peternicklas skrev:
Ny klippare, samma problem som med Bosch? Ryser bara av tanken.
Har inga problem med klipparen, hade den även förra sommaren innan den lanserades och varit med sedan första mjukvaran, alla barndomsproblem är borta, fungerar klockrent.
 
eleson skrev:
Viking är säkert bra, vad fick du betala för den?


Låter som säljsnack. Med några undantag så är det få problem idag.
Men jag är nyfiken, hur funkar detta till skillnad från andra?


Tja, den är ju ny på marknaden, så oavsett fackhandel så lär ju erfarenheterna inte vara så stora.

En av mina klippare köpte jag på klädkällaren, gbg trakten, gratisservicen gjordes med gratis frakt, vinterlagring hos importör och när den kom tillbaka så var mjukvaran uppgraderad, sensorer utbytta och det satt på nya knivar.
Så att säljaren inte säljer Jonsered åkgräsklippare betyder inte allt.

Det finns en tråd om Viking, där detta står:
[länk]
Och om jag tolkar inlägg #26 så har inte ÅF'en löst det ännu iaf.
Det länkade inlägget är väl det första som indikerar strul med den här klipparen,
så vi får väl snart en bild av hur servicen fungerar.

Slingan är ett patenterat system som går via stationen och sedan till klipparen, den bryr sig inte om någras kablar.

Fackhandlarna jag känner har fått goda utbildningar på klipparen, sen finns det givetvis undantag från person till person hur mycket de vill lära sig.
 
Vickar68 skrev:
Slingan är ett patenterat system som går via stationen och sedan till klipparen, den bryr sig inte om någras kablar.
Kanske så, men Viking har iaf garderat sig i manualen:

Kontrollera kabelsignalen:
På displayen visas texten
”Kontrollera kabelsign.”.
Robotgräsklipparen tar emot
kabelsignalen med störningar.
Möjliga orsaker är strömförande
jordkablar, armerad betong eller störande
metaller i marken under
dockningsstationen. Kabelsignalen kan
även störas av en ihoprullad nätkabel i
närheten av dockningsstationen eller
andra signaler (t. ex. från en annan
dockningsstation).
Avlägsna om möjligt störningen, eller
installera dockningsstationen på en annan
plats.

Det återstår väl att se hur mycket Viking stör andra robotar eller störs själv, det installeras nog en och annan maskin nu efter råd & röns test;)
 
Redigerat:
Vickar68 skrev:
Slingan är ett patenterat system som går via stationen och sedan till klipparen, den bryr sig inte om någras kablar.
? Jag hänger inte med på beskrivningen "går via stationen och sedan till klipparen". Förtydliga gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.