E
Jag vill lägga om taket men velar både mellan vad jag ska välja och hur. Helst tror jag att jag vill ha lertegel då huset är från 1870 och nu ligger det gamla betongpannor på, men en del plåt är ju både snyggt och snabbare att lägga.

Nu är problemet att jag sitter med stora utgifter efter separationen och kommer få svårt att få råd att lägga om allt på en gång, så jag undrar om det funkar att lägga om halva taket i år och andra halvan nästa år? Isf tänkte jag lägga om på norrsidan först pga mossan som ligger där + att det inte är en massa detaljer att fixa då sotarn går upp på sydsidan. Taket på sydsidan ser ok ut men jag gissar att det är lagt på 60-talet när den senaste stora renoveringen före oss gjordes då och det har väl nått sin livslängd nu. :|
 
  • Gilla
Isabelle Lindau
  • Laddar…
E
Om jag lägger tegel, är det bäst att ta en papp som andas eller inte?
 
Om det inte läcker in så borde det vara mer logiskt att vänta tills nästa år o göra allt på en gång, Borde bli fördyrande om man ska göra det i 2 omgångar med byggställningar, plåtslagare och annat.
 
  • Gilla
ZZ1
  • Laddar…
Elektra skrev:
Om jag lägger tegel, är det bäst att ta en papp som andas eller inte?
Om du ska ha diffusionstätt eller diffusionsöppet (=andas) beror mer på vad som finns under (isoleringsmaterial) och hur det är konstruerat, om det finns plats för luftspalt etc.
Jag håller som bäst på att lägga tak på ett hus med ca samma ålder som ditt. Huset har tidvis varit inrett och bebott men är numera uthus. Jag valde att lägga diffusionstät duk (typ förstärkt tjärpapp) ovanpå det befintliga, tämligen skalliga, undertaket av takspån. Innan dess en hel del underjobb... Nu lägger jag tillbaka det gamla teglet: total omakeover!
Husets vind är fn helt oisolerad. Om jag ska isolera vinden får jag se till att göra det tätt: iomed valet av diffusionstät duk. Valde detta eftersom jag s a s börjar från scratch m isolering. Är ditt hus i övrigt byggt för diffusionsöppet, fortsätt så.

Ska du lägga taket själv kan du ta halva i taget, ska du anlita folk är det smartast/billigast att ta hela. Hur risigt är taket nu? Ta gärna bilder! Byta enstaka trasiga pannor kommer du långt med!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
För närvarande ligger det betongpannor på taket, jag lutar åt att beställa hem material i år och byta nästa, men är helt klart orolig över statusen. Ställning kan jag hyra av en granne billigt när det blir dags. Kan ta kort i morgon, sydsidan ser helt ok ut men det är nordsidan som oroar mig pga mycket tillväxt.

Jag har börjat kolla mer och mer på olika alternativ vad det gäller "öppet" och då jag inte har någon plast i huset idag känns det fel att använda infusionstätt papp då jag vill kunna fortsätta ventilera huset. För mig känns lertegel närmast då kostnaden jämfört med plåt är ungefär densamma?

Taket är på ca 172 kvm + skorten och avluftningar.
 
Vilket skick är taket i? Om underlagspappen är okej så kan du ju måla betongpannorna istället för att byta ut dem. Då förseglas de igen och tål fukt mycket bättre under några år.

Kan du inspektera taket från insidan? Isåfall har du möjlighet att hitta och reparera eventuella läckage.

Jag hade hellre sparat pengar i två år och bytt hela taket på en gång än att göra ena halvan ett år.
 
E
Blev inget foto, har hänt annat som gjort att jag varit upptagen och glömt fota taket.

Vinden är för närvarande i stort sett oisolerad, det finns två rum med sågspånsisolering på innertaket och mellan dessa en råvind som jag nån gång i framtiden planerar att bygga om. I dagsläget använder jag inte vinden alls och de gånger jag har huset full med nattgäster som sover över så läcker det värme som ett såll. Den dagen jag väljer att fixa isoleringen kommer jag använda mig av cellulosafibrer och inte någon mineralull.

Det finns inte ens takpapp under pannorna utan bara spåntaket, vilket gör mig lite extra orolig.

Jag hade ut en firma för att kolla om det skulle räcka att rengöra och måla om de gamla pannorna men de rekommenderade mig att byta istället. Jag ska nog låna byggställningen av grannen och göra en närmare inspektion av norrsidan och se om det ser ut att funka en vinter till om jag får bort mossan.

Tack för input. :)
 
Vad är problemet med mossan? Läcker inte taket så är det väl ingen brådska?

I ett läge med ansträngd ekonomi skulle nog mossa på taket ha väldigt låg prioritet i min värld.
 
Elektra skrev:
Jag hade ut en firma för att kolla om det skulle räcka att rengöra och måla om de gamla pannorna men de rekommenderade mig att byta istället.
Man målar inte betongpannor pannor från 60-talet det är bortkastade pengar speciellt eftersom det inte gör något åt den gamla under taket.
 
Elektra skrev:
Det finns inte ens takpapp under pannorna utan bara spåntaket, vilket gör mig lite extra orolig.
Alla takpannor oberoende om det är tegel eller betong läcker igenom vatten och snö.

Man kan jämställa takpannorna med kakel/klinker i ett badrum, alltså ytskiktet, sedan så bör man ha någon typ av tätskikt under om man har något man vill skydda. Om taket är på tex ett uthus där det inte gör något att det kommer droppa in lite vatten ibland så behövs inget tätskikt. Som tätskikt kan man använda bl.a. papp, byggplast, oljeboard.
 
Elektra skrev:
Det finns inte ens takpapp under pannorna utan bara spåntaket, vilket gör mig lite extra orolig.
Spåntak som undertak är i sig en bra och robust konstruktion om det är välgjort och om trasiga pannor byts. Smådropp och yrsnö under pannorna leds eller ventileras bort av spåntaket. Inget att ligga sömnlös över, om du inte helt uppenbart ser att det kommer in vatten.
Min mor har ett sådant tak på boningshuset. Vid ett takfönster har det bevisligen regnat in ofta: det droppade in... Ändå var spånet och taket i mycket bra skick när fönstret fixades.

Lycka till!
 
E
mycke_nu skrev:
Vad är problemet med mossan? Läcker inte taket så är det väl ingen brådska?

I ett läge med ansträngd ekonomi skulle nog mossa på taket ha väldigt låg prioritet i min värld.
Problemet med mossa är ju att det binder vatten och ökar risken för frostsprängning och läckage som jag förstått det, men det är ingen risk enligt dig?
 
Se över taket några gånger per år efter skadade pannor så klarar ni er nog.
 
Elektra skrev:
Problemet med mossa är ju att det binder vatten och ökar risken för frostsprängning och läckage som jag förstått det, men det är ingen risk enligt dig?
Men det sker inte över en natt....
Riv bort mossan, kan inte ta så lång tid, så du ser hur det ser ut under. Är inte pannorna trasiga så går det att vänta med bytet som många redan har tagit upp. Att rengöra pannorna från mossa, gamla eller nya, tillhör det årliga underhållet.
 
Elektra skrev:
Problemet med mossa är ju att det binder vatten och ökar risken för frostsprängning och läckage som jag förstått det, men det är ingen risk enligt dig?
Kanske, men jag skulle i alla fall inte byta taket innan det kan konstateras frostsprängningar. Det finns ju papp och bördning under så det kommer ju knappast att läcka in i byggnaden. Börjad det gå sönder dussinvis med pannor så är det förstås en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.