Hej!

Vi håller på att ta in kalkyler från olika tillverkare, nu senast har vi pratar med Fiskarhedenvillan.
Hur väl brukar deras kalkyler stämma? Hur mycket marginal bör man ha från sitt maxpris?

Någon med erfarenhet?
 
Kommer ni att köpa nyckelfärdigt hus, köpa bara materialpaket, eller materialpaket samt arbete?
Vi köpte under 2012 materialpaket, grund, stomresning, allt el samt vvs-arbete.
Upplevde att kalkylen stämde bra.
Men vissa saker köpte vi extra. Köket måste man kolla noggrant på, vi ritade saker som inte ingick i standard. Det blir en extrakostnad.
Vi köpte inget golv, kakel, klinkers, färg från FH.
 
tullemannen skrev:
Kommer ni att köpa nyckelfärdigt hus, köpa bara materialpaket, eller materialpaket samt arbete?
Vi köpte under 2012 materialpaket, grund, stomresning, allt el samt vvs-arbete.
Upplevde att kalkylen stämde bra.
Men vissa saker köpte vi extra. Köket måste man kolla noggrant på, vi ritade saker som inte ingick i standard. Det blir en extrakostnad.
Vi köpte inget golv, kakel, klinkers, färg från FH.
Det blir nyckelfärdigt i så fall. Stämde även byggherrekostnaderna för er?
Köket känns, som du säger, som att man kan ösa pengar i. Vi hade tänkt oss lådor, spotar och extra bardel. Det räknades till ca 20000:-.
Sparade ni mycket på att välja material någon annanstans ifrån?

Hur tycker du att de har varit annars?
 
P
Är den kalkyl ni fått en totalentreprenad eller en uppskattning av en delad entreprenad?
 
phälle skrev:
Är den kalkyl ni fått en totalentreprenad eller en uppskattning av en delad entreprenad?
De har ingen "riktig" totalentreprenad. Man skriver kontrakt med andra firmor för de olika momenten, dock sa säljaren att hennes siffror stämmer. Om vi inte gör tillval efter så ska det stämma. Men jag undrar alltså hur andra har upplevt det.
 
snowballtwo skrev:
Det blir nyckelfärdigt i så fall. Stämde även byggherrekostnaderna för er?
Köket känns, som du säger, som att man kan ösa pengar i. Vi hade tänkt oss lådor, spotar och extra bardel. Det räknades till ca 20000:-.
Sparade ni mycket på att välja material någon annanstans ifrån?

Hur tycker du att de har varit annars?
Våra byggherrekostnader stämde på kronan, MEN... Tänk på att vvs & el följer svensk standard. Begränsat med uttag för el inne/ute/garage, internet, tv etc. Inga spottar i tak ingår. Inga dimmer. Ingen central styrning utebelysning. Inget motorvärmaruttag. Etc etc. För oss med en Domherre och dubbelgarage blev det 40-50 extra.
Angående material vet jag faktiskt inte. Vi köpte inte målning, golvläggning, kakel klinkers. Det följer en ganska smal standard som FH erbjuder. För oss var det enklare att köpa allt lokalt. Klämma känna pruta. Hitta en bra lokal handlare. Köp allt på samma ställe, det gav iaf oss bra prutläge!
 
Ett annat tips: Kolla i god tid upp och planera hur ni ska göra med schaktmassorna. Om ni inte kan använda dom för återfyllnad på tomt eller liknande så kan det bli en dyr och tråkig utgift. Våran "limpa" bakom huset skulle kostat närmare 30 för att få bort. Använd fantasin höll jag på att säga. I vårt fall behövde lokala travbanan fylla upp ett parti hos sig. Kostade "bara" kostnad för lastmaskin och lastbil!
 
P
snowballtwo skrev:
De har ingen "riktig" totalentreprenad. Man skriver kontrakt med andra firmor för de olika momenten, dock sa säljaren att hennes siffror stämmer. Om vi inte gör tillval efter så ska det stämma. Men jag undrar alltså hur andra har upplevt det.
Nu är det ganska länge sedan jag köpte hus av FH (hösten 2004) men den initiala kalkyl jag fick var 30% lägre än den slutliga kalkylen. När vi hade gått igenom alla poster och jag inkluderat allt som vi ansåg skulle ingå ökade alltså priset med 30%. Precis som Tullemannen påpekar är det viktigt att gå igenom omfattningen och kontrollera att den stämmer med det man önskar sig.

Precis som i ditt fall fick vi prisuppgifter för entreprenaden från "säljaren" (i vårt fall FH VD som numera är styrelseordförande i BRA-HUS). Tyvärr uppstod det hela tiden diskussioner med entreprenadfirmorna om tilläggskostnader. Det var en långdragen diskussion om vad som ingick i leveransomfattningen och ständiga krav om tilläggsbetalningar från entreprenörerna. I slutänden betalade vi dock inte mer än vad vi hade kommit överens om med "säljaren"

Jag skulle rekommendera er att träffa de tilltänkta entreprenörerna och gå igenom omfattning och pris med dem innan ni bestämmer er. Då slipper ni förhoppningsvis föra de diskussionerna i efterhand.
 
