D09
analog skrev:
Det är frågan om spiken har någon betydelse? Jag vet att det är ett myntat begrepp att den varma spiken skulle fräta på keramiken, men jag har iallafall aldrig sett bevis på att spik verkligen skulle skada keramiken. Keramiken är ju armerad med partiklar av kiselkarbid som i sånt fall skulle ha samma effekt.

Om du får problem så är det snarare på grund av mycket små bitar och längder på bränslet, eller typ lim och färgrester etc. som brukar finnas i "spillvirke"
Kanon, är villig att ge det en säsong som test 👍

Virket såg bra ut i övrigt

Typ 75 % är rent torrt trä utan färg, spik etc

25% är trasiga pallbottnar etc innehållande ev spikrester

Isåfall kommer jag över det för 150kr 1,2 m3 och gör att jag kan investera i en kärra, hämta 14m3 direkt och slippa vedbacken nästa år iaf

Nu har jag redan fått hem en del ved men motorsågen måste ju svingas ibland med 😆😆😆
 
Du ska inte slippa vedbacken nästa år. Se det som en chans att skaffa dig en buffert för oförutsedda sjukdomar eller ändra problem under vedsässongen..
Dessutom är det som andra påpekad troligen bäst att elda en mix av veden, då snickeritorr ved brinner snabbt och du kommer få svårt att fylla vedmagasinet med bara den veden och få till en fungerande eldningscykel.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Du ska inte slippa vedbacken nästa år. Se det som en chans att skaffa dig en buffert för oförutsedda sjukdomar eller ändra problem under vedsässongen..
Dessutom är det som andra påpekad troligen bäst att elda en mix av veden, då snickeritorr ved brinner snabbt och du kommer få svårt att fylla vedmagasinet med bara den veden och få till en fungerande eldningscykel.
kan man se det som att det är mindre energiinnehåll i snickerived eller att det blir mer luft i ett ilägg?
 
Snickeritorrt brinner fortare och kanske med högre effekt än pannan hinner ta reda på och en del går då till kråkorna.
Om du håller koll på rökgastemperaturen så kan du se om det blir någon skillnad.

Protte
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
kan man se det som att det är mindre energiinnehåll i snickerived eller att det blir mer luft i ett ilägg?
det blir klart mer luft mellan de små spillbitar från snickeriet när man lägger in i pannan.
Snickerivirke brukar vara torrare än ved från vedbacken så energiinnehållet blir högre räknat per kilo .
Det kan bli bra upptändningsved :)
gaia
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Värt att de det en säsong iaf =)

räknade att 25m3 landar runt 4000kr och det är inte så blodigt för en årsförbrukning.

till det så kommer veden som jag kan ta hemma eller få på annat håll =)

sen tillkommer det säkert andra kostnader men jag blir ju av med mycket slitage på motorsåg, soppa till traktorn, bensin till motorsågen, el till vedklyv etc så det vore fint om detta funkade =)

Behöver nog förbättra vedboden lite, funderar på att dra "stängsel" på insida, eller hönsnät etc så inte småbitar trillar ur.

tror inte min vedbod räcker till...

Vad tror ni om bnc bingar att förvara spillträ? ( man kan ju behålla plasten och borra hål med en 22mm hålsåg, dvs göra en ost av den )
 
D09
Nu hittade jag en firma till som ville bli av med pallbottnar etc också på vägen hem från jobbet

Misstänker att kommande kärra kan svetsas fast bak på bilen 😄

Funderar om man inte ska bygga vedbod av pallar, borde funka.. Kanske inte ser så snyggt ut dock 🙈
 
D09 skrev:
...
Funderar om man inte ska bygga vedbod av pallar, borde funka.. Kanske inte ser så snyggt ut dock 
Du hade ju funderingar på att flytta för att få ner kapitalinsatsen.

Varför inte leta reda på en tomt nära ett snickeri och bygga ett helt hus av lastpallar :D

Börja med att träna på en lekstuga.

Kan man bygga hus av halmbalar så kan man väl bygga av EUR-pallar :rolleyes:
 
D09
KnockOnWood skrev:
Du hade ju funderingar på att flytta för att få ner kapitalinsatsen.

Varför inte leta reda på en tomt nära ett snickeri och bygga ett helt hus av lastpallar :D

Börja med att träna på en lekstuga.

Kan man bygga hus av halmbalar så kan man väl bygga av EUR-pallar :rolleyes:
Det hade varit något ;)

Bara o smaska på osb/ gips på insidan och fylla hålrummet med lösull 👍
 
D09 skrev:
Misstänker att kommande kärra kan svetsas fast bak på bilen 
Fast tvära svängar och trixig backning försvåras då en del. :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Eftersom företaget står för bingarna, dvs jag hämtar, tömmer och lämnar tillbaka så hade det varit intressant hur man tömmer en binge på 1,2 m3 på lättaste sätt?

Satt o funderade på om man kunde bygga en halvmåne som man spänner fast på sidan och sen tippar hela bingen

Några förslag?
 
D09
Ett alt skulle vara o höra med firman om man får göra en sidolucka med lås, då borde det räcka med att öppna luckan och använda kärrans tipp

Men det kanske inte är så poppis att göra ingrepp i deras grejor ;)

Edit

Frågade om jag fick ställa dit egna typ Bnc bingar men det gick inte
 
Om du har lite Haki eller likande byggnadsställning så kostar två lyftblock inte många kronor.
Ett i ovankant på "framsidan" och ett i underkant på baksidan. Lyfter hela bingen några dm och sen spelar du upp bakänden så träet välter ut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Om du har lite Haki eller likande byggnadsställning så kostar två lyftblock inte många kronor.
Ett i ovankant på "framsidan" och ett i underkant på baksidan. Lyfter hela bingen några dm och sen spelar du upp bakänden så träet välter ut.
Har ingen ställning, men borde faktiskt ha en ;)

En Talja har jag sen tidigare :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1399724932.461754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1399725524.625447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
John Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.