S
dålig ritad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sä här. fick faktsikt vg i bild
 
Precis så jag uppfattade det hela. Tackar! Ser stabilt ut. Och när jag tänker efter har de som byggt verandan på mitt hus gjort precis så där fast med mindre dimensioner förstås.

Nu är ju frågan om det behövs en 45*170 regel där eller om det räcker med en mindre. Skiljer iofs inte så mycket i pris...

Ja du ritar f-n så mycket bättre än vad jag gör iaf... Kommer återkomma i tråden med frågor. Nu god natt.
 
det ni pratar om kallas bärlina, enda andledningen man har den är om en takstol kommer utanför en regel i väggen, eller om man har ett fönster under en takstol, dessa skall dimensioneras för den lasten man har och inget man antar, viss kan man anta en C24 45x220 men då har man antagligen överdimensionerat och det är ibland det bästa lösningen när man inte vill ta in och bekosta kunnig personal. är det en takstol som kommer på sämsta tänkbara vis dvs mitt emellan 2 reglar 60 cm ifrån med ett fönster under så är nog till och med en C24 45x220 för klent, men i övrigt kan man nog sätta en 45x170 C24, tänk bara på att sågningen är ganska viktig får inte bli för stor glipa mellan regel och bärlina för då kan den ändå sjunka tills dess att regeln tar upp lasten.
 
Jo jag vet att det kallas bärlina. Vill inte chansa utan försöker ju ta reda på vad som behövs för att det ska bli rätt. Sen ska ju stadsarkitektkonteret godkänna ritningen. Men kollar de på bärigheten i en konstruktion också? Brandutgång, ventilation mm vet jag att de vill veta.

Nu måste jag ju ha fem takstolar på 4,25 vilket gör att det blir mindre avstånd än cc120. Tar jag cc120 på de två första sen cc60 på tre (120 avstånd då) o sen cc120 så blir det endast en takstol som inte hamnar över regel utan över ett fönster. Skulle kunna tänka mig att sätta en limträ där för säkerhets skull. Det kostar inte så mycket extra med en limträbalk i sammanhanget.
 
S
det är lite konstigt. framför datorn kommer jag aldrig på delarna heter. men är jag på ett bygge så är det inga problam
 
de verkar ju ha full koll accept så varför fråga?
tycker dock att din beskrivning av placeringen på takstolarna var aningen knepig, för att det ska passa med luckor om 3,6 meter så hade jag satt på cc 1200 och sen vad som blir över till sista. om du inte har tänkt att ha ett litet förvaringsutrymme på vinden, fast då hade jag lagt in vanliga reglar mellan takstolarna så de ligger varannan på cc 600, sen klämt dit ett spånskivegolv.
du kan ju dina saker så lycka till..
 
Dumdryg ironisk sarkasm pjapen är väl onödigt?

Hade jag varit hundra så hade jag väl inte bollat frågorna här. Men eftersom varken du, jag eller ngn annan verkar ha kunskapen att beräkna exakt dimensionering så får jag helt ta ut ngn som kollar på min ritning och ev. justerar.

Visst skulle sista takstolen normalt sitta det som blir över, cc60/65 men det fanns ju en poäng med att klämma in den i mitten... Men som sagt lika bra att fråga ngn som verkligen kan dimensionering så man är på den säkra sidan. Har aldrig byggt så här stort förut och som du själv skriver ska man inte anta och chansa även om man oftast som lekman överdimensionerar.
 
Redigerat:
Fråga, varför ska du flytspackla om du ändå ska gjuta platta på mark?
 
Jag vet inte om jag skrivit ngt om att flytspackla. Men det kommer vi inte göra. Projektektet drar ut till våren/sommaren 2015 då projektet har utvidgats. Vi kommer gjuta en ny platta på ca 50m2 med 300 mm cellplast och golvvärme. Antagligen lejjer vi ut den delen. Framför där blir det en carport som vi inte bestämt om vi ska gjuta platta till eller ha sten eller grus... Kan va bra med platta om vi mot förmodan skulle vilja bygga in det i framtiden. Men den hamnar i en nivå under den andra plattan så jag vet inte än om det kommer göras i en eller två etapper.

Haft en snickare här som gått igenom min ritning och den såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.