Egentligen alla åf borde sälja autoclip om man klarat prov och de utbildningar som Stiga sätter som krav för att sälja autoclip. Låter konstigt om du inte har någon i din närhet som säljer dem. Man kan säga att du blir kopplad till åf beroende på riktnummer om man ringer till deras konsumentupplysning. Stiga själva svarar egentligen inte på några frågor från slutkund, det har dom sina åf till. Jag ringer själv lite andra nummer än vad en konsument ringer om man säger så...
 
Ardeby skrev:
Jag har ett liknande problem med min 520. Den går i cirklar, dock väldigt små, hela tiden.
Felet kan också vara helt mekaniskt. Har sett en klippare där det ena drivhjulet helt enkelt slirade på axeln. Den for också runt i lite olika stora cirklar. Kan vara något att kontrollera.
 
Har en Autoclip 520 som nu till den här säsongen har mycket sämre batteritid, nu går den ca 2,5 timmar per laddning förra sommarn gick den utan problem 3,5 timmar.
Hur är det möjligt att batteriet blivit så mycket sämre under vintern?
 
Hejsan!
Efter att min klippare råkat gå ut i snön imorse så har den blivit lite konstig.
Den går ut ur sitt hus, vänder som den ska, startar kniven, sen går kniven kanske ca 5 sek. sen stannar den. då stannar klipparen. Startar kniven igen, åker iväg, och efter ca 5 sek så stannar kniven, klipparen stannar. startar kniven. osv osv osv...

Vad kan vara fel?
Givare?
factory reset??
hur?

/Håkan
 
Snö nu??!!
Du har väl inte råkat skotta sönder begränsningsslingan?
 
Vill bara tacka för hjälp och rapportera att rengöring av kolen gjorde susen och nu knatar Byggare Bob, som min 3 åring döpt honom till, lika rakt som förr (vilket innebär en svag vänstersväng men lite personlighet är ju bara charmigt :)
 
Och min klippis har börjat bete sig normalt igen, han fick några omstarter, då det inte hjälpte första gången, sen fick han stå inomhus några timmar.
 
Och idag fick vår 520 åka "hem". Lutar åt att vi får en Husqvarna 320 istället. Får vi se vad den går för :)
 
  • Gilla
Lassesmåland
  • Laddar…
Vad kan man räkna med att kolen i motorerna har för livslängd ungefär? jag har en 523.
Den klipper rätt många timmar, 2 pass om dagen, 2,5-3 timmar per pass.

Och när kolen är slut, vad skulle det då kosta att köpa nya borstlösa motorer då?
Och fungerar det att byta till borstlösa rätt av, utan modifiering?

mvh
Håkan
 
haakonsthlm! Ang. klipparen som startar, stannar osv. Jag löste det genom att stänga av "säkerhetshandtaget"! (provade först med att klippa av kabeln, men det hjälpte inte)
 
haakonsthlm, min Lizard (=520 serien) är nu inne på fjärde (eller femte?) säsongen och har fått jobba många och långa pass. Hjulmotorernas kol har jag aldrig bytt. Klippmotorns kol har jag däremot fått byta två gånger.

Symptomen på att du behöver se över klippmotorns kol är när klipparen plötsligt stannar upp, krypkör fram och helt plötsligt tar glädjeskutt framåt om vartannat. Skickar man då hem den för laddning krypkör den fram ända tills den hittar begränsningslinan. Då sätter den hemåt i full fart utefter linan.
Om inte kolen är slut så kan det vara att stoft från kolen har kommit in i rotationssensorn som sitter strax ovanför kolen. Då blir det till att försiktigt rengöra denna med dammsugare eller möjligen tryckluft.
Om det utan vidare går att byta till borstlösa motorer vet jag tyvärr inte. I servicemenyn finns dock olika motorer att välja mellan.
 
Det är inte bara till att byta till borstlösa motorer. Är olika moderkort på de olika maskinerna. Ivf enligt den information jag fått tidigare då tanken slagit mig innan ☺
 
Försökte idag nollställa både arbetsschema 1 och 2 till 00:00-00:00 så att den aldrig går ut och klipper på egen hand. Men det går bara att nolla arbetsschema 2. Försöker man göra det med 1a också så klagar den, troligtvis för att det krockar med arbetsschema 2. Nån som vet hur man ska gå till väga? Har inte senaste mjukvaran, skulle vara kul om någon med nyuppdaterad robot kunde testa och se om det går på den.
 
Om jag skulle gissa så kan du inte nollställa båda arbetsschemana. Klipparen skall ju gå ut en viss tid på utvalda veckodagar. Rätta mig om jag har fel.
Vill du inte att klipparen skall gå ut så trycker du PAUS.
 
Min klippare ville inte ladda. Hon gick in i ladd stationen och sprang ut direkt.... Stängde av henne i ladd stationen, startade henne och vipps så gick hon ut och började leta laddning. Kollade kablar, inget skumt. Monterade av hennes skal och där var en "mickrobrytare" trasig (armen till mickrobrytaren var av).
Åkte ner till den ÅF jag köpt maskinen av, de var inte intresserade av att ha med Stiga att göra, då de har ruttnat på den extremt dåliga supporten och reservdelshanteringen från Stiga....
Vidare till den "nya" ÅF:n och gjorde en beställning på hela mickrobrytaren (lämnade artnr 1126-1190-01) så det ska vara enkelt för ÅF att beställa.
Får se hur lång tid det tar för en så enkel beställning från Stiga! Vad tror ni? en vecka? två?
(jag har lagat henne provisoriskt, så hon i alla fall kan ladda och klippa)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.