Jag ska anlita en firma som ska borra en vattenbrunn på tomten. I grundpriset ingår borrning med 4,5 tums borr. Det blir alltså ett borrhål på 115 mm. Mot en extra kostnad på ca 5000 kr kan de borra med 5,5 tums borr, ca 140 mm.

Vilka är de största fördelarna med att borra ett grövre hål? Finns det några nackdelar?
 
Du har mera vatten i hålet samt framtida servicearbeten kan bli lättare med att få upp pump. Har själv 93m 5,5 borrhål till huset.

mvh
 
Du får ju 20 % större mantelarea så du bör ju rimligtvis få snabbare återfyllnadstid. Om det är värt 5k extra beror ju på vad du betalar från början?
 
Större vattenmagasin, vi borrade ett 138mm på 95m till fritidshuset och 6m foderrör på ca 160mm, med 2 m till berget.
 
Är mera vatten i hålet att föredra om man har dålig tillrinning eller har det några andra fördelar också?
 
Anna1984 skrev:
Är mera vatten i hålet att föredra om man har dålig tillrinning eller har det några andra fördelar också?
Innan man borrat så vet man inte på vilket djup man får vatten och antal l/timma. Så med större hål har man mera marginal om det blir låga l/timma och du kan då göra ett större vattenuttag vid ett tillfälle.
 
Valde att borra med 5,5 borr. Tyvärr kom det dåligt med vatten vid borrningen. Borrade 100 m och tillrinningen var mindre än 50l/h.

Har nu tryckt hålet och fått 300 l/h. Jag hoppas att med den tillrinningen och de vattenreserver ett 100 meters 5,5 tums hål innebär gör att jag även har vatten över för att vattna gräsmattan regelbundet. Vad tror ni?
 
Det hänger på hur djupt vattenspeglen landar på, med 50m vatten att pumpa har du bara 500l i buffert.
En vatttenspridare vill ha 15-20l/min så då kan du bara vattna i ca 30-40min innan det är slut.

Det kommer iaf utan tvekan räcka till hushållet.
Resten av trädgården kan du kanske fixa en IBC att mellanlagra i. Då får du 1000L buffert för rabatter och gräsmatta. Går ju att koppla takavvattningen på den med för extra tillförsel.
 
corre skrev:
Det hänger på hur djupt vattenspeglen landar på, med 50m vatten att pumpa har du bara 500l i buffert.
En vatttenspridare vill ha 15-20l/min så då kan du bara vattna i ca 30-40min innan det är slut.

Det kommer iaf utan tvekan räcka till hushållet.
Resten av trädgården kan du kanske fixa en IBC att mellanlagra i. Då får du 1000L buffert för rabatter och gräsmatta. Går ju att koppla takavvattningen på den med för extra tillförsel.
Vad är en IBC?
 
corre skrev:
En bulkbehållare. Finns i olika volymer, 1000L är stor som en fullastad pall.
[länk]
Jag har googlat på en sån där behållare. Får mest träffar om transporter av vätskor. Men är användning av en sån bulkbehållaren vanligt i samband med egen brunn?
Kopplar man den till pumpen och sen vidare till huset eller? Har du lust att förklara lite hur de funkar?
 
Nä, den är inte inblandad i tappvattnet.
Utan som behållare för vatten till trädgården, rabatter och ev gräsmattebevattning. Iom att den står ovan mark, så kan du köpa en billig jetpump typ Jula el Biltema att pumpa vatten från den till trädgårdsslangen.
Du kan låta den bli fylld av regnvatten, eller från borran. Men genom att ha 1000l i behållaren kan du vattna gräsmattan i cirkus 1h innan den är slut. Helt enkelt en vattenkälla för trädgården.

Man skulle kunna låta borran fylla denna nattetid eller mitt på dagen när ni jobbar. Så får tillrinningen till borran göra sitt över längre tid.
Men det är ju ett projekt du kan titta på när du vet hur borran agerar mitt i sommaren. Det är gräsmattebevattningen som kommer tömma den. Rabatter och hushåll klarar den mer än väl av med 300l/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.