Vi bygger med FH nu och deras kalkyl stämmer väldigt bra förutsatt att du ej gör någon förändring. Vissa av entreprenörerna tar i från tårna när de prissätter tillvalen. Mitt tips är att du kräver att få pris inklusive dina förändringar i huset innan du skriver på. Vår målare ville ha 12000 mer i arbetskostnad för att sätta easy up tapeter istället för papperstapeter...
 
Vi har precis skrivit under beställningen av ett Fiskarhedenhus och vi kommer att anlita de företag FV rekomenderar. Så om kalkylen håller eller inte vet jag inte ännu, däremot är de flesta tillval och fördyrande ändringar som vi tänkt oss med i den kalkyl vi fått. Kan tillägga att vår bank var positiva till FV och sa att deras erfarenhet var att kalkylen håller, förutsatt att man inte gör en massa ändringar allt eftersom såklart.
 
tullemannen skrev:
Våra byggherrekostnader stämde på kronan, MEN... Tänk på att vvs & el följer svensk standard. Begränsat med uttag för el inne/ute/garage, internet, tv etc. Inga spottar i tak ingår. Inga dimmer. Ingen central styrning utebelysning. Inget motorvärmaruttag. Etc etc. För oss med en Domherre och dubbelgarage blev det 40-50 extra.
Angående material vet jag faktiskt inte. Vi köpte inte målning, golvläggning, kakel klinkers. Det följer en ganska smal standard som FH erbjuder. För oss var det enklare att köpa allt lokalt. Klämma känna pruta. Hitta en bra lokal handlare. Köp allt på samma ställe, det gav iaf oss bra prutläge!
Menar du att bara elen gick på femtio tusen extra?

Men som det verkar på er så stämmer kalkylerna så länge allt är med från början. Det är bra att veta det!

Hur mycket marginal bör man ha när man bygger, produktionskostnadskalkyl gentemot bankens löften? Vår kalkyl hamnar nog runt 3,4 milj, kanske lite mer. Från banken säger de att vi kan bygga för 3,5. Är det för tight tycker ni?
 
Precis, kalkylen stämmer förutom tilläggen. De drar tyvärr iväg och du sitter inte i någon vidare förhandling om du tar upp tilläggen efter att kontrakten är påskrivna. Gå igenom el, kakel och målning och begär pris på det innan ni skriver på något kontrakt.
Det är väldigt svårt att förhandla med tex målaren om ni ska flytta in om några veckor och sitter under tidspress. När jag har haft problem med tilläggsofferter från entreprenörerna har jag vänt mig till FH:S huvudkontor och fått bra stöd därifrån.
 
Kan instämma med att tillvalen är snuskigt dyra. Kanske är lika för de flesta tillverkarna, men här kommer några exempel tagna ur minnet. 4 multimediauttag 10 000 kr. 3-fas uttag vid garaget 3000 kr. Utebelysning exkl armatur 1000 kr st.
För badrummen vart det 2000 kr för varje dörr och fönster som skulle kaklas istället för träskiva.
Vårat kök som är rätt standard vart 40 000 dyrare än original.

Vet att det finns en lista med tillvalspriser på åtminstone elen. Har den nog kvar i en pärm. Dock drygt 3 år gammal.
 
P
snowballtwo skrev:
Menar du att bara elen gick på femtio tusen extra?

Men som det verkar på er så stämmer kalkylerna så länge allt är med från början. Det är bra att veta det!

Hur mycket marginal bör man ha när man bygger, produktionskostnadskalkyl gentemot bankens löften? Vår kalkyl hamnar nog runt 3,4 milj, kanske lite mer. Från banken säger de att vi kan bygga för 3,5. Är det för tight tycker ni?
För mig låter det väl tight. Hur man än vänder och vrider på det hela är kalkylen en uppskattning. Skillnaden mellan kalkylen och bankens löfte är 100K. Då finns det bara 2.9% marginal.
 
phälle skrev:
För mig låter det väl tight. Hur man än vänder och vrider på det hela är kalkylen en uppskattning. Skillnaden mellan kalkylen och bankens löfte är 100K. Då finns det bara 2.9% marginal.
Hur mycket marginal är man ha?

Jag räknar med att vi får med "allt" vi vill ha i den slutgiltiga kalkylen, då även lite högre räknat på markarbeten och en liten buffert (säg 50-60 kkr).
Enligt säljaren, och flera inträden här, ska hennes kalkyl stämma om man inte gör tillval under resans gång. Vilket vi alltså ska försöka räkna med.

Det som kan dra iväg är ju som sagt markarbetena...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.