RulleBulle skrev:
De skulle väl inte spela någon roll? Men annars lär det gå att bygga nåt relä som vi över 25c innetemperatur så ska en öppna en ventlucka eller liknande. Ser det som ett litet problem.
Det ska bli spännande och se vad för temperatur du får under vintern :)
Tror inte heller att det blir ett problem egentligen. På sätt och vis tycker jag att bygget ska vara säkrat med värmetålig isolering osv., men det som skulle kunna skita sig är den yttre "altantaks-plasten". Den ska enligt uppgift vara "säkrad" för temperaturer upp mot 70grader, men frågan är vad som händer sen. Tror också att plasten inte isolerar så speciellt effektivt så det kommer att finnas en magisk gräns där värmeläckaget går jämt upp med uppvärmingen, och förhoppningsvis så hamnar det inte över 100º.

Ska bli intressant att se som sagt vad temeperaturen orkar upp i under vintertid.
Har förhoppningar att det ska fungera rätt bra så fort solen visar sig, trots minusgrader. :)

Om tid, kraft och engagemang finns så är planen att byta ut "altantaks-plasten" mot något annat för att på så vis höja isoleringen/effektiviteten.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Det var plasten jag hade i åtanke. Har själv en liten solarventi och den ger lite värme i gäststugan. Fast man skall nog inte räkna med några höga temperaturer på vintern.
 
Hur har det gått? Får du in någon värme nu när solen börjar värma?
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur har det gått? Får du in någon värme nu när solen börjar värma?
Allt fungerar perfekt!
Det blir dock värmare och värmare i garaget (över 30º i innetemp) så jag har ställt om termostatet så att tillslag endast sker när tempen överstiger 40º inne i fångaren. Då går den iallafall inte hela tiden...
På sommaren behöver man ju egentligen inte ha den igång överhuvudtaget.

Dock förvånad att den inte kommer upp i högre "maxtemp", än vad den gör, men förmodar att det beror på fläktens tämligen höga kapacitet, som då "kyler" ned kontruktionen så länge som den är igång.
Har inte kommit upp i högre än ca 70º, vilket då är lika mycket/lite som i början av säsongen, när jag drog i gång projektet. Känns lite som om den är väldigt "okänslig" för utetemperaturen, och därför snabbt bygger upp värmen så fort det finns lite sol. "SolfångarYtan" är ju 5kvm (2x2.5m), så jag tror att det är därför den blir så pass "soleffektiv".

Det riktigt intressanta blir i höst när det börjar bli kallare ute! :)

Fortfarande sugen på att byta ut "tak-plasten" mot en glasklar plexiglasskiva.
Det skulle förhöja det visuella utseendet, och samtidigt så tror jag att det skulle öka effektiviteten ännu mer.

Galet nöjd iallafall än så länge, och det är väldigt tillfredställande att se att konceptet fungerar!
Det funger mycket bra till och med! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Har ju haft solfångaren avstängd under sommaren för att undvika bastu, men nu var jag tvungen att testa den lite spontant.

Utetemp: 17grader
Garagetemp: 16grader
Klockan är 17.40 och solen ligger inte direkt på panelen.

Galet bra tryck i värmen!
Fläkten blåser ju på som en mindre orkan, så temperaturen skumme bli ännu högre med en klenare fläkt, men det blir så varmt att det inte går att hålla handen mer än några sekunder i luftflödet.

Drygt 83grader i utblåstemp är jag riktigt nöjd med, och det ska bli extremt intressant att hur allt fungerar senare i höst! :)

Good Shit det här!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pixipixiL och 4 till
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Enligt alla teoretiska uträkningar kombinerat med praktiska expriment, så ska mellanrummet mellan den yttre glasskivan och absorbatorn ej överstiga 5cm, för då minskar effektiviten.
Otroligt inspirerande tråd!! (y)
Några funderingar :
- är 5cm optimalt för yttre kammaren eller bör mellanrummet vara mindre?
- vilket mellanrum är optimalt för den inre kammaren?
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Tack!
Roligt att personer kan bli inspirerade av mitt bygge.

