Akahigi skrev:
Lite klena batterier på den där. 1.3ah?

Hade som sagt kört någon 18V Makita ;)
Se ex detta testet :

Skruvdragare_test_tabell_2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makitan klarar av 404 skruvar per laddning och har ett batteri på 14,4 V och 1,5 Ah medan Bosch klarar av 448 skruvar på ett 14,4 V och 1,3 Ah batteri
 
M
Akahigi skrev:
Det behöver du såklart inte göra, men det blir mer värt om du berättar varför.

Ska man inte bila utan bara göra hål så räcker de 90nm den har väldigt långt...
När man "borrar" i stenmaterial så är vridmoment i praktiken helt ovidkommande, en slagborrmaskin får du stå och nöta med lången tid för att komma någon vart i betong och borrstålen räcker inte till speciellt många hål innan de är förstörda av friktionsvärme. En borrhammare slår i första hand och rotationen har endast till uppgift att transportera ut borrkaxet mha skruvformationen på borrstålet och placera borrspetsen i nya positioner kontinuerligt.

Därför håller jag inte med. En slagborrmaskin kan inte ersätta en borhammare över huvud taget förutom nödfallsborrning i lättbetong, poröst tegel eller puts.
 
Redigerat av moderator:
Akahigi
Allt handlar ju om vilket behov man har, och ska man bara sätta upp lite tavlor duger slagborren bra.

När det sedan gäller batterierna så tror jag det blir viss skillnad iaf mellan 3ah och 1.3. Även med kompensation för vissa skillnader i effektiviteten.

Hade gärna haft 4ah men laddtiden blir så mycket längre.
 
snowjim skrev:
Är det denna du tänker på då?

[länk]
Ojoj den där blev jag riktigt sugen på!
Men köper jag en 3:e skruvdragare nu stryper nog min fru mig:x

Den där har ju lite mer vrid än 14,4 v maskinen som räcker bra. 3 st batterier är ju bra och borde innebära att hur snabbt du än jobbar hinner du alltid ha ett batteri laddat.
Du kan även köpa nakna maskiner till bra pris på nätet vilket är en stor fördel. Behöver du mer vrid när du skruvar kan du tex hitta en 18v maskin naken med ett vrid på 190Nm för 900 kr på nätet.

De flesta hemmapulare/hobbyfixare klarar sig gott med en grön bosch, meec, cotech, ryobi eller annat. På detta forumet "spårar det ofta ur" för vi är många som gillar overkill maskiner!

En blå bosch med 3 batterier ger dig en fantastisk grund och utan att ha provat så tror jag en bra maskin.
 
LoJo skrev:
Den där har ju lite mer vrid än 14,4 v maskinen som räcker bra. 3 st batterier är ju bra och borde innebära att hur snabbt du än jobbar hinner du alltid ha ett batteri laddat.
Du kan även köpa nakna maskiner till bra pris på nätet vilket är en stor fördel. Behöver du mer vrid när du skruvar kan du tex hitta en 18v maskin naken med ett vrid på 190Nm för 900 kr på nätet.

...

En blå bosch med 3 batterier ger dig en fantastisk grund och utan att ha provat så tror jag en bra maskin.
Kan man använda Boschs "små" batterier i alla deras maskiner? Hos Makita finns det en liten plastdetalj som skiljer på 1,5Ah batterierna och 3Ah batterierna. Detta gör att de kan designa sina maskiner så att 1,5Ah batterier inte gått att sätta i. Det påstås bero på att det inte går att dra tillräckligt med ström ur de små batterierna för de stora förbrukarna. Jag hade ett gäng 1,5Ah makita batterier som inte passade när jag köpte en ny skruvdragare. Så det är inte alls säkert att 3 st av dessa små batterier är en så bra grund att stå på. Iaf är det inte det om man väljer Makita.
 
Akahigi skrev:
Allt handlar ju om vilket behov man har, och ska man bara sätta upp lite tavlor duger slagborren bra.

När det sedan gäller batterierna så tror jag det blir viss skillnad iaf mellan 3ah och 1.3. Även med kompensation för vissa skillnader i effektiviteten.

