Jag borjar bli ganska gammal (32aar) men har alltid dromt om att studera till arkitekt. Mina gamla gymnasiebetyg har aldrig varit tillrackligt bra for att komma in men nu i hostas gick det riktigt bra paa hogskoleprovet och jag har en god chans att komma in... Fraagan ar ju om man ar for gammal for att studera? Just nu ar jag valdigt osaker paa vilken vag jag ska valja...
 
Har du möjligheten så tycker jag absolut att du skall satsa på att studera. Du är ju inte lastgammal direkt. Min erfarenhet av folk som bytt karriär senare i livet är bara positiv. Dom brinner ofta för sitt nya jobb och den nackdelen som den sena studiestarten har tar livserfarenheten hand om.
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Sök! Så slipper du ångra att du inte gjorde det resten av livet. Trivs man inte så kan man alltid sluta....
 
Det är väl tyvärr lite sent att söka nu, men gör absolut ett försök nästa år!
 
Läs om det funkar med livet i övrigt.

Om jag tittar på mig själv som 36-åring så har jag idag betydligt mer av de viktigaste förutsättningarna för studier jämfört med då jag pluggade som 20-24-åring. Alltså bättre självdisciplin och prioriteringsförmåga. Det kommer man långt med. Om man som student förstår vad som är viktigt och planerar pluggandet bra så kan man klara av det snabbt och med kvalitet.
 
Tack for svaren! Egentligen har man val bestamt sig for att satsa - blir mer som att man letar lite bekraftelse paa det fraan alla haall och kanter. Det blir en tuff omstallning men knappast saa
 
Hemmakatten
Har en bekant som började studera till arkitekt KTH vid 42 års ålder. Gick alldeles utmärkt. Så tveka inte på att satsa på det du vill göra.
 
Men tänk på att första terminen blir tuff för en som inte har studievanan inne.
 
Precis, kom ihåg att studier är ett heltidsjobb. Kör man sina 8h per dag brukar man klara av utbildningen galant och utan tentastres.
 
Hemmakatten
Att tänka på är att arkitektutbildningen inte liknar de flesta andra utbildningar som har en hel mängd kurslitteratur att plöja igenom och skriva tenta om. Här är det mycket arbete i projekt eller själv.
 
S
Chris Santa skrev:
Tack for svaren! Egentligen har man val bestamt sig for att satsa - blir mer som att man letar lite bekraftelse paa det fraan alla haall och kanter. Det blir en tuff omstallning men knappast saa
jag rekommenderar att du tar ett teknikiskt basår eller va det heter. så att du kommer in i studievana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.