Fet Mats skrev:
"Vanlig" järnoxid är framrostad av ett antal olika mineraler. Syntetisk är framställd på kemisk väg.
På vilket sätt skiljer sig järnatomerna och syreatomerna i den syntetiskt framställda?
 
Helioz skrev:
På vilket sätt skiljer sig järnatomerna och syreatomerna i den syntetiskt framställda?
Nu är ju (tydligen) inte järnoxid en entydig kemisk substans så visst kan det skilja en hel del mellan "vanlig" och "syntetisk". Begreppet järnoxid är ju inte speciellt exakt.
 
Järnoxidpigmentet som används i falu rödfärg är α-Fe[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]. Därav min fråga om hur atomerna kan skilja sig mellan naturligt och syntetiskt framställda pigment.
 
Helioz skrev:
Järnoxidpigmentet som används i falu rödfärg är α-Fe[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]. Därav min fråga om hur atomerna kan skilja sig mellan naturligt och syntetiskt framställda pigment.
Nej är det en och samma kemiska förening så skiljer den sig naturligtvis inte åt.
 
Alfredo skrev:
Nej är det en och samma kemiska förening så skiljer den sig naturligtvis inte åt.
Därför bör alltså det syntetiskt framställa polska pigmentet som Fet Mats ifrågasätter ovan inte på något sätt vara sämre än det naturligt framställa svenska pigmentet?
 
Helioz skrev:
Därför bör alltså det syntetiskt framställa polska pigmentet som Fet Mats ifrågasätter ovan inte på något sätt vara sämre än det naturligt framställa svenska pigmentet?
Nej är det en och samma kemiska substans så kvittar det naturligtvis hur det är framställt. Etanol funkar exempelvis på samma sätt vare sig det är finsprit, hemkört eller kommer från Polen. :D
 
Alfredo skrev:
Nej är det en och samma kemiska substans så kvittar det naturligtvis hur det är framställt. Etanol funkar exempelvis på samma sätt vare sig det är finsprit, hemkört eller kommer från Polen. :D
Gött! Kan det till och med vara så att det kemiskt framställda pigmentet är bättre då man enklare kan kontrollera renheten i en kemisk laboratorieprocess jämfört med naturlig brytning som bör föra mer sig betydligt mer föroreningar och oönskade ämnen?
 
Helioz skrev:
Gött! Kan det till och med vara så att det kemiskt framställda pigmentet är bättre då man enklare kan kontrollera renheten i en kemisk laboratorieprocess jämfört med naturlig brytning som bör föra mer sig betydligt mer föroreningar och oönskade ämnen?
Visst kan det vara så. Eller också är det dessa "föroreningar och oönskade ämnen" som orsakar det magiska krafterna. :p
 
Helioz, du verkar mest vara inne på hårklyverier. Köp du din rödfärg var du vill så köper jag originalet från Falun.
 
Fet Mats skrev:
Helioz, du verkar mest vara inne på hårklyverier. Köp du din rödfärg var du vill så köper jag originalet från Falun.
Jag är inne på att utröna vad som skiljer pigmenten åt och varför man skall välja det ena framför det andra. Eftersom du inte kunde producera någon fakta om varför naturliga pigment var bättre så kommer jag personligen välja syntetiska pigment i framtiden då det inte finns någon kemisk skillnad och de är billigare och förmodligen mer miljövänliga då gruvbrytning är hemsk ur miljösynpunkt.
 
Redigerat:
Fet Mats skrev:
Köp du din rödfärg var du vill så köper jag originalet från Falun.
Du kanske borde titta på reglerna §5.2 som säger:

"Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år."
 
Helioz skrev:
Jag är inne på att utröna vad som skiljer pigmenten åt och varför man skall välja det ena framför det andra. Eftersom du inte kunde producera någon fakta om varför naturliga pigment var bättre så kommer jag personligen välja syntetiska pigment i framtiden då det inte finns någon kemisk skillnad och de är billigare och förmodligen mer miljövänliga då gruvbrytning är hemsk ur miljösynpunkt.
Fördelen med syntetiskt framställt pigment är att det är kulörstabilt, dvs. du upplever mindre skillnad mellan olika batcher och "årgångar", och inte har spår av bl.a. blyföreningar vilket återfinns i det brutna pigmentet. Pigmentet som kommer från Falu Koppargruva är produktionsrester från när gruvan var i drift - skadan är så att säga redan skedd. I dagsläget bedrivs ingen gruvindustri för att göra mer pigment utan de tillverkar från gamla lager.

EDIT: suck, nu har vi bumpat en 2 år gammal tråd... :rolleyes:
 
Redigerat:
Fet Mats skrev:
Du vet säkert om att Ert pigment kommer från Polen och är ett syntetiskt järnoxidpigment. Vad det nu kan innebära rent kvalitesmässigt. Själv har jag dålig erfarenhet av Polska produkter. Du är säkert också lite sur på StoraEnso för att du inte får koka deras färg längre. Och du kanske till och med är delägare i Falu Vapen. Vem vet...
Jadu "Fet Mats", jag jobbar INTE på Rötmotaverken och har inte det minsta anknytning till något i färgbranschen, men däremot bor jag alldeles i närheten av Falu Gruva och har varit i kontakt med ett antal färghandlare som säger ungefär samma sak om Falu Rödfärgs metoder kring ÅF kedjan osv. Det är amatörmässigt och klumpigt att attackera andra forummedlemmar på Byggahus utan att ha torrt på fötterna. Jag har bara yttrat mitt missnöje över Falu Rödfärgs prishöjning och marknadsföringsmetoder eftersom det råder fri konkurrens. Sedan får var och en köpa vilken färg dom vill. Jag har målat alla byggnader med Rötmotas färg och är helnöjd och det räcker för mig. Tycker det är synd att inte kunna måla med det pigment som ligger så nära mig, men jag tänker på plånboken.

(Pga problem med kontot har jag av någon anledning fått nytt nickname och är "nykomling" som medlem sedan 2007..., men never mind....)
 
"Syntetisk rost". Ja jösses, vad ska ni hitta på härnäst? Syntetiskt vatten?
 
Själv kör jag på Faluvapens rödfärg(ej pigment från falugruvan längre), den ska enligt den lokals färghandlaren vara det absolut bästa, kostade 239.- för 10l och verkar väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.