Bygger stuga och strax är det dags för elktrikern att göra sitt. MEN så svårt att veta vad man ska ha för belysning i taket.

Det kommer vara max 206cm i takhöjd beroende på vilket golv vi väljer, med lutning ner mot 130cm på lägsta "takhöjd". Funderar lite på om man kan ha typ spotlights på kanske skena och då sätta dem mer på väggen men rikta dem upp mot taket. Någon som kanske gjort det och har bild? Eller har någon andra förslag till mig på någon slags takbelysning? Gärna bilder. :D

/Kristina
 
Jag har ungefär samma problem, fast lite högre i tak. Jag tänkte satsa på det omvända, alltså spotlights vid nocken som lyser ned mot ytterväggarna.
 
Vi har inte öppet upp till nock utan är en takbredd på ung 2m som har en höjd av 2,06m, sen sluttar taket neråt mot ca1,3m.

Vet inte om jag vill ha något mitt i taket bara för att risken att slå i huvudet för längre personer inte ska finnas. Är det absolut svåraste med detta självbygge, välja takbelysning på loftet. :p

Finns det spotskenor och lampor som har väldigt liten bygghöjd?

/K
 
Fungerar hide-a-lite led downlights som takbelysning? Eller måste de ha sån där skyddskåpa upptill i isoleringen?

/K
 
Det finns flera "riktiga" LED-spottar som nu endast kräver 55 mm ovanför och därmed funkar det att sätta lågbyggande gles-pottor som enkelt går att montera utan att behöva tvinga upp alt. punktera ångspärren.

Är det väldigt lågt så är det ju spottar som är det bästa alternativen.

Mina föräldrar är själva i full gång med att bygga en fjällstuga med loft där jag fixar elen och jag planerar att montera tre stycken lamputtag för att sedan kunna sätta tre likadana plafonder. Det är tillräckligt med spottar i övrigt, så det är trevligt att bryta av med traditionella lamputtag och snygga plafonder. Kanske något liknande detta eller vad som faller päronen i smaken.

roma-svart-35cm-plafond.jpeg
//Patrik
 
Försökte söka på plafonder. Tycker de flesta verkar vara minst runt 7cm höga vilken inte känns optimalt. Men det var ett bra förslag. Tack!

Just nu är det endast gles i taket på 28mm så ska vi ha downlights så måste de klara att sättas fast med endast det som mellanrum.

Har lämnat över lite till elektrikern så får vi se vad han kommer med för tips till oss då han jobbar mkt med eldragning i fjällstugor m loft. Får se vad han kommr på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.