E
Ena vindsrummet har målad vävtapet på väggar och tak, något jag tycker är förfärligt och vill spackla över för att sedan sätta upp en tapet istället. Nu är jag lite nyfiken på att sprutspackla skiten istället för att för hand bredspackla. En "hantverkare" som smet från lite av varje hos grannen råkade lämna kvar sin spackelspruta och vågar inte hämta den då han är skyldig grannen pengar, så jag är frestad att prova den på väggarna hemma. :rolleyes:

Någon som har erfarenhet av att sprutspackla? Hur lös ska spacklet vara för att man ska kunna spruta upp det? Hur många varv kan man behöva spruta för att dölja väven? :what:

Spacklat och klart tänker jag riva bort den gamla äckliga mattan med och lägga nytt golv, men det känns klokare att börja med spacklandet innan jag ger mig på golvet. :)
 
Sprutspackla är nog inget att ge sig på för en amatör, sprutan täcker snabbt en stor yta, men den skall jämna till med en bred spackel så vinsten är bara att du slipper lägga på spackel för hand. Du måste troligtvis köra fler gånger med sprutan en om du bredspacklar för hand med ett riktigt proffsspackel som fyller bra.
 
E
Proffsspackel har jag och breda spacklar med, men när jag kollar på nätet verkar det inte alls så svårt? De verkar ju bara köra en vägg, jämna av och sen köra nästa vägg. Risken verkar snarare vara att man drar av för mycket när man jämnar av?
 
Elektra skrev:
Proffsspackel har jag och breda spacklar med, men när jag kollar på nätet verkar det inte alls så svårt? De verkar ju bara köra en vägg, jämna av och sen köra nästa vägg. Risken verkar snarare vara att man drar av för mycket när man jämnar av?
Ja visst och fort går det också, i alla fall när man kollar på nätet.
 
E
Frågan är ju har du erfarenhet av att sprutspackla och utifrån det så rekommenderar du mig att istället bredspackla tak och vägg, eller rekommenderar du mig att bredspackla utan erfarenhet av att sprutspackla?
 
Ja du hur skall jag börja förklara Hmmmmmmmmmmm Jo jag har stor erfarenhet av att spackla väggar och tak, är dock inte målare.Men det är även så att jag har ska vi kalla det för, erfarenhet av proffs som enbart sysslade med just sprutspackling och dom jobbade två och två så det gick undan när dom körde en sprutade en drog av smidigt och fint.Men om man inte har någon större erfarenhet av att spackla större ytor över huvud taget så är det inget alternativ. Konsten i att spackla ligger inte i hur spacklet hamnar på väggar och tak utan hur bra man är på att dra ut det jämnt och fint för att slippa slipa mer en nödvändigt.
 
Som man spacklar får man slipa.
-Gammalt målarordspråk, åtminstone något som jag inbillar mig när man står där och slipar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E
Nu var jag inte intresserad av hur många kvm du bredspacklat utan om du har sprutspacklat något eftersom du avråder från detta.

Jag har bredspacklat och slipat bra många väggar själv och det är ingen större konst att få ett bra resultat, förutom att jag får ont i handlederna efter några rum, men spackla ett stort vävklätt tak har jag ingen större lust med så jag vill gärna ha input av de som har erfarenhet av sprutspackling då jag har tillgång till utrustningen. Med ett stort gammalt hus som är under renovering vill jag gärna kunna underlätta arbetet om det är möjligt att få ett bra resultat, utan att behöva smida min egen spik eller fälla timret i skogen innan jag sågar upp det. ;)

Det räcker så bra ändå med att lägga nya golv i två rum, slå ihop ett kilsågat, bredspackla klart sovrummet innan målning, tapetsera om matrummet och få alla lister mm på plats att kan jag spara lite tid och svett på att sprutspackla ett stort vindsrum innan ommålning och tapetsering är jag tacksam då jag gör arbetet själv när jag inte är tvungen att vara på jobbet. Hinner jag för altanbygget skulle det även vara kul att äntligen sätta upp kakelugnen igen så jag kan elda i den till jul.

Var har du fått det ifrån att jag inte har någon erfarenhet av bredspackling, för att jag frågar om sprutspackling? :x
 
Var har du själv fått det ifrån, att jag skulle antaga att just DU inte har någon erfarenhet av bredspackling? Det är inget jag skrivit.
Men strunta i vad jag sagt, gör som på nätet det verkade ju enkelt.

Tack o Hej!
 
E
cecar33 skrev:
Men om man inte har någon större erfarenhet av att spackla större ytor över huvud taget så är det inget alternativ. Konsten i att spackla ligger inte i hur spacklet hamnar på väggar och tak utan hur bra man är på att dra ut det jämnt och fint för att slippa slipa mer en nödvändigt.
Ovanstående gav mig det intrycket.
 
E väll bara till å prova. I värsta fall får du väll ta fram proffsspacklet å spacklarna å rätta till förhand.
Ang vad det ska vara för spackel beror ju på sprutan.
 
Jag tycker du ska prova bara för att du har chansen att låna en riktig spackelspruta gratis. Värt att tänka på är att sprutspackel är en specifik kvalitet som oftast bara säljs på 15 L säckar / burk. Det är alltså inte som med färg, dvs. att man späder ut vanligt spackel till sprutkonsistens.

I värsta fall blåser du på för mycket och får slipa ner hälften.
 
E
Ja, jag tänker testa, spackel på säck har jag redan och jag vet att det är samma som det hantverkaren använde med den sprutan så det blir att laborera lite med konsistensen bara. Funkar det är det kalas, funkar det inte så får jag bredspackla som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.