Hade gärna haft 4ah men laddtiden blir så mycket längre.
Jag har en billigare Black & Decker borrmaskin med slag(eluttags bunden) och kan konstatera att den bränner gärna borr framför att verkligen borra. Min far har en blå Bosch borrmaskin, också med slag av lite finare kvalité, den går otroligt mycket snabbare att borra samma hål och dessutom bränner den inte sönder borren.

Hur bra slagborr verkligen är i en batteridriven maskin vet jag såklart inte men det är definitivt inte något jag räknar med att borra i de hårda betong väggar/tak som vi har. Skulle jag behöva borra mer i väggarna så skulle jag antingen låna min pappas maskin eller så skulle jag köpa en särskild borrmaskin med god slagborr.

Visst hade det varit fint om en batteridriven maskin kunde åstadkomma samma sak som en trådbunden men jag inser att det troligen kommer kosta mer, väga mer och även vara större. Nu söker jag något som är enkelt att ha med sig, kan borra upp enklare saker och gärna vara smidigt på att dra i skruvar om man ex skulle köpa någon IKEA möbel. D.v.s inget jätte tungt jobb.
 
Remne skrev:
Klena??
Ah har inget med styrkan att göra....det är 18Volt som är styrkan Ah anger bara "bränsletanken" dvs hur länge du kan använda batteriet mellan laddningarna....
Jag förespråkar oxå Makita´s LXT system då det i dagsläget är oslagbart gällande mångfalden av verktyg.....men TS hade inte så stora/många användningsområden så att köpa ett kit med 3 batterier känns lite overkill.....även om det va ett juste pris på webhallen.....
Det kan väll inte vara en nackdel med 3 batteri? Om man som mig inte använder maskinen så tungt så borde det betyda att batterierna kan ha en avgörande hållbarhets längd på maskinen? Sen är ju priset något linande de vi tidigare tittat på, ex den från Hans XL bygg, med låda hamnar den runt samma pris.
 
Om man tittar på Bosch 14,4V och 18V, vad är det egentligen som skiljer? Jag ser att Nm skiljer lite och att 18V är 100 gram tyngre, men är det något mer? Prisskillnaden verkar ju mer eller mindre obefintlig? Varför skulle man inte välja 18V i detta fallet?
 
Akahigi skrev:
Allt handlar ju om vilket behov man har, och ska man bara sätta upp lite tavlor duger slagborren bra.
Det handlar även om vilket väggmaterial man har. Har man riktigt hård betong anser jag inte att en slagborr duger ens till några tavlor.
 
Akahigi skrev:
Lite klena batterier på den där. 1.3ah?

Hade som sagt kört någon 18V Makita ;)
Jag försökte hitta något fint packet med Makita på http://www.toolstop.co.uk men det verkar inte vara så lätt? Många av dem väger ganska mycket. Den ända jag hittade var denna :

http://www.toolstop.co.uk/makita-dh...on-combi-drill-2-speed-1-x-4ah-battery-p66800

Den saknar dock extra batteri och om det skulle köpas till så hamnar priset på bra mycket merän 2000 kr.

Det finns ju denna : http://www.toolstop.co.uk/makita-bh...ill-1-x-3ah-battery-in-case-with-101-p-p16314 men den väger nästan 2 KG? Dessutom medföljer det en massa grejer så något säger mig att själva skruvdragaren är kanske inte den bästa.
 
Egentligen tror jag att de flesta skruvdragare som diskuterats i den här tråden är lite överdrivna för TS behov. TS pratar om att montera ikea-möbler odyl. Jag tror att en smidig 10,8V-dragare skulle räcka utmärkt till TS behov. Det är vad jag anväder till 95% av allting jag gör. De tyngsta 5 procenten får 18V Makitan ta.
Det finns ju med slag även på dessa små. T.ex. http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsb...-speed-combi-drill-2-x-1.5ah-batteries-p67992

Har inte testat med slag själv, så jag vet inte hur bra det funkar. Men jag tolkar det som att slag egentligen var ett sekundärt behov. Och även om en slagborr kan fungera i betong, så är det ju inte det optimala verktyget. Så det är kanske bättre att spara några slantar till en riktig borrhammare om det skulle bli aktuellt. (kinavarianterna från jula och biltema brukar få helt ok omdömen. Mer än 500 kostar inte en sån)
 
Jag tror också på en 10.8v. Hade jag "köpt om" så hade jag nog satsat på 10.8v för huvuddelen av skruvningen.

