Min granne har ett hus byggt på 70talet, och hennes tak behöver få ett antal takpannor utbytta, men det befintliga teglet har ingen märkning överhuvudtaget.

- Det är brunt.
- Från början av 70talet.
- Mått 390x290mm och spåret är 8mm bilder och måttskiss bifogas.

Någon som vet var det kan finnas nya eller begagnade att få tag i ...?
Alla tips mottages tacksamt!

070-3405143
 
  • Tegelpanna Topp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelpanna Botten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är nog inte tegel utan en panna gjord i betong. Ett tips kan ju vara att åka till närmaste bygghandel och jämföra med sortimentet från benders och st:eriks.
 
Vanlig standard betongpanna. Köp på Blocket så får ni en som är lika risig.
 
Tack för ditt svar!
Problemet är bredden på denna takpanna, den är bara 290mm och höjden är 390mm, dagens takpannor har andra mått, framförallt bredden.
 
Rekommendera henne att lägga om det istället. Ett ~40 år gammalt tak har uppnått sin tekniska livslängd. Man kan ju såklart vänta på att det ska börja läcka, men det är inte rätt :)

Och det blir dyrt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Bara för att det uppnått sin "tekniska livslängd" kan det hålla många år till. Tillsynen bör dock prioriteras för att säkerställa att eventuellt läckage upptäcks innan kostsamma följdskador uppstår.

Men att byta bara för att, tycker jag är att rekommendera om man inte har något bättre att lägga pengarna på :)
 
mexitegel skrev:
Bara för att det uppnått sin "tekniska livslängd" kan det hålla många år till. Tillsynen bör dock prioriteras för att säkerställa att eventuellt läckage upptäcks innan kostsamma följdskador uppstår.

Men att byta bara för att, tycker jag är att rekommendera om man inte har något bättre att lägga pengarna på :)
Med betoning på "kan". Om pannorna har börjat spricka så blir det ju spännande på vintern med snölast. Då spricker förmodligen fler, och därefter möter vattnet 40 år gammal och skör papp. Men som sagt, det kan hålla ett tag till.
 
Nu vet vi ju inte orsaken till de spruckna pannorna, det behöver ju faktiskt inte vara åldern det beror på.
 
S
KentW skrev:
Tack för ditt svar!
Problemet är bredden på denna takpanna, den är bara 290mm och höjden är 390mm, dagens takpannor har andra mått, framförallt bredden.
du får kolla där det finns gamla pannor. blocket, ställen där byggmatrial finns för återanvändning
 
A
Mitt allra första inlägg på byggahus! :)

Jag har en bunt gamla betongpannor över som matchar din måttskiss. Utseendemässigt ser jag ingen skillnad förutom färgen, mina är mer åt det grå/svarta hållet men eftersom de legat ute i 40+ år är det lite alla möjliga nyanser.

De finns i Stockholm för upphämtning. Jag vet inte hur många som är hela men jag kan kolla upp det om det är intressant. Det kanske enklare att leta upp några gamla pannor på blocket eller liknande i din närhet. Är det bara enstaka pannor som ska lappas och ändå behöver bytas på riktigt förr eller senare så kanske inte färgen och hundraprocentig passform är det allra viktigaste.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Bilderna påminner om mina pannor och det är zanda pannor som jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.