Angående de "teoretiska" uträkningarna ang yttre och inre kammarna, så ska man nog ta dom med en nypa salt.
Slutresultatet beror till större del på andra omständigheter som du har svårt att påverka, och det lär inte spela någon "praktiskt" roll om du kör på 4cm eller 6cm på den yttre kammaren.
Slå inte "knut" på dig själv för att envist uppnå just 5cm, utan "keep it simple".

5cm är dock det avstånd som ska vara mest optimalt i teorin enligt flera oberoende mätningar/uträkningar som jag har tagit del av, men som sagt, i praktiken så lär det bara påverka temperaturen några grader hit eller dit.

Den inre kammaren är nog mer "kritisk" egentligen.
Om avståndet mellan plåt och inre vägg är för "stor", så kommer luften inte att hinna med att värmas upp ordentligt, men då kan du åandra sidan göra fångaren större för att kompensera detta, alternativt att sänka fläkthastigheten.

Jag har ju byggt upp mitt "kanalsystem" i den inre kammaren med 28x70mm reglar, och det fungerar väldigt bra, så spontant skulle jag säga "ja, jag tror att ca 4-6cm är optimalt även för den innre kammaren". Eftersom det är korrugerad plåt så blir ju maxmått ca 4-6cm i praktiken med dessa reglar.
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar! (y) Nu kan jag röja lite i "bra-att-ha-förrådet" å kolla vad som behöver inhandlas. :)
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Ger den någon värme nu?
Absolut! Det är bra tryck i den, och tros att tempen inte kommit över 13grader ute på dagarna med nattemp på 1plus så ligger tempen runt 18-20 i garaget!

Så här års i fjol körde jag värmepumpen i garaget, annars hamnade jag runt 7-8grader därute.

Fungerar superbra såhär långt! Ska bli väldigt intressant att se när det blir tio minus ute!

Biofogad bild är nuläget i garaget klockan 21.55

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
Kul att det fungerar så bra!

Orelaterad fråga, men vad är det för app du visar temperaturen i?
 
Frandas skrev:
Kul att det fungerar så bra!

Orelaterad fråga, men vad är det för app du visar temperaturen i?
Är lite av en vädernerd, och idag kör jag en Oregon Scientific LW301
http://www.oregonscientificstore.com/Oregon-Scientific-LW301-Anywhere-Weather-Kit.data

Fungerar rätt bra, men appen kunde vara bättre.
Finns snyggare väderappen generellt, men det är coolt är ju att det är "live-data" som visas från mina sensorer, och en av dessa sensorer sitter då i garaget.
 
Okay, tack!
Kör med en mottagare från RFXCom och har ett antal temperatur och vädergivare inkopplade i mitt system, ville inte köpa en "färdig" lösning men har inte hittat en bra app som kan visa data från Domoticz än.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Fortfarande sugen på att byta ut "tak-plasten" mot en glasklar plexiglasskiva.
Det skulle förhöja det visuella utseendet, och samtidigt så tror jag att det skulle öka effektiviteten ännu mer.
Skulle kanalplast kunna funka? När jag kollade "plexiglas"-priser dök ofta detta upp som alternativ ...
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Calle_O skrev:
Skulle kanalplast kunna funka? När jag kollade "plexiglas"-priser dök ofta detta upp som alternativ ...
Har också sett att kanalplast diskuterats som ett alternativ, men jag är osäker på hur "bra" det skulle kunna bli.
Kanske... om man hittar en glasklar kanalplast, men alla kanalplaster som jag tidigare sett, har varit behandlade på olika sätt, vissa är mjölkfärgade tex., för att "minimera" solinsläppet.

Vi vill ju ha tvärtom... släpp in så mycket sol som möjligt.
Ska nog börja snoka lite igen om det finns någon kanalplast som skulle kunna vara ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.