Stötte på något märkligt igår och jag undrar om någon kan ha någon tanke om vad som hänt.
Jag skulle flytta ett uttag för takbelysning 20cm för att få det centrerat i rummet. Då uttaget inte använts tidigare mätte jag på uttaget innan det skulle flyttas att ledningarna var hela. Jag mätte mellan fas-nolla, fas-jord och nolla-jord bara för att kontrollera att allt verkade stämma. Jag vart mycket förvånad att det fanns spänning kvar efter att ha slagit avströmbrytaren, 127 volt! (mellan fas och nolla). :eek::eek:
Jag monterade snabbt in en lampa för att se om den lyste även med brytaren avslagen, men icke.
En snabb kontroll i strömbrytaren visade att det var en ledare ner/upp. Så den bryter en ledare.
Det är 3-fas in i lägenheten, skruvproppar, en jorfelsbrytare finns installerad på senare tid då el drogs om i köket av elektriker. Det installerades en induktionshäll (3-fas då), det finns en "lägenhetsspisfläkt" som alltid står på. Den är kopplad med en extern styrning för att kunna reglera varvtalet.
Det är blandade jordade och ojordade uttag i resten av lägenheten, kulo och vp.


Mätte i en annan takarmatur som går på en annan säkring. Samma konstiga spänning där med!
Började fundera om det var någon nolla som lossnat i någon koppling, hittade inget. Skruvade ur alla säkringar i proppskåpet och skruvade i dem en och en för att se när felet återkom, men döm av min förvåning... felet var inte kvar efter att alla proppar varit utskruvade. Rörde inga ledningar eller kopplingar under denna tid.
Är det någon som har någon ide om hur detta kan komma sig?
Mina tankar har gått kring någon apparat med stora kondingar som kanske kan ha varit laddad och som höll spänning? Vet inte hur en induktionshäll är uppbyggd, kan den var spöket? Eller lägenhetsfläken, vet inte om den är sammankopplad och centralt styrd på något vis?
 
Ditt mätinstrument är för känsligt och plockar upp kapacitivt kopplade spänningar. Mät med lampan iskruvad så visar det med all säkerhet noll Volt.
 
Det är inget fel. Om du mäter med brytaren avslagen men lampan inkopplad kommer du få noll (eller nära) volt på tändtråden. Fasledaren ger en inducerad ofarlig spänning i tändtråden eftersom den ligger parallellt med tändtråden om ingen last är inkopplad. Helt normalt med andra ord. 😊
 
Vad bra, inga tomtar i ledningarna! Då har jag lärt mig något nytt :) Tusen tack!
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Har du blandade uttag i samma rum som är ojordade och jordade så ska du genast kontakta en elektriker! Får inte vara blandat! Att man har tex köket jordat och hall,vardagsrum,sovrum ojordat är normalt i äldre lägenheter. Kan även vara så att det finns ett uttag vid matplatsen i köket som är ojordat lustigt nog. Fast har man ett ojordat uttag 2dm utanför köket så kan man ju tycka det är lika fel. men lagligt.

Som tidigare nämnt så är det spökmätningar. Vanligt "fel" att billiga Led lampor kan glöda fast strömbrytaren är avstängd.
 
  • Gilla
Remo31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.