Sitter och funderar och räknar och funderar mer. Nu ställer jag en liten fråga till er här som verkar ha lite koll.

Vi önskar oss ett hus, 2 plan, på ca 190kvm, normal standrard, trägolv i hela huset utom våtutrymmen, bergvärme, ej golvvärme dock platta på mark. Garage eller carport.

Kan man klara det på ca 2 300 000kr inklusive tomt
á 250 000kr och anslutning ca 90 000kr?

Vi velar lite om man skall köra nyckelfärdigt eller färdigt fram till golv och tapter. Lönar det sig att göra den slutspurten själv?
 
Det KAN nog bli lite knepigt! I alla fall om ni väljer nyckelfärdigt. Tror det finns en hel del att vinna på att köra den sista biten själv, om man har möjlighet. Annars skulle jag tippa att ni får lägga till ungefär 2-300.000...

Lycka till! :D
 
Hej,

Jag kan nog garantera att det inte räcker med 2,3 miljoner för ett sådant hus nyckelfärdigt. Jag skulle tippa på att ni hamnar på 2,5 till 2,7 miljoner för ett sådant hus.

/Doc
 
Det är vad vi ger för ett 11/2-plans hus med garage och då kostar tomten 100 000 i Östergötland så det blir nog svårt.
Man sparar mycket på att göra arbete själv..det är ett tips.
 
Så ni menar att man bör upp på ca 3mille för att få det vi önskar?
Har priserna skjutit så i höjden på ett par år. Syrran byggde nyckelfärdigt hjältevadshus asken tror jag och slutnotan hamnade på 2300 000 då kostade tomten ca 500 000.

Trist värre...
 
Det beror ju på lite vad du får loss tomten för, vart bygger ni nånstans ? 500.000 lät ju rätt billigt dårå, 1,5milj gav vi får vår tomt -03 .. så visst har tomtpriserna i sthlm´s området gått upp rätt mkt.

Men 2,3milj - 500.000 blir 1,8milj och det får du nog aldrig en 180kvm kåk nyckelfärdig för.
 
som jag skrev först i tråden så kostar tomten 250 000kr.
Hur mycket kan man räkna med att få ner kostnaden om man färdigställer själv med golv och övriga ytskiskt?
 
Hm 250.000:-
Det saknas en nolla om det var i Stockholm :(
Granntomten gick lös på 2,3 har jag för mig. Det färdiga "paketet" gick för 5,6 mille. Det är ju inte klokt. :p :p :p

Vart är vi på väg ???
 
BAS skrev:
Hm 250.000:-
Det saknas en nolla om det var i Stockholm :(
Granntomten gick lös på 2,3 har jag för mig. Det färdiga "paketet" gick för 5,6 mille. Det är ju inte klokt.  :p  :p  :p

Vart är vi på väg  ???
Vi är på väg ut på landet så klart! :D Billigare och hälsosammare på alla sätt och vis! Här kan du köpa mark på 25.000kvm och fräscht hus för 700.000. Då kan du stycka av, sälja, riva befintligt hus och bygga ett palats utan att komma upp i 5 milj... ::) Men säg inte det till dina polare... ;)
 
Mady skrev:
Vi önskar oss ett hus, 2 plan, på ca 190kvm, normal standrard, trägolv i hela huset utom våtutrymmen, bergvärme, ej golvvärme dock platta på mark. Garage eller carport.

Kan man klara det på ca 2 300 000kr inklusive tomt
á 250 000kr och anslutning ca 90 000kr?
Varför bygga så stort? :surprised:
Många verkar få storhetsvansinne när det är dags att bygga hus, varför?
Okej, är man 2 vuxna och 5-6 barn så kanske man behöver 190 kvm men annars verkar det helt onödigt. Glöm inte bort att det ska ju städas och värmas upp också.
 
vi är en stor familj. Inte så lätt att hitta ett litet hus med min 5 sovrum, v-rum samt att jag vill ha ett allrum där barnen kan ha en tv samt dator. Jag kan inte ha en var till dem samt att jag är emot sådanna saker på deras rum.
Men hittar du ett litet hus så gärna för jag hatar att städa och värmen är dyr...
 
Hade ni tänkt bo kvar i huset när barnen flyttat ut? Det går snabbare än man tror för ungar att växa upp ... ;)

Att barn idag bör ha eget rum är väl inte något att diskutera - men rummet behöver inte vara stort - ett krypin med säng och läxläsningsbord är egentligen vad som behövs. Om du bygger ett antal sådana för senare borttagning ... och snålar på utrymmet på detta sätt ... kan du faktiskt bygga ett mindre hus. Alternativet är ett stort hus som om femton år är alldeles för stort för er två - och då måste du bygga för tanke på försäljning redan nu ...

Jo, jag vet att jag är praktiskt i överkant men nu när mina egna är utflugna är jag tacksam för att huset passar mig ypperligt. Men visst var det trångt under tiden de växte upp ... och med alla kompisar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.