Halloj!

Får inte tag på IVT:s jour så jag provar här istället.

Har bastu inne och varmvattnet är skållhett! Värmepumpen bara går och går, slår aldrig av sig. Enligt menyn är den i "varmvattenläge", ändå öser den ut varmvatten på radiatorerna också. Framledningstemperaturen närmar sig 57 grader.

Testade att stänga av den och rengjorde filtret på varma sidan, vilket var rejält igensatt. Men det verkar inte ha hjälpt, beter sig lika nu.

Det jag har gjort rätt nyligen är att demontera en radiator. Kan det ha ställt till det?

Vet inte om jag törs ha värmepumpen igång inatt.
 
Ä väl troligen växelventilen som hängt sig. Kanske kan hjälpa att manövrera den manuellt, om du kommer åt den bakom skalet.
 
Är det denna?

ImageUploadedByByggahus.se1399495973.974782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog loss den sollenojden eller vad man kan kalla den och pressade in ventilen och drog ut den några gånger. Får se om det fungerar bättre nu!
 
Kom på en sak. Har ju två radiatorer färre nu än när värmepumpen installerades. Bör man ändra nåt på cirkulationspumpen då?
 
Har haft kontakt med IVT nu på morgonen, de kommer ut och byter växelventilen. Var tydligen ett känt fel på dessa pumpar att denna typ av växelventil ofta kärvar ihop. Så de kommer och byter den utan kostnad, mot en ny av en annan typ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.