Hej,

Vi har nyligen flyttat in i ett nybyggt hus från en större hustillverkare. Huset är besiktigat utan anmärkning.

Eftersom vi inte har kommunalt VA så leds dagvatten till en stenkista på tomten där det idag finns ett ca 20cm i diameter stort brunnslock... Jag vet egentligen inte vad meningen med detta brunnslock är, och en sak som förvånat mig är att ingen besiktningsman eller KA, eller någon verkat särskilt intresserad av att kolla i det?

Nåväl, nu har det varit torka i ett par veckor, så jag tänkte - jag kollar under locket och ser hur det ser ut... Där nere, går ett ca 20cm brett rör rakt ner i marken, och jag (antar?) att nedanför det röret finns någon form av stenkista, jag hade hoppats få se.

Men, det fick jag inte... För, cirka en meter ner i detta rör ser jag bara vatten...

Nu, undrar jag - är detta normalt? Är något fel? Min spontanta känsla är att om ett ösregn skulle komma nu i 2 dagar, vart ska vattnet ta vägen då?

En annan tanke jag har, är att jag är medveten om att vi har väldigt högt grundvatten här - kanske är det helt enkelt grundvattennivån jag ser?

Är detta något jag behöver oroa mig för? Det känns ju olustigt om inte dagvatten kan ledas bort från huset...

Skall nämnas är att huset är gjuten platta på mark med golvvärme i övrigt...
 
Den brunn du kikade ner i är nog snarare ett sandfång eller rensbrunn.
Själva stenkistan ligger lite längre bort, och den borde du inte kunna titta ner i.

Och att du har grundvattennivån en meter under markytan nu på våren får nog anses vara normalt.
Huset klarar sig säkert bra, för det har väl betongplattan med underkant ca 20 cm över marknivå?
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Aha, då är jag med.
Ja huset är 20cm ovan mark, med 30cm cellplast och gjuten platta... Det var ett betryggande svar då :) Sedan jag flyttade in i hus har man ju blivit mer eller mindre rädd för vatten på alla sätt och vis..
 
För att spinna vidare:
Om du inte har kommunalt avlopp för dagvattnet, gäller det också det "vanliga" avloppet (Toalett mm)?

Hur är det i så fall ordnat?
Anledningen att jag frågar är att en granne som har förhöjd markbädd med infiltration tydligen saknar pump för att få vattnet upp till markbädden. De har aldrig fått någon pump installerad, och det blir ju inte så bra i längden :confused:
 
KnockOnWood skrev:
För att spinna vidare:
Om du inte har kommunalt avlopp för dagvattnet, gäller det också det "vanliga" avloppet (Toalett mm)?

Hur är det i så fall ordnat?
Anledningen att jag frågar är att en granne som har förhöjd markbädd med infiltration tydligen saknar pump för att få vattnet upp till markbädden. De har aldrig fått någon pump installerad, och det blir ju inte så bra i längden :confused:
Jag har förhöjd markbädd också (på grund av högt grundvatten). Vi valde en Baga slamavskiljare med inbyggd pumpbrunn och köpte till en pump - markbädden är ca 120 meter bort härifrån, så den har en bit att pumpa.

Än så länge (knock on wood) (se what i did there?) :) - har det fungerat bra! Att leda dagvattnet till avloppet kändes dock inte som någon bra idé, om det var det du syftade på? Den stackars pumpen skulle ju få jobba massa i mer... Och, tro mig - jag bävar för den dagen den pumpen behöver bytas ut - för inte tänker jag sticka ner huvudet i vår slamavskiljare - inte en chans...

Vol
 
Det låter som du har ett bra system.

Och det finns säkert folk som kan sköta om eller byta pumpen när den dagen kommer.
Man behöver ju inte göra riktigt allt själv som tur är :p

17366534-origpic-e2991b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild "lånad" från http://www.wildlifegarden.se/fagelskola/storre-hackspett.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.