Hej!
vi har lite problem hur vi ska lösa problemen vi fick när vi skulle bygga ut trallen.
Såhär såg det ut innan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill ta bort platån så att vi får samma nivå som resten av altan och sätta en stödmur som håller tillbaka gräsmattan.
Fick lite problem när jag grävde bort all jord och det kom fram ett berg.

går det att bygga trall runt stenen/berget eller ska vi försöka få bort den med snigeldynamit?

Går det att lägga en stödmur med tex Stackstone från bauhouse med dom här förutsättningarna?
Får kanske gjuta fast första raden så att den blir stabil?
Hur gör jag då med dreneringsslang? Lägger jag den framför första stenraden?
Kanske inte behöver dreneringsslang när muren inte ska vara så hög? Ca 80cm hög.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan du bygga in den i trallen, men den var ju inte så vacker tyvärr i och med att det ser ut att vara sprängt berg. Jag hade försökt få bort det, snigeldynamik är hutlöst dyrt men det finns en tråd om stenspräckning här på forumet medelst värmestav som verkar funka väldigt bra.

Stödmur där är inga problem. När du spräckt bort berget gjuter du bara en klack på berget som du fixerar skiftet på.
 
Ska prova att borra och driva i några kilar av nått slag. Kanske går med ett par spetsmejslar eller huggmejslar.
Får bli att gjuta en klack. Bör jag ha någon dreneringsslang eller räcker det med singel som drenering framför muren?
 
Om det är risk för stående vatten i grundbädden eller bakom muren ska du ha dränering, annars behövs det inte men lägg ordentligt med makadam/singel under och bakom muren.
 
En cobra/hilti bergborrmaskin kanske löser det ? Mkt jobb dock!
 
Borde inte vara problem med stående vatten om jag packar singel ordentligt och gjuter en klack. Vattnet borde rinna under klacken eftersom det är lite lutning på marken.
Ska provborra några hål och försöka spräcka bort en bit, går inte det så kanske jag provar snigeldynamit.
Hur mycket dynamit behöver man? 4kg kostar ca 470:- hur långt kommer jag med det?
 
Nu har jag det :) Blir nog sista utvägen om det inte går på nått annat sätt.
 
Körde sönder en meec slagborr från jula 399:- gick riktigt bra att borra 10 hål innan snabbfästet gick sönder. Bara byta imorgon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.