Det finns absolut ingen anledning att ha Vakuum solfångare än eftersom det inte finns någon glykol som klarar temperatur skillnaden från omkring -20 till +200grader! Sen är det ju så att en plan solfångare, Kan du ju tina snön med själva solfångaren! Brukar dock inte vara några problem!

Med de plana solfångarna kan du ha cirka 100grader varmare i än omgivningstemperaturen! Du kan med lätthet komma upp i 80-90 grader på vintern om solen skiner alltså! Du bör ha en tank som är dimensionerad efter solfångaren!
100liter tank till 1m2 solfångare!

Är det något nu undrar PMa mig!
 
Det argumentet försvinner ut i vakuumet.
Solfångaren blir inga 200°C så länge du har kallare vatten att skicka upp från din ackumulatortank. Blir det för hett där nere är vakuumsolfångare enkla att koppla in så att man kan använda partiell förångning, vilket i sin tur gör att glykolen inte utsätts för de extrema stagnationstemperaturerna på samma sätt.
 
Det finns absolut ingen anledning att ha Vakuum solfångare än eftersom det inte finns någon glykol som klarar temperatur skillnaden från omkring -20 till +200grader!
Nja det där argumentet får du nog slipa lite på. Mitt vakuumrörsystem kommer att ställas med 0,5 bars tryck uppe vid solfångarna vilket ger en koktemperatur på 120 grader. När kokpunkten uppnås så sätter den partiella förångningen igång och temperaturen sjunker. Å 120 grader lär det bara nå om acktanken är fulladdad (som apersson skriver).
 
Nja, det kan nog bli mer än 120°C även under drift. Om du har 90°C i tanken, alltså inte helt fulladdat än, och bra solsken, skulle jag inte hålla för otroligt att du får en temperaturhöjning på mer än 30°C i solfångarna.
I kallt tillstånd har jag 3 bar i källaren, men solfångarna sitter ungefär 11 meter över styrenheten, där manometern sitter. Minskar alltså med ungefär 1,1 bar på den höjden.
Med ett flöde på 4-5 liter/minut (enligt enkel fjäderbelastad mätare) ökar temperaturen ungefär 20°C nu, och då är det ändå lite moln som flaxar förbi och dämpar entusiasmen ibland.
 
Det börjar ju poppa upp billiga vakuumrör lite här och där på nätet så nu verkar det nästan som att det blir billigare att köpa vakuum än plana. Men, då uppstår ju frågan hur mycket jag måste "ställa upp" dem för att inte snön ska bli ett problem. Det är alltså snön som ligger och skymmer solen som jag är orolig för.

Taket lutar endast 30 grader.

Vad tror ni?
 
Nja, det kan nog bli mer än 120°C även under drift. Om du har 90°C i tanken, alltså inte helt fulladdat än, och bra solsken, skulle jag inte hålla för otroligt att du får en temperaturhöjning på mer än 30°C i solfångarna.
OK, men om den partiella förångningen sker vid 120 grader (underförutsättning att systemet är trycksatt för det) borde det väl sätta P för temphöjningen? Eller var gör jag tankevurpan?
 
Partiell förångning innan cirkulationspumpen stannat kan jag inte tänka mig tänker jag fel då ???
 
Nej det är jag som tänker fel - sorry :-X
 
Jo visst kan man få partiell förångning, eller ett stadium där sådan skulle vilja inträffa, fast pumpen går. Det beror ju på vilket tryck man har på vätskan. Vatten kokar ju vid 100°C, när man inte har något övertryck. Vid 9 bar kokar vatten vid 175°C. Någonstans däremellan kör man systemet i drift. Det jag menar är att man ska ha tillräckligt med tryck i systemet för att hindra partiell förångning så länge pumpen går, men samtidigt tillräcklig volym i expansionskärlet så att förångning kan ske, utan att säkerhetsventilen blåser ut vätskan, vilket händer om man går över 9 bar. Åtminstone med den ventil jag har. Har man för lågt grundtryck kommer det att vilja koka under drift, och det kan knappast vara bra.
 
apersson850 skrev:
Mina vakuumrör behöver inte vridas alls. De är tillverkade så att de absorberar lika bra runt om. Det är därför det kan göra någon nytta med reflektorplåtarna undertill.
...
Med en reflektoryta under vacumrören som koncentrerar solens strålning till vacumröret så ökar man ju aperturytan utan att behöva fler rör. Alltså om dui med hjälp av en vågformig reflektoryta under vacumrören där varje "vågtopp" ligger längs med vacumreörets baksida så kommer ju den instrålade effekten att öka markant samt att vacumröret även får stöd längs med hela röret så att den blir mindre känslig för snöbelastning, förlupna fotbollar etc. :D


Men det kanske var att vrida rören i och ur fokus som du menade, dvs. att ha en heliostatisk funktion som för att collectorn följer solen. Eller?

MVH / Anders
 
Nja, jag menade att jag har hört talas om att det ska finnas vakuumrör som har en viss sida som ska vara uppåt. De är inte likadana runt om. När man installerar dem ska man därför ha "rätt" sida uppåt.

Mina är alltså likformiga runt rören, så man kan vrida dem hur man behagar. Däremot ger inte reflektorplåten, som alltså är en blank, korrugerad plåt, något stöd till rören. Den ligger strax under rören. Men mitt tak är så högt upp att förlupna fotbollar nog måste tappas från flygplan...

Jag syftade dock inte på någon anordning som vrider anläggningen för att kompensera för jordens rotation.
 
Har beställt av honom och kommer att hämta mina paneler under kommande vecka. Har klämt och känt på grejorna och har fått ett seriöst intryck så här långt. Lånade ett rör och gjorde tempmätningar i slutet av mars.
Resultat: mulen morgon kl 800 = 75 grader inne i röret, solig morgon kl 800 = 217 grader. Tyvärr råkade jag slå sönder röret sedan så det blev inga fler mätningar... :-?

Kommer att sätta upp 4 sr. 15-rörspaneler = 60 rör

Återkommer med resultat när jag driftat min anläggning vid midsommar ungefär.
 
Liten fråga,
Beställde du 4 moduler ?, man får ju 5 för samma pris + en styrmodul till  (20% rabatt).
Lite konstig rabatt tycker jag!

Är dom SP-provade annars får man väl inget bidrag?
 
Det blir hett som f-n i ett vakuumrör, när det inte finns någon belastning. Det intressanta är naturligtvis hur varmt det blir när man pumpar runt kallare vatten hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.