Hej. Vi håller på att sätta kakel och klinkers i vårt badrum.
Badrums golvet i dagsläget är av urspårade golvspånskivor med spridningsplåtar( aluminium plåt ?) och vattenburen golvvärme i. Dessa ligger på ett 300mm CC bjälklag (45x220 som är krysskolvat).

Utanför badrumet har vi laminat golv som bygger 8mm. Vi får enligt vår kontrollansvariga inte ha en sockelhöjd över 25mm. Då får vi inte flytta in.

Vi har läst att man ej ska flytspackla direkt på plåtarna pga erosion. Vissa har hävdat att om jag lägger golvgips direkt på spånskivorna så kommer det bli en massa rörelse då underlaget inte är tillräckligt stumt.

Enligt Bostiks arbetsbeskrivning (http://www.media-bank.se/fileOut.aspx?f=84552) så skulle jag behöva ha ett system som bygger ca 35mm. Detta kommer resultera i en differans på 26mm mellan golvena. Sedan ska en tröskel dit.

Jag skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig med ett system som är bra för mig men som inte bygger allt för mycket.

Ps: vi hade tänkt använda oss av Fermacells skivor till väggarna och huntonitpanel i taket.

Tack på förhand.
 
Är laminatgolvet utanför redan lagt? Annars kan du ju lägga tjockare golv utanför alternativt en skiva under. Eller kanske klinkers som bygger mer om det bara är en liten hall?
Är fallet på golvet inräknat i de 35mm du pratar om?
om det är nyproduktion borde någon ha tänkt till lite och lagt badrumsgolvet på en lägre nivå från början eller? (Fast det löser ju inte ditt problem nu tyvärr)
 
Det är en nyproduktion, arkitektritat.
Vi har inte lagt något golv utanför ännu. Men problematiken kommer sträcka sig ännu längre om vi höjer upp "korridoren" utanför med 2 cm. Då behöver vi även höja upp golvet i samtliga rum på i princip hela entréplan. Och detta kommer resultera i sämre värmeeffekt från golvvärmen vad jag förstått.
Jag tror att dessa 35mm innefattar även fallet. Skulle det vara katastrof om man inte hade något fall på 2/3 av rummet som enbart består av toa och handfat. resterande 1/3 är där vi har vårt badkar/duschhörna.'

En vän till min far som anser sig vara bra på att göra våtrum(han jobbar åt ett bostadsföretag och gör deras badrum) tyckte att jag skulle använda mig av golvgips, förutom runt brunnen. Där skulle fallet gjutas in med flytspackel, efter att jag plockat bort plåtarna runt detta område.

Jag är orolig att mitt underlag inte är tillräckligt stumt nog, iom att med denna lösning skulle golvgipset skruvas i bjälklag/spånskivorna.
 
Strunta i spridningsplåtarna då, de gör väl ändå ingen större nytta i den konstruktionen?!
 
Kravet på 25mm tröskel, var nytt för mig. Första åtgärden borde vara att be KA visa var han hittat det i regelverket. Har han rätt så låter det som er konstruktör gjort ett fel, som han borde vara ansvarig för. Men det är kanske en lite onödigt tuff väg att gå.

Kolla med Mapei, de har ett system (eller hade iallafall) där man lägger på en speciell primer på AL plåten. Flytspacklar på den, och så tätskikt osv. Bostik systemet ser väldigt märkligt ut. Normalt har man alltid tätskikten ovan flytspackel. De flesta flytspackel tå inte att konstant utsättas för fukt, som de gör ifall de ligger ovanpå tätskiktet.

Golvgips är totalförbjudet i golvet på badrum.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
om du har spacklat golv innan tycker jag att du tar flytspackel. annars tar du vanligt golvspackel.
golvspån och golvgips blir stumt. speciellt då du har cc300.
limma och skruva golvgipsen.
http://www.gvk.se/branschregler/golv/golvskivor
 
Det står så här i våran kontrollplan :

Tillgänglighet
Dörrar och trösklar samt hygienutrymmen:
Ytterdörrar min K10, innerdörrar min K9. Tröskelhöjder max 25mm. BBR 3:2


Varför är golvgips totaltförbjudet i golvet på badrum? Jag vill gärna kunna motivera för min fars vän :)
 
I BBR 3:2 hittar jag hänvisningar till BBR 8:22 där det står såhär:

8:22 Skydd mot att halka och snubbla
Gångytor ska utformas så att risken för att halka och snubbla begränsas. I utrymmen där lutning, väta, spill eller nedisning ökar risken för halka ska ytmaterialens egenskaper anpassas till detta. Oväntade förändringar av ytmaterialens halkegenskaper ska undvikas, särskilt där gångriktningen ändras. Ytorna ska utformas utan oväntade små nivåförändringar, ojämnheter eller låga hinder som är svåra att upptäcka.


Allmänt råd

För torra gångytor bör friktionskoefficienten vara minst 0,30, mätt enligt SS-EN 13893.

Referensmetod för provning av golvprodukter med högre krav på stegsäkerhet finns i SS-EN 13845.

Stödhandtag bör finnas i duschutrymmet i sådant tillgängligt hygienrum som avses i 3:146.

Regler om största tillåtna golvlutning i duschutrymmen finns i avsnitt 6:5335.

Dörr- och portöppningar bör utformas utan nivåskillnader, om det inte av t.ex. fukt- eller klimatskäl behöver finnas en tröskel. En eventuell tröskel bör dock vara så låg som möjligt och fasas så att den är lätt att passera och så att risken för att snubbla minimeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.