Sant, lite kompaktare blir den ju, och det verkar ju inte vara så att den ska användas dagligen flera timmar i rad heller. Så greppet kanske är av mindre betydelse
 
Redigerat:
snowjim skrev:
Ja ni har helt klart rätt, priset förvillade mig lite där, 800 kr lät som en billig lösning för att borra ur ett element på skroten. Men visst, man vill ha något som håller i längden och som man uppskattar att använda.

Jag har en billig B&D borrmaskin med slag och den har verkligen varit kass! Varje gång jag försökt mig på betong med den så har borren blivit kassa för att den hamrar för dåligt. Har fått låna min fars blåa Bosch maskin istället som gjort jobbet snabbt och lätt.

Men ju mer jag tittar så tror jag faktiskt att en 10 V maskin kan räcka till mig ex denna ser inte dum ut : [länk]
Jag är fullkomligt övertygad om att en liknande maskin skulle lösa ditt problem och att du skulle få en bra skruvdragare att trivas med i många år. Jag har precis en sån som i klippet du länkade. Den är nog en sju år eller så vid det här laget och tuggar på bra fortfarande trots att den fått utstå ganska tuff behandling tidvis. Jag har även en av samma modell fast en generation nyare som är lite mindre, men i övrigt likadan.

Bosch har nyligen kommit med en ny generation med borstlösa motorer. De heter EC i modellnamnet. De bör erbjuda lite fördelar, som lägre ljudnivå (inte för att de vanliga är speciellt högljuda) och längre drifttid.

Den jag länkade till tidigare i tråden var en modell med slag, men ger du upp det kravet så kan du förmodligen komma ännu billigare undan. Då får du även lite pengar över till att köpa några nya, bra borr innan du ger dig iväg till skroten nästa gång. För jag tyckte det lät som att dina borr var ytterligare en svag länk i ditt projekt.

Det kan även vara en idé att kolla butikena som listas i Tysklandstråden. När jag kollade för ett tag sedan tyckte jag att priserna på Boschs 10,8v-serie verkade bättre i tyskland. Då får du dessutom rätt kontakt på laddaren.
 
Funderar just nu på

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...vdragare/Bosch-GSR108-2-LI2x15Ah/194320.8487/

eller

http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ragare/Milwaukee-M12BDD-202C20AH/195983.8487/

Det lutar åt Boschen men Milwaukee har lite mer amp i sin.

Jag vet att Bosch har en ny version med borstfri motor och som ska hålla batteri något bättre, dock med lite mindre stryka(20Mn). Visst hade jag kunnat tänka mig den men då hamnar vi på 1700-2000 kr igen bara för att det är en ny produkt, på något vis känns 1045 kr mer prisvärt och det är ändå en bra maskin vad jag förstått.
 
Hmm såg nu att Boschen hade ingen låda tyvärr :(
 
Ser att vissa saknar shuck? Hur ska man ställa sig till det?
 
snowjim skrev:
Ser att vissa saknar shuck? Hur ska man ställa sig till det?
Den blir betydligt kortare och smidigare utan chuck, men en funktion försvinner ju.. Finns visserligen lite borr med bitsfäste.. Men en med chuck är mer allaround. Och ska du borra nitar med ett vettigt borr (bra kvalitet) är det betydligt lättare att hitta en vanlig borr utan bitsfäste.

Men vill man ha med bara bitsfäste på maskinen finns lösa chuck att köpa tex https://www.jula.se/borrchuck-069007
Bara 6mm chuck, men större borr hade jag ändå borrat med valfri billig nätdriven kinaborrmaskin.

När jag köper en mindre skruvdragare igen, vilket kommer bli när jag ska byta kök kommer jag köpa med bara bitsfäste, men då har jag ju andra maskiner att borra med också..
 
ullberg
Om du nu är inne på 10,8 (milwaukeen är iof 12) kan jag nämna att jag själv är grymt sugen på den här:

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/borrar/metabo-600157500

Då får du både chuck och chucklöst (den där lilla bitshållaren på bilden tror jag inte ingår men det ska vara bitsfäste i maskinen direkt), samt vinkeladapter. Dessutom är det ett 2,0 ah batteri och ett 4,0(!) ah.

Nackdelen? priset... (men den håller sig ju under ditt absoluta budgettak i första inlägget).

Jag slänger in brasklappen att jag inte har provat den själv, jag är som sagt väldigt sugen, om det bara inte hade varit för att jag redan har 4 sladdlösa skruvdragare (5 om man räknar in min Bosch ixo)...
 
