Real7 skrev:
@DennisCA: Tråkigt då det känns vanskligt att göra ett så stort köp av ett så ostrukturerat företag. Tänker på ev reklamationer osv.
Men det vore ju bra med en testpilot ;) Det ser ut som det kan gå att byta till en 3 fas motor relativt enkelt, eller vet du hur mycket dyrare 3fas varianten är?
Ja fast alla som köpt av Woodford säger deras produkter är riktigt bra. Har inte sett någon alls klaga, förutom över deras råddiga webbsida.

Roy svarade just om modellen

Model TC 10
DADO Finger plate
Table Height 900mm
Mitre Gauge with 3/4 T Slots Both Sides of the blade Height 856mm
Tables Size 1050mmx 700mm
SAW Dia 10inch (250mm) 5/8" (16mm) Arbor
Rip Fence Micro Adjust
3HP
50Hz 240volts
Nett Weight 275Kgs
 
Jag köpte en Elu för 12-13 år sedan (ca 6-7000 kr) , Den fungerar klockrent än. Var i många år mitt bästa verktyg..
Nu heter dom väl Devalt , hur dom är nu vet jag inte.
Men jag har aldrig ångrat det köpet.
 
sblixten skrev:
Vill bara göra dig uppmärksam på att en bordssåg kanske inte är nummer ett du behöver för att snickra möbler.
För möbelsnickeri till hemmabruk skulle jag nog hellre satsat på en sänksåg med skena.
Har du redan hyvel, fräs och slipmaskin?
Just bordssåg är väl i princip nummer 1 när det gäller att snickra möbler? I alla fall tillsammans med rikt o planhyvel, bandsåg och fräs(bord). Bordssågen kan göra så mycket mer än sänksågen kan göra, sänksågen kan göra en sak som bordssågen inte kan nämligen att dela skivor för stora för att hantera i bordssågen.
 
Ola C skrev:
Just bordssåg är väl i princip nummer 1 när det gäller att snickra möbler? I alla fall tillsammans med rikt o planhyvel, bandsåg och fräs(bord). Bordssågen kan göra så mycket mer än sänksågen kan göra, sänksågen kan göra en sak som bordssågen inte kan nämligen att dela skivor för stora för att hantera i bordssågen.
Vad är det bordssågen kan göra som inte sänksågen klarar?
Sen var min tanke att dt blir pengar över till andra verktyg, för med bara en bordssåg blir det inga möbler.
 
sblixten skrev:
Vad är det bordssågen kan göra som inte sänksågen klarar?
Sen var min tanke att dt blir pengar över till andra verktyg, för med bara en bordssåg blir det inga möbler.
Klyva med samma mått om och om igen utan krångel bland annat.
 
hantverkare1 skrev:
Klyva med samma mått om och om igen utan krångel bland annat.
Att det är krångligare köper jag, men nog går det att klyva med precision med en skena och sänksåg.
 
sblixten skrev:
Att det är krångligare köper jag, men nog går det att klyva med precision med en skena och sänksåg.
Självklart. Men som sagt, krångligare.
Sätter man ett Dado-blade (vet ej vad det heter på svenska) så öppnar sig ytterliggare möjligheter.

Man kan till och med fräsa profiler med en bordssåg.
 
Alla typer av fogar där man har ämnet stående på högkant, tappar, fingerskarvar, sinkningar, halvt i halvt fogar and the list goes on and on. Även detaljer för små att hantera med skena o sänksåg blir ganska lättsågade med ex bordssåg med kapsläde.

edit. Som svar på bordssåg vs sänksåg frågan.
 
Ola C skrev:
Alla typer av fogar där man har ämnet stående på högkant, tappar, fingerskarvar, sinkningar, halvt i halvt fogar and the list goes on and on. Även detaljer för små att hantera med skena o sänksåg blir ganska lättsågade med ex bordssåg med kapsläde.

edit. Som svar på bordssåg vs sänksåg frågan.
Jag har bygt fönster av 42mm limträ stående på högkant med cirkelsåg och skena. Det går alltid att stötta upp så att det fungerar.
Jag går med på att det är krångligt och tar mycket tid. Jag går däremot inte med på att det inte skulle fungera;)
 
Ola C skrev:
Just bordssåg är väl i princip nummer 1 när det gäller att snickra möbler? I alla fall tillsammans med rikt o planhyvel, bandsåg och fräs(bord). Bordssågen kan göra så mycket mer än sänksågen kan göra, sänksågen kan göra en sak som bordssågen inte kan nämligen att dela skivor för stora för att hantera i bordssågen.
Helt klart är det så, för möbelsnickeri är bordssågen otroligt mycket mer central än sänksågen.
 
Min intention med att påtala att andra verktyg kan göra jobbet var inte menat att bordssågen inte är nummer ett under förutsättning att de andra verktygen finns.
Det jag avsåg var att om TS vill snickra möbler, inte har några verktyg från början samt en begränsad budget så skulle inte jag rekommendera att spendera hela den budgeten på en bordssåg. I sådana fall finns bättre alternativ.
Jag önskar själv att jag hade en bättre bordssåg, men min AEG får duga tills jag får mer plats och vinner på lotto;).
 
Min budget nu är inte för alla verktyg, jag har tänkt skaffa mig mer med tiden (flera år), en bra bordssåg ser dock ut att vara ett val som jag inte borde behöva ångra. Jag ser inte var jag skulle behöva en sänksåg när jag går igenom de projekt jag planerat, men en bordssåg kommer fram lite överallt, stämjärn, pelarborrmaskiner (den kan man göra mkt med och jag köpte en begagnad förra helgen) och bandsågar kommet också fram, även sandning/slipning. Hyvling ser jag inte mycket av.

Funderar ifall man kunde skaffa några bättre begagnade handhyvlar till att börja med, kanske hålla ett öga på blocket och liknande för kap vad gäller maskiner.
 
Sedär, med bordssåg och jig får man en improviserad rikthyvel, verkligen imponerande allt man kan göra med bordssåg.
 
Fick några bilder från Woodford (äntligen) på sågen ifråga, ifall det finns några här som är intresserade, samma modell som den bild jag visade tidigare:

0uZgr6o.jpg

SypWd3Z.jpg

yCn6EhM.jpg

Z8PSiGA.jpg
 
Dubbelkollade med Roy från Woodford och vikten hade dom fel, den är 130kg, låter ju mera sannolikt än 275kg nog. Motorn är dock 3HP eller 2.2kw så det är bra, en 3HP motor är ju bättre än de flesta sågarna i denna klass och vad man hittar på många större maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.