Hej!

Jag skulle gärna höra era åsikter om dyckertpistoler. Jag har tänkt att köpa en, men börjar bli väldigt osäker på om jag ska köpa en 1,2 mm. (G18) eller en 1,6 mm. (G16).
Vilken är mest användbar för att användas till lite av varje, såsom möbelsnickeri, reparationer av köksinredningar, MDF, lister mm ?
Är det för mycket begärt och tro att man ska klara sig med bara en pistol för alla dessa användningsområden ?

Vilken skulle ni köpt ?

MVH
Martin
 
Jag kör F-18 och den går bra till lister och liknande men jag skulle inte bygga några möbler med den.
 
  • Gilla
majanse
  • Laddar…
Har en eldriven dyckertpistol för 18G med max. 30mm längd. Har satt upp MDF-panel i hallen med den samt fastnad detaljer på möbler och väggar.
Inget för 'bärande' konstruktioner, har dock fördelen att ingångshål av spiken är lätt att täcka med färg. Har betalt ca. 2500 SEK för min, skulle dock inte betala mer, även för 50mm spiklängd.
 
  • Gilla
majanse
  • Laddar…
Kanske lite OT.
Men, har inte Biltemas 16 och 18 pistoler bedömts både bra pch prisvärda? Sånär som på avsaknad av nosskydd på den ena.
 
S
Freddex skrev:
Kanske lite OT.
Men, har inte Biltemas 16 och 18 pistoler bedömts både bra pch prisvärda? Sånär som på avsaknad av nosskydd på den ena.
tycker man ska lite bättre maskiner om ska finsnickra än biltemas pistoler
 
Biltemas 16 är riktigt bra och prisvärd, behövs 16ga till takpaneler och lite gröve saker...hellre köpa en 18ga av finare sort som komplement, för lister och småsnickeri där 16 ofta spräcker trät
 
  • Gilla
majanse
  • Laddar…
SBH skrev:
tycker man ska lite bättre maskiner om ska finsnickra än biltemas pistoler

Jo kanske, jag vet faktiskt inte hur pass stor skillnaden är. Tyckte det var lite flytande ang. användningsområde så tänkte att primära funktionen kanske inte var att smälla ihop finlirmöbler. I så fall är ju prisskillnaden inte direkt marginell.
Men visst, ska man göra påkostade möbler så kanske man behöver slanta upp lite.
 
S
Freddex skrev:
Jo kanske, jag vet faktiskt inte hur pass stor skillnaden är. Tyckte det var lite flytande ang. användningsområde så tänkte att primära funktionen kanske inte var att smälla ihop finlirmöbler. I så fall är ju prisskillnaden inte direkt marginell.
Men visst, ska man göra påkostade möbler så kanske man behöver slanta upp lite.
sen gillar ha gummi på spetsen. såg inte det varken på 16ga eller 18ga
 
Jag började med Julas billiga 18ga, den var ok men efter ett par 1000 skott började det bli för många dubbel och även trippelskott. Jag köpte en lite dyrare Senco S200BN och den är bra mycket bättre, även bra nosskydd så det blir mindre märken. Jag har satt hundratals meter list/sockel/foder och aldrig haft problem med hållfastheten med 18ga.
 
  • Gilla
majanse
  • Laddar…
Efter erfarenheter av mitt eget velande för och emot när jag valde pistoler och TS önskemål så skulle jag som första val gått på 18 Gauge. Sedan löser det sig själv dom blir helt automagiskt bara fler;)
 
  • Gilla
majanse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.