Den metabon var jag riktigt sugen på för ca ett år sen, tills jag såg den i verkligheten och la den i min hand..
Säkert grym maskin med smart ide/tillbehör men där var en maskin som inte låg bra i handen! Blev riktigt besviken då jag var nästan helt besluten att skaffa en. Men det handtaget var inte bara tjockt utan lite underligt utformat, om jag minns rätt lite som en triangel med runda hörn, där ett "hörn" var framåt, låg iaf rent av obekvämt i mina händer.
 
snowjim skrev:
Funderar just nu på

[länk]

eller

[länk]

Det lutar åt Boschen men Milwaukee har lite mer amp i sin.

Jag vet att Bosch har en ny version med borstfri motor och som ska hålla batteri något bättre, dock med lite mindre stryka(20Mn). Visst hade jag kunnat tänka mig den men då hamnar vi på 1700-2000 kr igen bara för att det är en ny produkt, på något vis känns 1045 kr mer prisvärt och det är ändå en bra maskin vad jag förstått.
Som jag skrev i inlägg #13 så rekomenderar jag bosch 10,8 v maskinen. Ibland hittar man dom med L-boxx inredningen men utan box. L-boxx går att beställa till bra pris från prishammeren.dk. Fördelen med 10,8 v maskiner är att det går in 2 st i en L-boxx.

Sen ett litet tipps.
Istället för att spamma inlägg med 1 minuts mellanrum använd redigera knappen.
Kanske är det bara jag som irriterar mig på det men vanan från andra forum sitter i där inlägg spammning och onödig bumpning är ett stort "ajabaja" och kan leda till låsning av trådar ;)
 
LoJo skrev:
...
Sen ett litet tipps.
Istället för att spamma inlägg med 1 minuts mellanrum använd redigera knappen.
Kanske är det bara jag som irriterar mig på det men vanan från andra forum sitter i där inlägg spammning och onödig bumpning är ett stort "ajabaja" och kan leda till låsning av trådar ;)
Tack, självklart, det blev så i all hast, det var trotts allt bara under 3 minuter så du borde ha fått 1 mail bara om det ändå? I vilket fall som helst föredrar även jag en redigering istället. Bump används mest om det gått flera dagar utan att någon noterat posten.

Ang låda, tror du inte Biltemas budget låda räcker? Där kan man väl skära ut lite efter vad man ska ha i den? 250 kr bara för att få orginal låda känns sådär.
 
Akahigi
Man måste ju inte premiera via mail, det kan man ju stänga av... Hatar när folk redigerar. :)
 
Har du köpt hem en Bosch GSR 10,8-2-LI 2x1,5Ah och den känns väldigt välbyggd får jag säga. Handtaget hade gärna fått vara något mindre dock.

Videos som denna gör att man börjar fundera om man ändå skulle siktat på 14,4 : https://www.youtube.com/watch?v=l402bynDSUo&app=desktop 10,8 V maskinen får helt klart jobba mer.

Hmm dessa val, hade inte skillnaderna/priserna kunnat vara lite större så att det blev lättare att välja :(
 
snowjim skrev:
Har du köpt hem en Bosch GSR 10,8-2-LI 2x1,5Ah och den känns väldigt välbyggd får jag säga. Handtaget hade gärna fått vara något mindre dock.

Videos som denna gör att man börjar fundera om man ändå skulle siktat på 14,4 : [länk] 10,8 V maskinen får helt klart jobba mer.

Hmm dessa val, hade inte skillnaderna/priserna kunnat vara lite större så att det blev lättare att välja :(
Visst är det så att en 14,4V maskin gör jobbet snabbare. Men så är det väl alltid. Det finns alltid något bättre. Men med tanke på vilket behov du verkar ha så tror jag du kommer klara dig bra med din maskin länge.
 
Har tittat runt en del nu och det verkar vara väldigt få som blir missnöjda med sina köp oavsett om det är budget eller märkes grejer.

Jag känner mig ganska säker på att jag vill ha en lite starkare maskin än 10V faktiskt men då är frågan. Bosch Gsr14,4-2-LI med 2 batteri för 1400 kr eller Ryobi RCD18021L med ett batteri och väska för 990 kr? Är Ryobi skit eller kan man jämföra det med Boschen? Den har ju högre kraft och högre rpm.
 
Jag skulle ju utan att tveka gå på boschen. Ryobi håller jag inte högt på min lista. Personligen skulle jag hellre köpa en meec eller en biltema. (än en ryobi alltså)

Två batterier anser jag är ett måste. Det är riktigt tråkigt när batteriet tar slut mitt i ett jobb annars.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.