Har sålt min lägenhet nu och gjort en hel del vinst på min lägenhet. Har räknat med att jag ska betala staten 390.000kr i skatt på försäljningen. satt o funderade på om det är bättre att skjuta upp skatten och ta dessa 0.5% i ränta varje år, och istället använda mig av dessa 390.000 av att betala en del av banklånet som har en ränta på ca 2%?

Finns det någon regel på hur länge man kan skjuta upp skatten på försäljningen av lägenheten? Vad tycker ni om iden?
 
Tänk på att uppskovsräntan räknas på hela vinsten vilket motsvarar ca 3,25% ränta innan ränteaavdrag.
 
vilpi skrev:
Tänk på att uppskovsräntan räknas på hela vinsten vilket motsvarar ca 3,25% ränta innan ränteaavdrag.
hmm nu hänger jag tyvärr inte med. Kollade på skatteverkets hemsida och där stod det att skatten är 0.5%. Köpte min lägenhet för 1.4milj och sålde denför 3.35milj.

Tillkommer det andra avgifter som jag missat?
 
Jo räntan räknas som 0,5% på hela vinsten, inte på skatten. Så i ditt fall får du alltså betala 0,5% på 1,95 milj.
 
Detta gäller för att få uppskov med skatten,att ny bostad köpes.
Den nya bostaden (ersättningsbostaden)

Följande krav ska vara uppfyllda för att den nya bostaden ska kunna vara din ersättningsbostad:

  • Bostaden ska vara ett småhus, en ägarlägenhet, en bostadsrätt i ett privatbostadsföretag eller en tomt under förutsättning att det uppförs ett småhus eller en ägarlägenhet på tomten. Bostaden ska vara av detta slag när du skriver på köpekontraktet.
  • En nybyggd bostadsrättslägenhet i ett oäkta bostadsföretag kan vara ersättningsbostad om nybyggnationen har pågått i sådan omfattning att arbetet kan bedömas som en byggnad under uppförande.
  • Bostaden ska ligga i Sverige eller övriga EES-området.
  • Bostaden ska ha förvärvats tidigast den 1 januari året innan försäljningsåret och senast den 31 december året efter försäljningsåret.
  • Om du har köpt en fastighet (småhus eller tomtmark för småhus) före den 1 januari året före försäljningsåret kan den räknas som ersättningsbostad om du utför ny-, till- eller ombyggnad (inte reparationer och underhåll) på fastigheten mellan den 1 januari året före försäljningsåret och den 2 maj andra året efter försäljningsåret. Denna situation uppstår exempelvis när du har köpt en obebyggd tomt. Observera att du som inköpspris enbart får räkna utgifter för ny-, till- eller ombyggnad som du har haft från den 1 januari året före försäljningsåret till och med senaste bosättningsdagen, det vill säga den 2 maj andra året efter försäljningsåret. Fastigheten anses i detta fall vara köpt den 1 januari året före det år du sålde din ursprungsbostad.
  • Du ska ha bosatt dig i den nya bostaden senast den 2 maj andra året efter försäljningsåret.
  • Under förutsättning att förvärvet görs mot en ersättning, till exempel en skifteslikvid, kan även ett förvärv genom arv, gåva eller bodelning räknas som förvärv av en ersättningsbostad.
 
Som sagt så är räntan 0,5% på hela reavinsten och inte bara på skatten som du är skyldig att betala in (390').

Eftersom du har gjort en vinst på 3 335'-1400'=1950' så får du betala 0.005*1950'=9750 kronor/år. Eftersom de pengarna du är skyldig är 390' så får man räkna ut vad den räntan motsvarar för ditt uppskovsbelopp. Detta blir ju då 9750/390 000=2.5%.

Dessutom är ju skatten 22% vilket skulle motsvara 429' på din vinst, men du har kanske gjort lite avdrag o.s.v.

Kontentan är i alla fall att om du kan låna billigare än 2.5% så lönar det sig inte att skjuta upp skatten.
 
hempularen skrev:
Jo räntan räknas som 0,5% på hela vinsten, inte på skatten. Så i ditt fall får du alltså betala 0,5% på 1,95 milj.

Så om jag har räknat rätt så kommer jag att betala ränta på 1.950.000kr? vilket då blir 9750kr (0.5%) på ett år.
Är det inte bättre att söka om uppskov och sedan betala av dessa pengar (3.350.000 - 1.400.000 = 390.000kr) till banklånet som har högre ränta?

Eller är jag helt ute o cyklar nu?
 
Men du får inget uppskov om du inte köper en ny bostad, så du kan inte använda pengarna till något annat om du inte köper något enligt regelverket.
 
cecar33 skrev:
Men du får inget uppskov om du inte köper en ny bostad, så du kan inte använda pengarna till något annat om du inte köper något enligt regelverket.
en bostad har jag redan köp för 2 månader sedan, som är ca 3 milj kr dyrare än det jag får ut av min nuvarande
 
falkn skrev:
Som sagt så är räntan 0,5% på hela reavinsten och inte bara på skatten som du är skyldig att betala in (390').

Eftersom du har gjort en vinst på 3 335'-1400'=1950' så får du betala 0.005*1950'=9750 kronor/år. Eftersom de pengarna du är skyldig är 390' så får man räkna ut vad den räntan motsvarar för ditt uppskovsbelopp. Detta blir ju då 9750/390 000=2.5%.

Dessutom är ju skatten 22% vilket skulle motsvara 429' på din vinst, men du har kanske gjort lite avdrag o.s.v.

Kontentan är i alla fall att om du kan låna billigare än 2.5% så lönar det sig inte att skjuta upp skatten.

aaaah ok där sprack ju hela iden :/
 
phattrance skrev:
aaaah ok där sprack ju hela iden :/
Ja, förutsatt att du faktiskt kan låna billigare.

Ett annat alternativ är ju om du kan få bättre avkastning än 2.5% på annat sätt (fonder, aktier, räntekonton) o.s.v. Pratar vi inte om högrisksparande så blir nog mellanskillnad på dessa pengar dock ganska marginell.
 
falkn skrev:
Ja, förutsatt att du faktiskt kan låna billigare.

Ett annat alternativ är ju om du kan få bättre avkastning än 2.5% på annat sätt (fonder, aktier, räntekonton) o.s.v. Pratar vi inte om högrisksparande så blir nog mellanskillnad på dessa pengar dock ganska marginell.

har ca 2% på räntan just nu så hela iden sprack ändå :)
trodde nämligen att man bara hade 0.5%!
 
Det är lite lustigt att man inte gnäller ( så mycket iaf) på att skatta på ihopjobbade pengar, men pengar som man inte behövt lyfta ett finger för att tjäna då vill man inte skatta alls :)
 
nino skrev:
Det är lite lustigt att man inte gnäller ( så mycket iaf) på att skatta på ihopjobbade pengar, men pengar som man inte behövt lyfta ett finger för att tjäna då vill man inte skatta alls :)

i mitt fall så betalar jag redan 68% skatt på det jag tjänar, så jag gnäller även där :p
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det är också ett takbelopp på 1450 tkr, så jag gissar att du måste skatta på en halv miljon oavsett. Jag hade ansökt om uppskov på resten, det är bra att ha lite uppskov liggande om man säljer nästa bostad med förlust. Dessutom kanske reglerna ändras tillbaka till de gamla (räntefritt uppskov) efter valet (inte så troligt iofs, och det kan ju också ändras till det sämre...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.