatten när man gör jobbet... det kan man göra själv utan inblandning av några intyg....
Alla rörisar är inte certifierade av säkervatten, men gör bra jobb ändå så ett sådant krav från kommunen skulle nog bli svårt att få igenom.... Jag har en röris som jag litar på till 100% när det gäller... Men han är inte "certifierad" av säkervatten... Hans resonemang är att man följer säker vatten, om man inte gör det bättre....

Tråkigt med rörisar som inte vill jobba med material som de inte själva köpt in.... Som röris idag måste man hålla sig uppdaterad på priserna som finns på nätet....framförallt när det gäller blandare....
 
Odjuret skrev:
Det viktiga är att följa säker vatten när man gör jobbet... det kan man göra själv utan inblandning av några intyg....
Alla rörisar är inte certifierade av säkervatten, men gör bra jobb ändå så ett sådant krav från kommunen skulle nog bli svårt att få igenom.... Jag har en röris som jag litar på till 100% när det gäller... Men han är inte "certifierad" av säkervatten... Hans resonemang är att man följer säker vatten, om man inte gör det bättre....

Tråkigt med rörisar som inte vill jobba med material som de inte själva köpt in.... Som röris idag måste man hålla sig uppdaterad på priserna som finns på nätet....framförallt när det gäller blandare....

Säker vatten är ett företag som erbjuder en tolkning av BBR.

Säker vatten behöver ingen röris ha, men BBR Ska följas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.