Ja, det låter nästan för bra för att vara sant. Vad skall man tro? http://www.thermogaia.se/referenser/brantabacken.cmsx
Nu har jag inte hunnit läsa igenom allt, men, frågan är ju naturligtvis;
- Kan man måla detta själv?
- Måste det göras av fackmän?
Att det blir lite dyrare är väl OK om resultaten blir som utlovat. Är det någon på Forumet som har känningar i de referensobjekt som hänvisas till och kan bekräfta underverket? Synpunkter mottages naturligtvis också! smile.gif
 
R
Som svar på din fråga Ja enligt mig, Har målat huset med ThermoGaoa för ca 3 år sen och det jag kan se så funkar det för mig. Underhålls värmer ett 50 m2 hus med 750W så enl mig så spar dey in energi.
Övriga frågor ber jag dig skriva till rfc@rfc-tak.se
VH
RK

JanneL skrev:
Ja, det låter nästan för bra för att vara sant. Vad skall man tro? [länk]
Nu har jag inte hunnit läsa igenom allt, men, frågan är ju naturligtvis;
- Kan man måla detta själv?
- Måste det göras av fackmän?
Att det blir lite dyrare är väl OK om resultaten blir som utlovat. Är det någon på Forumet som har känningar i de referensobjekt som hänvisas till och kan bekräfta underverket? Synpunkter mottages naturligtvis också! [bild]
 
rob-kub skrev:
Som svar på din fråga Ja enligt mig, Har målat huset med ThermoGaoa för ca 3 år sen och det jag kan se så funkar det för mig. Underhålls värmer ett 50 m2 hus med 750W så enl mig så spar dey in energi.
Övriga frågor ber jag dig skriva till rfc@rfc-tak.se
VH
RK
Det var en rejäl energiförbrukning!

Det blir 540 kWh på en månad.
I mars förbrukade mitt dubbelt så stora hus 500 kWh, i april 360 kWh.
Och då är det inte "underhållsvärme" utan ett bebott hushåll.

Sån där färg är naturligt vis ren och skär bluff!
 
Foliehatt är allra bäst, men ThermoGaia är säkert ett bra alternativ!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Tack för rapporten, han är avstängd.
 
Vilket j@:kla trams.

Även om en IR-reflekterande färg i vissa teoretiska situationer skulle kunna innebära att man subjektivt upplever en sänkt inomhustemperatur som varmare än vad den faktiskt är, så har det NOLL inverkan på underhållsvärmen.
 
O
Det läskiga i situationen är att kommuner och stora bostadsbolag verkar tro på tekniken.... En hel del påhittade fakta är det åxå.... vad jag misstänker
 
Thermogaia går fn hårt ut med en rapport gjord av Ångpanneföreningen vilken påstås visa en energibesparing på 10-12%.

Läser man rapporten så framgår det dock att prognosstyrning installerats året innan målningen gjordes.

Emedan prognosstyrning åtminstone delvis kan rubriceras som hypat och överprissatt bluffmakeri, så brukar denna ge en besparing på ca 10% vilket förklarar den effekt som tillskrivs färgen.

ÅF är även själva noggranna med att påpeka att utvärderingen inte är vetenskaplig utan endast redovisar uppmätta värden.
 
Ja, stackars dom som går på detta....
 
Kommunala bostadsbolag är tyvärr tacksamma offer för allehanda bluffmakare.
 
Om något låter för bra för att vara sant är det oftast inte sant.

Det finns någon firma som försöker kränga dränering med elektricitet också, verkar vara i samma härad.
 
De som går på detta...
1399532475937.jpg
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Antar att den där färgen passar hyfsat bra inom pseudoscientific-ovalen.
VDOIN0.D.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Hejsan, undrar om det har kommit några mer vettig utveckling i senaste 5 åren sen sista post ? Letar en färg att måla vår husgrund höjas med lecablock och isolerat invändig. Nu letar vi en "färg" att måla utvändigt och stoppa fukten yrängy igenom. Tack för all tips. God fortsättning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.