M
Jag minns att fram tills nyss så kunde man se längst ner på varje tråd-sida i forumet ett fält med runriken ungefär "XX personer läser denna tråd nu, XX medlemmar och XX gäster" och sedan en lista på vilka medlemmar som läser tråden i nuet.

Det var lite intressant för min nyfikna skalle att glutta på detta, men nu finns det inte? varför?
 
Anledningen till att vi tagit bort "räknaren" var att den var prestandakrävande.

Själv brukar jag titta jättemycket på hur många som är online i forumet just nu. Den räknaren visades längst ner på forumstartsidan. Problemet med den var att det gjorde att det tog 4 sekunder istället för 2 att visa forumstartsidan när många var online. Samma sak gäller "XX personer läser denna tråd nu, XX medlemmar och XX gäster". Den gjorde också att visningen av forum och trådar tog längre tid än nödvändigt för inloggade. Jag saknar också den men jag har hellre en snabbare sida än ser dess "bra ha uppgifter".
 
  • Gilla
ekblom och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om funktionen efterfrågas lite så kan ni kanske ha en knapp att trycka på för att få upp infon. Då belastar det ju bara servrarna lite då och då när någon användare råkar vara tillräckligt nyfiken.

Bara en idé. Själv saknar jag inte funktionen i fråga.
 
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med MaxPax. Min nyfikna ådra vill gärna ha tillbaka denna funktion.
 
Ja., det är ju kul att se hur många som är online...
 
Test
Vad vill ni helst se? Antalet läsare inne i en specifik tråd eller antalet läsare per forum och totalt antal inne på forumstartsidan?
 
måste man välja antingen eller...?! en knapp för att få fram informationen på request låter ju utmärkt. om det är tekniskt genomförbart (vilket det rimligtvis måste vara utan att koda om hela skiten).
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Hmm.. Svårt att ta bort något som man vant sig vid. Ska undersöka om vi kan lägga tillbaka..
 
Jag får väl gå mot strömmen och konstatera att jag aldrig brytt mig om dessa siffror. Att man som forumägare bryr sig kan jag naturligtvis förstå men varför som vanlig användare? Vad innebär det för övrigt egentligen att "vara online" i en webapplikation? Själv kan jag nog "vara online" veckor i streck och dessutom från olika "datorer" samtidigt...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag loggar aldrig ut så jag står antagligen också som online jämt. Så jag vet inte om de uppgifterna stämmer ändå.
 
Onlinesiffrorna under forumtrådarna tror jag uppdateras i realtid. Onlinesiffrorna på forumstartsidan visar hur många som varit online senaste 30 minuterna.
 
Dalbotös skrev:
Jag loggar aldrig ut så jag står antagligen också som online jämt. Så jag vet inte om de uppgifterna stämmer ändå.
Nä, det är bara när man är inne på byggahus.se som man räknas med i vilka som är online, att man loggas in automatiskt vid varje besök är en annan sak.
Själv saknar jag vilka som är online i en forumtråd, förslaget om att man kan trycka på en knapp för att se detta är bra.
 
legion skrev:
Nä, det är bara när man är inne på byggahus.se som man räknas med i vilka som är online, att man loggas in automatiskt vid varje besök är en annan sak.
Men vad menar du med att "vara inne på byggahus.se"? Jag är nog "inne" mer eller mindre jämt och ofta från flera enheter samtidigt.
 
Mikael_L skrev:
Om funktionen efterfrågas lite så kan ni kanske ha en knapp att trycka på för att få upp infon. Då belastar det ju bara servrarna lite då och då när någon användare råkar vara tillräckligt nyfiken.

Bara en idé. Själv saknar jag inte funktionen i fråga.
Problemet med att "skapa en knapp" är att det är svårare än det låter. Vi använder ju en plattform (vBulletin) där funktionaliteten redan finns och går att slå på respektive av för alla eller bara visa för alla inloggade men det är betydligt svårare att bygga lösningen för hand.
 
Alfredo skrev:
Men vad menar du med att "vara inne på byggahus.se"? Jag är nog "inne" mer eller mindre jämt och ofta från flera enheter samtidigt.
Om en webbläsare är öppen med byggahus.se som adress är man inne annars inte. Samma gäller antagligen appen? Där har jag dålig koll då jag inte använder den så mycket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.