Vad heter en plåt man kan sätta längst ner på fasaden för att slippa ha fasaden så nära gräset (den grå längst ner på bilden)?

Har sett namnet sockelplåt men hittar inget vettigt när jag söker på det.

Untitled200.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter man fast den med farmarskruv?
 
Och hur gör man snyggast runt dörrar, med dörrfodret alltså. Ska dörrfodret gå över plåten?
 
Plåten ska ligga ovanför fordret
 
Rätt eller fel, eftersom sockelplåten hamnar längre in i väggen än fodret skulle jag säga att fodret ska ligga utanpå sockelplåten. Det kommer ju att se utomordentligt konstig ut om plåten ska gå ut över fodret.

Jag hade antingen skruvat dolt, under fasaden, eller limmat fast den.
 
  • Gilla
Sajke
  • Laddar…
Sorry, trodde du menade överbleck....
 
  • Gilla
Wallin_mark
  • Laddar…
Klipp gräset istället? ;)

Nä men jag förstår inte hur en plåt där tillför något?
 
Eller vill ni inte ha betongyta där?
 
Det är fasaden på en friggebod. Fasaden slutar nu några centimeter över gräsmattan. Så gräset växer lätt upp så det når fasaden. Så jag tänkte ha en plåt längs ner så man slipper det.
 
Det heter nog sockelbleck eller sockelbeslag, det du söker.
Men det brukar man inte (så vitt jag vet) sätta på träfasader.

Är det möjligt att höja upp friggeboden istället? En friggebod är ju normalt sett inte så stor.
Eller att inte ha gräs mot, stenläggning?

Är grundproblemet att du inte vill att fasaden skall bli fuktig, eller bökigt att klippa eller rent estetiskt?
 
Friggeboden har gjuten betongplatta. Så det blir svårt att höja upp.

Jag vill kunna köra nära väggen med grästrimmern utan att sabba panelen :D

Fast får kanske investera i en grässax istället.
 
Klicka skrev:
Det är fasaden på en friggebod. Fasaden slutar nu några centimeter över gräsmattan. Så gräset växer lätt upp så det når fasaden. Så jag tänkte ha en plåt längs ner så man slipper det.
Klicka, du borde kunna kapa panelen lite högre med en cirkelsåg, som du styr med en tillfälligt påspikad bräda.
17 grader lär vara den optimala vinkeln att kapa för att få droppnäsa på panelen.

Om detta fungerar kanske du kan sticka upp en plåt och spika/skruva/limma mot sockeln. för att skydda underliggande konstruktion, så du har något att köra trimmern mot.

Men det beror ju helt och hållet på hur väggkonstruktionen ser ut innanför panelen.
Det är kanske inte troligt att du kan kapa den utan att den sedan hänger lös i nederkant.

Kanske det vore lättare att lägga plattor/kullersten/grus eller något runt friggan, som förhindrar att gräset växer ända inpå.
 
Hur långt sticker panelen ned över plattan?
 
Hoppar in i denna gamla tråd igen.

Bor i annat hus nu men samma typ av bod :-/ Skall riva boden och bygga nytt.

Tänkte om jag skall ha en sockelplåt eftersom betongplattan inte är så hög.

Tänkte ha asfaltsboard på väggreglarna och sen spikläkt och panel.

Men funderar hur jag skall göra med sockelplåten. För jag antar att det kanske inte är så bra att ha den liggandes mot asfaltsboarden utan luftgap mellan (tänkte på kondens)? Så om jag sätter fast plåten på spikregeln med farmarskruv och sen låter plåten gå ner några cm under syllen.

Vad tror ni om den lösningen?

ytterhörn.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ytterhörn2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.