Sätt att många skruvdragare har hammarfunktion/borrhammare. Då jag har köpt en borrhammare redan så behöver inte skruvdragaren ha den funktionen.
Det jag kommer att använda skrivdragaren till är att borra/skruva i trä/betong
Fick nyligen veta att jag skulle få ärva min farfars hus. Då är tanken att den kommer att renoveras. Huset är inte renoverat sen 20-talet. Då kommer det att skruvas en hel del. Därför tänkte jag köpa en skruvdragare.
Måste en skruvdragare ha hammarfunktion? Dumt att köpa utan?
 
Nej, den blir billigare och lättare/smidigare utan slagfunktion, men för att borra i betong behöver man slag. Men då har du ju en borrhammare..
 
ullberg
Det gäller att hålla isär begreppen,

Din borrhammare slår längs axeln (in i materialet) och det gör en slagborrmaskin också (men inte med lika stor kraft och därför är de inte lika effektiva). Borrhammare och slagborrmaskin finns även utan sladd, samma funktion (men ofta lite mindre kraft än sina sladdburna varianter). Så är det en sladdlös _borrhammare_ eller _slagborrmaskin_ du jämför med så är din (och patriks) analys helt korrekt.

Om det däremot är en slagskruvdragare du jämför med så slår den i rotationsriktningen istället (som en mutterpistol hos däckverkstan) och den är inte jämförbar med din borrhammare. en slagskruvdragare gör att du kan dra i större skruv och du får inte lika stora momentkänningar i handleden.

Dock är det lite svårare att finlira med en slagskruvdragare så ska du bara köpa en skruvdragare är det inte helt självklart att det ska vara en slagskruvdragare.

Kanske visste du redan skillnaden på dessa typer men jag tänkte det var bäst att vara övertydlig ;)

/U
 
  • Gilla
champion och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon!
Smartast är det att ha två stycken skruvdragare, en som klarar mindre skruv och en som klarar större skruv?
Är slagskruvdragare svårare pga hastigheten är för hög i början?
 
Tycker verkligen inte att man måste ha både batteridriven slagskruvdragare och vanlig batteridriven borrskruvdragare.

En bra vanlig borrmaskin klarar stora skruv alldeles utmärkt, och det är väll mer om man ska skruva många väldigt stora skruv ofta man kan föredra en slagskruvdragare, men det är ju inte för att en vanlig (en bra stark) inte klarar det, utan mest för att det är skönare att skruva stort med slagskuvdragaren.

Om man vill ha båda så köp dom i ett set med en av varje, alt en av maskinerna med batteri och en som använder samma batteri "naken", dvs bara lös maskinen utan batteri.

Sen behöver man en slagBORRMASKIN eller borrhammare om man skall borra i sten/betong, men det är mycket viktigare att satsa på kvalitet på det batteridrivna än en nätdriven borrmaskin, och du hade ju redan en borrhammare.
 
ullberg
Fler verktyg är väl alltid bäst men man får väl fundera lite på behoven, och beroende på hur mycket du kommer använda dem kanske det är lite onödigt med mer än en skruvdragare (egentligen helt sjukt att jag säger att det är onödigt med fler skruvdragare ;) )

Man kommer långt med en vanlig borrskruvdragare (ej slagskruvdragare och ej slagborrsfunktion) och det är främst vid lite grövre byggnation jag plockar fram någon av mina slagskruvdragare, står man exv. en dag och bygger stommen till en trall är det skönt att slippa hålla emot allt moment från de stora skruvarna, men det går att dra i nästan alla skruvar med en vanlig dragare (kanske att frallorna stolpskorna sätter stopp för vanliga dragaren, beroende på vilken man har).

jag vet inte om det är hastigheten som är problemet egentligen, utan när det börjar slå (det händer först vid lite belastning) så blir det svårt att hålla koll på finliret.

/U
 
Du kommer väldigt långt med en stark och bra vanlig skruvdragare. Bättre med en juste sådan än både slagskruvdragare och en vanlig av enklare kvalitet.

Vi har tex en Hitachi 14dsal som fixar att dra i 8x140 skruv i gammalt tätvuxet timmer. Även om man får byta batteri rätt ofta då. Mer vanliga dimensioner som 6x100 går mycket smidigt. Ärligt talat är det bra sällan man behöver dra mycket grövre skruv än så.

Glöm förresten inte att kolla byggnadsvårdsforumet om du ska renovera ett 20-talshus.
 
Redigerat:
Efter att ha jobbat cirka 15 år med att fästa in prylar i olika material så måste jag säga att jag är svårartat förtjust i slagskruvdragare. De har dock vissa nackdelar och en är deras "våldsamhet" och svårighet att kontrollera slag och hastighet. Har ju ibland givit vissa problem när det har kommit till mindre dimensioner av skruvar, framförallt om dessa har varit av sämre kvalité.
,
Dock så måste jag säga att detta framförallt har gällt den första generationen av slagskruvdragare där man inte har kunnat ställa in hastighet och moment. Idag så har ju alla större tillverkar modeller i sitt sortiment där detta är möjlig och genast så har dessa maskiner blivit mer mångsidiga. Var själv väldigt tidig med en sådan maskin och köpte en makita ifrån USA med tre hastigheter och sen har jag aldrig haft några problem.
,
Idag så kan jag säga att de vanliga skruvdragarna/borrmaskinerna är förpassade till att vara just borrmaskiner. Kan knappt komma ihåg när jag drog i en skruv med dem senast.
 
Måste tilläggas att slagskruvdragare för ett fruktansvärt oväsen...likväl som slagborr och borrhammare...så det är hörselkåpor på som gäller. Har man barn som sover om kvällarna så är det skruvdragare utan slag som gäller om man inte vill väcka hela huset.
Har själv två slagskruvdragare och två kraftiga skruvdragare...slagskruvdragarna till tunga jobb och under dagtid, skruvdragarna till allt annat och kvällstid.

Slagborr är som sagt helt meningslöst om det redan finns en borrhammare i arsenalen.

Sen går det oftast väldigt bra att borra i tegel med stålborr utan slag om man inte har något emot att kassera borr-stålen efter något tag:)
 
Redigerat:
Förstår inte hur du får får ihop jämförelsen med slagskruvdragare och borrhammare. Menar du inte slagborrmaskin.
,
Sen är vi ju alla olika vad vi gillar. Men du har ju rätt att slagskruvdragare kan föra bra med väsen. Finns ju en anledning varför de inte används bland tv-snickarna. De hade ju omöjliggjort all ljudinspelning.

En annan positiv sak med slagskruvdragare är att man nästan helt eliminerar risken för knyck i maskinen när dessa används. Jobbar man mycket på stegar så är det en egenskap som jag uppskattar väldigt mycket.
 
jag skrev fel, menade slagborr:)

Missförstå mig rätt...jag älskar slagskruvdragarna, minus risken för hörselskador, grannosämja och väckta småbarn...så måste man välja så väljs slagskruvdragaren bort.
 
Du har ju helt rätt i att om man bara kan ha en maskin (tråkigt) så blir det ju inte slagskruvdragaren som blir kvar. Detta då den inte är speciellt bra att borra med som jag ser det. Det går ju med rätt borr och viss försiktighet men en vanlig skruvdragare/borrmaskin blir ju mer mångsidig. Men räknar man med att skruva mycket så finns det ju all anledning att fundera på en slagskruvdragare.
,
Är man sedan lite om och kring sig så brukar man kunna hitta verktygssatser ifrån de större tillverkarna med bägge maskinerna i utan några större merkostnader än om man köpte en maskin. Ibland verkar det ju nästan vara billigare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.