Jag har en flaggstång sedan ett par år på min tomt. Flaggstången är i plast/glasfiber med en sådan där kula som snurrar fritt. När det blåser ute, så vill gärna flagglinan slå mot stången, var på det låter "klonk-klonk-klonk" hela tiden. Fruktansvärt irriterande för mig, och får jag förmoda, mina grannar. Är det något jag hatar, så är det fall som står och slår mot master på segelbåtar och så detta oljud...Har någon ett tips på hur man kan få ut linan ifrån stången så jag får tyst? Snurrar jag linan runt stången,så gör kulan så det snurrar tillbaka efter ett tag, varpå klonkandet börjar...
 
Tja, precis som man gör på segelbåtar; få ut fallet från masten genom att fästa det mot mantåget eller annat ställe vid båtens kant, så får du försöka hitta någon fästpunkt en bit ifrån flaggstången, eftersom det nu inte funkar att snurra linan runt stången i ditt fall.
 
Fall på segelbåtar brukar man väl bara lägga ut runt spridarna, så brukar de tystna. Flaggstänger har dåligt med spridare, men jag funderade på om det gick att få till någon lösning genom att hissa upp något i linan?
 
Vill bara förtydliga att jag inte har något med företaget att göra. Såg/läste detta nyligen någonstans och sökte nu på nätet.
 
J
belrain skrev:
Vill bara förtydliga att jag inte har något med företaget att göra. Såg/läste detta nyligen någonstans och sökte nu på nätet.
Fungerar bara om det inte blåser mycket.

Enklast är att snurra linan runt stången eller köpa en stång men invändig lina.
 
Jag brukar tvinna linan först innan jag snurrar runt den runt stången och surrar fast den, men visst kan den slå emot iaf vid hård vind men är inget jag störs av direkt.
 
Om du tar och har ändarna nere vid knapen/linfästet och "delar" dem och snurrar dem runt stången åt olika håll så borde inte knoppen kunna snurra efter:)
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
låt linan hänga slakt så att den blåser ifrån stången, då borde det bli tyst
 
tommysv skrev:
låt linan hänga slakt så att den blåser ifrån stången, då borde det bli tyst
Nej, då slår det ännu mer ;)

Att snurra linan ett par varv runt stången funkar bra.
 
Anna_H skrev:
Nej, då slår det ännu mer ;)

Att snurra linan ett par varv runt stången funkar bra.

Det funkar inte när knoppen kan snurra.

Jag lägger ena linan i vänstervarv och andra i högervarv.

protte
 
prototypen skrev:
Det funkar inte när knoppen kan snurra.

Jag lägger ena linan i vänstervarv och andra i högervarv.

protte
Snurrande knoppar känner jag inte till...
Men pappa brukar ta dem åt olika håll på nåt specialsätt, svårt att förklara med ord bara.
Har hänt att jag gått ut och "snott om" flagglinor när jag varit på resande fot på sommaren och klonkandet gjort att man inte kunnat sova :)
 
Kan man inte fälla stången och limma fast knoppen?
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Gör som Prototypen och Anna_H skriver.

Helt osvikligt!
 
pelpet skrev:
Kan man inte fälla stången och limma fast knoppen?
Fast det är nog meningen att den ska kunna rotera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.