Mikael_L skrev:
Nej, där håller jag inte med dig. De som sitter för lågt utgör en verklig fara och relativt stor fara.
Frågan är väl om det verkligen är så.

Faran med att stoppa in två spikar i ett uttag uppträder är att man inte omedelbart kan släppa pga muskelkamper. Om man tex står på en stol och stoppar fingrarna i takdosan brukar det gå bra, bortsett från blåmärken och de ben som bryts i fallet.

Hur lågt är lågt, är nästa fråga. Som elmont skrev så är det ingen som sätter CEE-uttag nere vid golvet. Perilex, javisst, men inte CEE.

Dom sitter alltid en bit upp. Det lägsta jag monterat här hemma (i maskinhallen) sitter säkert 120 cm över golvet, vilket ärligt talat känns ganska lågt när man skall ansluta något.

Därmed så måste småttingen sträcka på sig lite, och vi hamnar i den smått osannolika situationen att barnet:

1. Kan hålla undan locket med näsan
2. Stoppa i en spik med vänster hand
3. Stoppa i en annan spik med höger hand
4. Missa PE (1-1/5)*(1-1/4)=4/5 * 3/4 = 60% sannolikhet. Dvs 40% chans att JFB löser.
5. Inte ramla eller rygga tillbaka vid den första ofarliga stöten

Totalt sett skulle jag vilja hävda att det är väldigt osannolikt att det skulle gå illa, och det är troligen även vad vi ser i statistiken.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Dvs 40% chans att JFB löser.
Ja om det nu finns JFB. Jag gissar att andelen CEE uttag bakom JFB är i minoritet men har egentligen ingen aning. Vad tror ni andra? Och diskussionen om hur det bör vara kan vi kanske skippa utan jag är nyfiken på hur det faktiskt är.
 
Om vi ska begränsa oss till miljöer där det rör sig barn, skulle jag gissa att det i hemmen finns det ofta JFB, medan i lantbruken är det nog ganska dåligt.
 
Så, hur många är det som skadas varje år från att ha petat in saker i för lågt placerade cee?
 
Jag har nyligen installerat ca 30 st kombiuttag på ett ganska nybyggt badhus precis enligt ritning på en höjd av 1300 öfg.
Det blev ingen besiktningsanmärkning på det!
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Så, hur många är det som skadas varje år från att ha petat in saker i för lågt placerade cee?
Ja det är verkligen inte så många. Räknat per år så är det väl noll-komma- nånting ...

Men själv vill jag dock att nästa händelse som tillför nytt underlag till statistiken inte inträffar hemma hos mig, oavsett om det är mitt eget barn, någon annans barn, någon klantig vuxen. Jag vill dessutom helst att det inte ens händer efter att jag sålt huset.
Så här har jag tänkt köra på talesättet "better be safe, than sorry."

Och på tal om det, så är faktiskt det tillfälliga CEE-uttaget i garaget för lågt satt just nu. Men det är samtidigt blockerat av hinder - ordentligt. Och kommer så vara fram till en större städning skett. ;)
När jag gör i ordning elen där så ska det givetvis justeras, till minst 1,5 meters höjd. ;)

När jag hade tillfälligt CEE inne i huset för byggström så satt det på ca 1,8 meter över golv. Jag var inte orolig över att våra barn skulle komma åt det. Men däremot kanske den där byggcentrallådan som låg på nåt golv någonstans.

Ja det är inte lätt det här ... :x
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.