Hej! Har ett lastbilsskåp ståendes på gårn som jag vill bygga bastu av. Men frågan är om det går med polyuretanskum i väggarna och glasfiber väggar på insidan? tänkte på värmen om det uppstår någon lukt? Kom gärna med tips:). /Fredrik
 
jag skulle inte ha chansat.
bygg garage eller något annat av den.
åsså bygger du en vanlig hederlig fristående vedeldad bastu i trä.
 
ullberg
Jag har ett par kompisar som har en segelbåt (glasfiber) modell äldre som "var över", såg ut som en miniatyrmodell av ett piratskepp med hög för och aktersalong, lägre på mitten och fönster akteröver. Som ett kul projekt började aktersalongen byggas om till bastu. Samma föraningar fanns där men man valde att chansa. efter första uppvärmningen konstaterades det att det var en dålig idé.

Det fanns också en tid en båt formad som en stor plastanka med bastu i "bröstet" som man kunde hyra för event i stockholmsområdet. Jag fick ett erbjudande om att hyra den och tyckte det var kul att ta med just dessa kompisar på en tur, lite "titta här hur det ska gå till när man gör sådana konverteringar". Sagt och gjort, vi var tydligen en av de sista som hyrde den innan den såldes vidare. Det visade sig att inte heller denna konvertering var helt väl genomförd. det var en lisa för huvudet att komma ut ur ankans buk för lite frisk luft... Rolig upplevelse dock!

notis om ankan när den var ny på stockholms vatten: http://www.mynewsdesk.com/se/liveit/pressreleases/varning-foer-bastuanka-i-stockholm-638850

Projektet med segelbåten är nu till salu, hör av er om ni vill ha kontaktuppgifter till ägarna, om jag förstått mina kompisar rätt tror jag det går att göra en bra deal!
 
Hej!
jag förstod inte helt upbygningen av skåpet, er det en hyttdel eller fraktskåp? Går glassfiber att ta bort på insidan? Är utsidan metall ?
Iaf, så finns det en god del bastun bygda i t.ex husvagnar som verkar att fungera tillfredsställande. Poänget är väl isolation. Om möjligt, ta bort glasfiber på insidan läkta ut och isolera (min 5 cm) med glasull, alternativt eller i tillägg limma på SPU sauna satu (brandsäkring ) om skåpet är stort nog så kan du ju alltid läkta ut med distanser från glasfiber så att du får en spalt mellan isolation och glassfibervägg,och så isolera (ev med folie ) . När väggarna är gott isolerade så tror jag inte att materialet utanför spelar så stor roll, då den inte värms upp.
största utmaningen tror jag personligen är brandsäkring med tanke på ugn/pipa.
mvh
sakke
 
DSC_0617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för svaren! Så här ser skåpet ut iallafall. Jag tycker att det borde funka som drsakke säger att läkta ut från glasfibern och isolera. Kamin tänkte jag sätta där bakgavellyften har suttit samt att såga upp typ 1x1 meter i taket där skorsten skall vara för att ersätta med något annat. Tänkte ju även bygga tak samt utsida med brädfodring + några fönster och dörr. Grundtanken med detta är ju att man har en stabil konstruktion med balkar under redan, lätt att flytta på plats med traktor. Kanske är dumt att chansa jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.