Hej

Nu har vi tillslut kommit fram till hur huset ska se ut och hur det ska placeras på tomten. Frågan är bara hur vi ska vinkla huset optimalt.

Förutsättningar:
Tomt belägen 1,5-2 meter över omgivande åkrar.
Huvudsaklig vindriktning från syd väst
Vattenutsikt mot sydöst.
Skog norr om tomten.

Mer sol mitt på dagen

Husvinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer kvällssol
Husvinkel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att göra en uteplats i venkeln på huset för att skapa en vindskyddad plats samt att ta tillvara utsikten. Jag vill också kunna ta tillvara kvällsssolen.

Enligt diagram från SMHI,
stockholm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stockholm_kontur.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så går solen ner i väst våt och höst samt nordväst på sommaren.

Så frågan är vilken vilkel på huset som optimerar solen i hörnan(när den kommer runt huset) och kvällssolen. Är det någon som har ett svar eller en hint om var jag kan undersöka detta bättre (och nej att sitta på tomten ett år är inte ett alternativ :) )
 
Jag skulle satsa på variant 2, det maximerar kvällssolen, och gör att du inte får solen rakt in när det är som varmast mitt på dagen.
 
Eller så vrider du den andra vägen så att du får sjöutsikt och vindstilla.
 
Tack för synpunkterna

Jag har skrivit fel, sjöutsikten är åt samma håll som det blåser ifrån. Blåser från sydväst och utsikt mot sydväst. Huset är alltså lagt så att vinkeln ska bilda ett lähörn från blåsten och samtidigt maximera utsikten mot vattnet.

Här kommer en planritning som förklarar bätte. Sovrummen kommer ha morgonsol som skyms av träd, vardagsrummet ha sol hela dagen. Köket får eftermiddagssol.
Fritidshus 20140303 Möblerat - Roterat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Måste huset ligga längst ner mot sydväst på tomten?

Då ser ni ju inte själva er tomt när ni sitter på altanen.
Barnen leker på gräset där bakom i NO, och där finns bärbuskar och fruktträd.

Går det inte att flytta huset åt N - NO?
Det tycker jag vore trevligare.
 
Det tål ju att tänka på, tanken är att behålla resten av tomten som naturtomt (om den inte ser ut som kriget efter bygget) marken sluttar dessutom rätt brant ner mot åkern på västra sidan så att anlägga gräsmatta där blir inte så bra. Den enda platta ytan är mitt på tomten så för att kunna se den behöver huset hamna mot östra kanten istället för västra.

Intressanta idéer men oj vad svårt det är att tänka om när jag planerat så här i över ett år :) Innan jag bestämmer mig så blir det ett par vändor till med besök på tomten och funderande.

Åter till den andra tanken med att simulera hur solen rör sig runt huset, är det någon som har tips?
 
Var finns vägen/tillfarten till tomten?
 
Så här ser det ut. Åker på tre sidor, skog i norr som delvis kan glesas för att förbättra kvällssol. Men huset bör ligga i södra delen av tomten för att minska behovet av kalhuggning på tomten som idag är helt skogsbevuxen.

Det är vacker utsikt över åkrar åt alla håll men sjöutsikten är begränsad till mellan de röda pilarna.

Det ska anläggas väg över åkern och sen fram till huset på tomten, 50m över åkern och ca 25m på tomten
Husvinkel3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.