Hej!

Vi ska sätta liggande panel (fasadpanel) på ena väggen i sovrummet mot yttervägg. Har reglat upp och satt isolering nu. Då vi tänkt ha lite glipor i panelen vill vi ha något mörkt bakom och har satt upp vindpapp direkt på isoleringen för att sedan sätta panelen på detta. Känner nu mig osäker på hur bra detta verkligen är. Kan vi få problem med fukt i väggen? Är det farligt att ha impregnerad vindpapp inomhus på detta sätt? Vilka andra alternativ har vi?

Någon med mer rutin på detta får gärna komma med synpunkter :)

/J
 
Hur gick det körde ni med vindpapp som luktar lite asfalt? Vi funderar på precis samma grej och om det är ohälsosamt på något sätt??

Någon som vet?
 
S
tror det är svårt å få svar senast inloggad för 4 år sen
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Tanken skulle vara svart papp-plast-isolering-msonit-luftspalt-råspont-asfaltspapp-tegel.

Plasten kommer alltså precis bakom pappen om vi skulle sätta upp papp. Men som sagt lite osäker då jag tycker den luktar lite asfalt och det kanske inte är helt toppen att ha inomhus?
 
S
skulle inte sätta pappen. va ska ni ha den till?
 
Tack för tipset på markväv, kör på det i stället : )

KnockOnWood skrev:
Var har ni den diffusionstäta plasten, eller har ni ingen sådan?

Ett alternativ till något mörkt bakom panelen kan väl vara marktäckväv.
Sån som man lägger över t.ex. potatisland alltså.
[länk]
 
Vi skulle sätta den bara för att få svart bakom brädorna...
 
Tror att papp (brun) för pappspända tak & väggar skulle fungera.
Bör också vara hälsosammare att ha inomhus.
 
S
skulle satt gips. som målas svart. kommer kanske inte sluta väl med väv eller liknande
 
SBH skrev:
skulle satt gips. som målas svart. kommer kanske inte sluta väl med väv eller liknande
Vad menar du med detta? Sluta väl?
 
S
KnockOnWood skrev:
Vad menar du med detta? Sluta väl?
antingen andas inte väggen så bra. finns det lite djur och insekter som gillar plasten
 
SBH, jag förstår fortfarande inte vad du vill ha framfört.
Förlåt, men jag tänker kanske lite långsamt :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.