Hej
Vi ska måla fasaden och en bekant till oss som är målare föreslog att vi skulle köpa färg via honom. Jag har inte frågat honom om pris ännu, men var lite nyfiken på vad man som målare har för rabatter ungefär? Han köper hos en lokal färghandlare som är rätt dyr till privatpersoner.
Jag vet att när jag byggde huset var snickarens rabatt på byggmaterial rätt dåliga, det lönade sig för mig att köpa på bauhaus istället, men misstänker att man har lite mer marginal på färg?

Kommer köpa märkesfärg så undrar mest om ni tror jag får det billigare hos honom än via de stora bygghandlarna?
 
Målare brukar ha hyggliga rabatter.
Betydligt bättre än oss snickare iaf.
 
Hur går det med garantin om det visar sig vara något tokigt med färgen?
Reklamerar du till din målarkompis?
 
frean98 skrev:
Hur går det med garantin om det visar sig vara något tokigt med färgen?
Reklamerar du till din målarkompis?
Borde väl inte vara några problem tycker jag, borde ju vara färgtillkverkaren som tar på sig det kan jag tycka, det är väl inte helt ovanligt att man köper färgen genom sin målare?
 
Är väll inte svårare än att fråga honom vad literpriset blir och sen jämföra med bauhaus eller var du nu vill köpa färgen.
 
För ett par år sedan gjorde jag likadant och fick då 30% rabatt på färg. Min kompis ordnade ett eget "kundnummer" med hans rabatt hos färghandeln. På så sätt handlade jag som vanligt, angav mitt kundnummer och fick rabatten. Enkelt och smidigt för alla inblandade.

/Krille
 
ullberg
Färg är en högmarginalprodukt, betydligt högre än exv. trävaror. Så om man har hyggliga volymer (arbetar professionellt med det) kan man mycket väl ha höga rabatter.
 
Är färg lika dyrt i andra länder?
Någon som provat att importera?
 
Vi målade om huset i helgen och då köpte vi färgen utan en bekant som jobbar som målare. Färgen vi använda var demidekk ultimate.

Hade vi köpt den i affär så hade vi fått betala 2000kr för 10l.
Men genom han så betala vi bara 1200. Så ganska stor rabatt.

Men det kan alltid skilja sig beroende på färg och säkert vem målaren är.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
frean98 skrev:
Är färg lika dyrt i andra länder?
Någon som provat att importera?
Ja. Åtminstone om du vill ha färg liknande Nordisk kvalitet. I Ghana kostar t.ex. 15 L från ett av de ledande varumärkena ungefär 200 :-.
 
@nemlan: Du menar 2000 väl? Annars är det ju rätt billigt :)
 
Nope, 200 :- är korrekt, men då menar jag förstås den lokala kvaliteten som inte riktigt är jämförbar med Nordiska färger. Lite otydligt :)

Jag skulle kunna tänka mig att t.ex. USA har rätt billiga färger av jämförbar kvalitet, men att få hem grejerna till Sverige för privat bruk tjänar man knappast på. Och som ett par har varit inne på så kan det bli meckigt att få ersättning eller hjälp om något skulle gå fel. Sorry, OT!
 
Och om man importerar kemikalier från utsidan av eu kommer det kanske bli problem med REACH, eus kemlagstiftning. Du kommer då stå som importör till eu och måste kunna visa upp massa dokumentation om färgen.. ja ni fattar. :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.