hempularen skrev:
Frågan kan iofs kännas "trivial", som vissa indikerat.

MEN lite beroende på vilken variant av dolda fel försäkring det är som gäller här, så kan det faktiskt finnas en möjlighet. Att få detta till ett riktigt dolt fel tror jag är utsiktslöst, inte värt att lägga krut på.

Men om försäkringen är en s.k "varudklarerat" som Sv. fastighetsförmedling kör med (kan finnas andra med samma upplägg) så ersätter den ju dels dolda fel, men även sådant som inte är dolt, men som deras bes. man (Anticimex) borde observerat.

I så fall blir ju frågan reducerad till huruvida denna målning är felaktig överhuvudtaget. Och det kan i sig vara en uppförsbacke att bevisa. Kan ni bevisa att man inte grundmålat enl. färgtillverkarens instruktioner så kanske (tveksamt) att du har ett case.
Blir förmodligen extremt dyrt att ta reda på färgtillverkare och färgsystem om inte säljaren frivilligt berättar detta. Dessutom innehåller många målningsinstruktioner ordet "bör" när det kommer till grundoljning och grundmålning. T.ex här från Flügger:

"Om du vill att din färg ska hålla ännu längre är det är bra idé att grunda med grundolja först. Vill du vara extra grundlig ska du använda både grunolja och grundfärg under din färg."

Jag anser det därför i princip helt omöjligt att få själva målningen till ett dolt fel.
 
Jag ställer mig lite frågande till om målning av altanräcke överhuvud taget kan reklameras vid ett husköp. Det är inte något som påverkar huset ifall räcket ruttnar. Man kan måla ett räcke som man vill, det finns inget som säger att man ska använda utomhusfärg och följa tillverkarens anvisningar, så frågan är om det anses vara fel att räcket inte är grundmålat?! Det är mycket möjligt att man helt enkelt får ta det för vad det är.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Ja jag tror att det kan vara besvärligt att överhuvudtaget få detta till någon form av fel. men det är ju första punkten som måste klaras av om man vill kräva ersättning.

OM det sedan är en "varudeklarerat" försäkring inblandad, så är ju lite av finessen att det inte skall spela ngn roll om felet gick att upptäcka. Felet är antingen dolt eller en bes. miss. Och då tar de på sig felet.

MEN de har diverse friskrivningar, så om de överhuvudtaget täcker fel på en altan vet jag inte.
 
Just detta att det är en altan har ingen betydelse för reglerna om dolda fel. Ett fel behöver inte gälla byggnaden överhuvudtaget.

Det finns ju den smått berömda domen från HD gällande bullerstöningar från en motorbana, köparen fick rätt.
 
Absolut, men någonstans går gränsen för vilka prylar som kan vara felaktiga eller inte. Om det ingick en trädgårdstomte i fastigheten och denna tomte inte var grundmålad precis som altanräcket, är detta då ett fel?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Det är inte underarbetet som gör att träet ruttnar. Underarbetet gör att färgen fästen bättre. Om färgskiktet är intakt så ruttnar inte träet även utan underarbete, det är bara det att det är svårare att bibehålla ett intakt färgskikt om man inte utför ett underarbete samt att det går åt mer av den dyra täckfärgen.

Dvs om underarbetet vore obefintligt hade du kanske sett det genom att täckfärgen släpper men det där men att dåligt underarbete i sig orsakar träets ruttnande tror jag inte på. Däremot är konstruktionen dålig med ytor som tillåter stående vatten men detta gick ju att se. Och knivar i träet är standard när man kollar ett hus. Går inte säljaren med på detta är det något skumt. Gäller ju mest där man ser sprickor i färgskiktet och träet.

Läser man Flüggers instruktion ovan är det ju inte ens ett fel att strunta i grundolja och grundfärg, bara att det inte ger bästa livslängden på målningsarbetet.
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men om försäkringen är en s.k "varudklarerat" som Sv. fastighetsförmedling kör med (kan finnas andra med samma upplägg) så ersätter den ju dels dolda fel, men även sådant som inte är dolt, men som deras bes. man (Anticimex) borde observerat.
Varudeklarerat ersätter inte "fel belägna utanför byggnaden så som altan, uterum eller annan liknande konstruktion som har kontakt med markplan".

Altaner och liknande som ligger utanför själva huset besiktas väldigt sällan och omfattas därför inte av någon säljaransvarsförsäkring. Självrisken är också betydande. Kostnaden för att byta ut räcket och måla om det hamnar sannolikt under självrisken.

Inte mycket att tjafsa om, utan byt ut räcket och måla om med rätt färg, för det är knappast värt besväret att bråka med tidigare ägaren för att han/hon målat med fel färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.