Bygga nytt.
Funderar på bygga nytt.Vilket blir billigast att köpa in lösvirkes,har en del kontakter ang priser etc eller stomrest från husföretag.Vill bygga 1-plan ca 130 kvm.
Vilka kostnadader uppkommer vid nybyggnation.Är det någon som orkar spec allt?Är det möjligt att bygga för 1450000 kr om man gör allt utom vvs,el,bottenplatta,stomresning.Övrigt gör själv i stora delar.Tomt kostar ca 170000 kr.Vad räknar man i matrial
resp arbetskostnad på hus. ???
 
Det beror på hur mycket av jobbet ni kan göra själva. Jag och min familj har precis flytta in i vårt egenbyggda lösvirkes hus och vår totala prod. kostnad hamnade på 1 650 000;- SEK, inkl tomt och alla andra utgifter. Jag min pappa samt svärfar gjorde totalt 3000 timmar. Huset är en 1-plans villa på 160 kvm + 50 kvm garage. Vi gjorde allt förutom el och VVS. Jag kan ge dig mera info senare idag när jag inte är på jobbet.
 
Är tacksam för ditt svar,eftersom du har färska siffror.Vi har tänkt göra allt förrutom vvs och grunden.Har ni torpargrund eller gjuten platta?Då vet du ungefär vad allt matrial går på till huset.Orkar du spec ungefärliga siffror på allt som man måste beräkna med.
Tex grund hus,grund garage,matrial hus,ev arbetskostnad vvs ,grund osv.Vi hade tänkt bygga trähus.
 
Fick inte bredbandet att funka igår. Hoppas jag kan speca närmare ikväll när jag är hemma.
Vi har platta på mark med golvvärme i både garage och hus. Kommer ihåg i huvudet vad VVS:en gick på c.a 125 000;-. Då var det inklusive allt förutom toamöblerna och värmepumpen.
 
Var på älvsbyhus och fick kalkyl på 1 1/2 plans på ca 154 kvm tillsammans.Ca 300 000 kr med tomt och alla avgifter tillkommer .Sedan är det ju också hus,garage,grund,markarbete som ska fixas.Enligt dem skulle totalnotan gå på 1700000 kr.Då skulle man få 100000 kr till att inreda ovanvåning.sen måste man tänka på tomten också.Det måste gå att bygga billigare 1 plan som ni gjort fast mindre hus samt garage.Ni har verkligen varit duktiga och lagt massor av tid som ni förhoppningsvis får igen senare.
 
Vi byggde en enplansvilla år -03 på 125m2 och våran slutsumma hamnade på 1 670 000 inkl. tomt (390 000) och VA (100 000 kr). Visst går det att ygga billigt om man vill och orkar. Min man och min pappa gjorde nästan allting själva. Från byggstart till inflyttning tog det ca. 3 mån. :D
 
Vi har gått från att köpa prefab hus till att bygga själva.

Jag har en mycket erfaren hus snickare som har arbetat åt min far i över 5 år. Han har byggt 5 "egna" villor. Under vårat möte vi hade igår påstog han att det skulle bli 1/3 billigare att bygga lösvirke själv än att köpa prefab, byggtiden och han gjorde det mesta och jag hjälpte till uppskattade han till ca 3-4 månader.

Om jag sen kan köpa större delen av materialet i Polen kanske jag kan spara in ett antal kronor på det.

Låter detta relaevant? Det känns så iallafall och jag tror det kan vara värt att slita lite. Om inte annat för att få ett arkitektritat hus som inte liknar något annat.
 
Virke och polen........njaeaee, nä tror inte det blir bra.
kanske om man har tur så kommer stocken från Ryssland eller till och med i från sverige och sen blir det sågat i polen, men risken att få 2:a sortering i polen är mycket stor då det prima går på export till främst Tyskland och polackerna själv får dela på det som tyskarna inte vill ha!
Visste du att ett träd i polen är ca 100-70 år när det avverkas, och att för just 70 år sedan fixade tyskarna så att mycket polskt virke som skulle kunna averkas nu blev skadat av granater bomber o dyl.!!! Bara en tanke...

Ha det!
 
Det är bara det att det finns inga sågverk i världen som vill ta i timmer med risk för granatsplitter i, inte ens polska sågverk. Omslipning av klingorna kostar "en del".

Att kvaliten kan variera stämmer och personligen föredrar jag virke ifrån närliggande såg, där väljer jag själv och handlar till ett mycket vettigt pris.

/Kent
 
Vi har byggt ett enplanshus i lösvirke på 146 m2, hög standard, pris för allt exkl. tomt, 1 500 000:-. En hel del jobb själva, men långt ifrån allt.
 
Ja hörde någon som köpt billigare virke från Norge. Just det, Norge. Det förekommer visst lite karteller på virkespriserna i Sverige. :p
(Obekräftade uppgifter)
Men helt klart är att det lönar sig att kolla runt, i stora cirklar om man ska köpa ett helt hus. Priset är inte heller allt. Ingen vill väl ha propellervirke :-/
 
Blir nästan nyfis på vilka kubikpriser vi pratar om här.
Att ha en långtradare på många mil kostar och den lokala sågen lär alltid kunna macha det priset och troligen även kvaliten.

/Kent
 
Vi skall bygga villa i vår. Har räknat ingående på kostnad
för lösvirke, och tar just nu in anbud fr prefabtillverkare.
Hittills tyder allt på att prefab blir billigare. Vi gör inget arbete själva.
 
Snickarboden skrev:
Blir nästan nyfis på vilka kubikpriser vi pratar om här.
Att ha en långtradare på många mil kostar och den lokala sågen lär alltid kunna macha det priset och troligen även kvaliten.

/Kent
Yepp, om de vill överleva - men man måste ta hem den andra offerten först så man har något att komma med.
 
AndWig skrev:
Vi har gått från att köpa prefab hus till att bygga själva.

Jag har en mycket erfaren hus snickare som har arbetat åt min far i över 5 år. Han har byggt 5 "egna" villor. Under vårat möte vi hade igår påstog han att det skulle bli 1/3 billigare att bygga lösvirke själv än att köpa prefab, byggtiden och han gjorde det mesta och jag hjälpte till uppskattade han till ca 3-4 månader.

Om jag sen kan köpa större delen av materialet i Polen kanske jag kan spara in ett antal kronor på det.

Låter detta relaevant? Det känns så iallafall och jag tror det kan vara värt att slita lite. Om inte annat för att få ett arkitektritat hus som inte liknar något annat.
Det låter som en sund uppskattning ang byggtid och material :)

Bygger man någorlunda "okomplicerat" och köper material från exempelvis Polen/Lettland så blir många förvånade över vad som kan åstadkommas för "små" summor i sammanhanget.

Mvh Marko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.