För tung skruvning så kan man klara sig med ett spärrskaft om det handlar om färre tillfällen. Billiga borrhammare finns på jula för sällanborraren. Eller så kan man låna, skulle jag gå runt till grannarna så skulle jag säkert kunna låna ihop 2-3 borrhammare.
 
Låt mig förklara anledningen till att jag funderar på en skruvdragare :

Ett högtalare element(bakdörren) i bilen(Volvo V70) har gått sönder och behöver bytas. Nytt element med montering på verkstad hamnar på minst 1500 kr. På returbilen kan man själv demontera(sitter med 3 nitar) elementet och då få det för 50 kr. Det finns skrotar där man kan beställa redan demonterade element för 200-600 kr men oftast är hållarna sönderborrade.

För att få av elementet krävs alltså en borrmaskin där man då borrar av huvudet på nitarna. Efter som detta sker på skroten så måste man ha ett verktyg som drivs på batteri.

Efter som jag hade en BILLIG skruvdragare(noname, 14,4V, 500 rpm) så valde jag att göra ett försök på returbilen. Borrmaskinen bröt 2 borr innan jag kom fram till att den inte orkade borra igenom niten. Istället fick jag välja större borr och då borra av huvudena på nitarna bara. Den klarade av att borra av de 3 nitarnas huvud. Tyvärr visade det sig att magneten på elementet hade trillat av på just detta element(bilen var lite krockad på dörren). Jag hittade en annan men borrmaskinen var då helt slut så jag fick inte ens av en nit. Det är väldigt frustrerande att stå där på skroten och inse att man inte kommer få något element med sig hem för att borrmaskinen är slut.

Så då funderade jag på att köpa en borrmaskin som borra bättre och höll batteri bättre. Priset verkade hamna på mellan 1500 - 2000 kr vilket såklart gör det lite svårt att motivera. Man försöker då fundera på om det finns någon nytta med en skruvdragare av denna typ förövrigt, trotts att man bor i lägenhet(just nu). Visst meckar jag en del med bilen men det är extremt sällan det behövs borrmaskin där och de muttrar som man jobbar med är oftast bäst att dra förhand.

Jag äger ju en undermålig Black & Decker borrmaskin som jag haft stora problem med att borra i betong med(trotts slagborrsfunktion) men tyvärr kommer inte en batteridriven skruvdragare att lösa det problemet. Och skruva ihop IKEA möbler och liknande görs väldigt sällan så egentligen kan det lika bra göras förhand.

Problemet nu är att man grävt ner sig en del på detta och det är svårt att avstå från att köpa när man ändå investerat lite tid i det.

Så, egentligen har jag inte JÄTTE stor nytta av en skruvdragare merän just nu för att borra ut ett element på skroten. En mindre 10V(eller mindre) hade varit mer allsidig för annat jobb med men tyvärr blir det troligen svårt att använda den för att borra upp nitar. En slagborr hade inte häller varit dumt men då ska det vara en bra slagborr och då får man ge någon 1000 lapp, en 14,4-18v skruvdragare lär inte lösa problemet.

Visst kan jag ladda upp den skruvdragaren jag har och bege mig till skroten för att ta ett nytt element men risken finns alltid att jag få ge tomhänt därifrån igen.
 
iwe skrev:
Riktigt bra pris på den tomma L-boxxen.
Sköter sig Prishammeren.dk sig bra?

Sorry för en smula off topic..
Sorry att fortsätta ot, men tänkte ge ett kort svar bara:
Jag beställde nyligen en naken Bosch GSR 18-2-LI från prishammeren till ett i mina ögon riktigt bra pris. Leverans skulle ta 2-4 dagar men eftersom jag beställde strax före påskhelgen sprack det men det var ju förväntat. Bra info dock runt leveransen som hela tiden var spårbar.
Enda nackdelen var att vid leverans till Sverige kunde man bara välja på ett leveransalternativ, vilket var några tior dyrare än de andra. En petitess i sammanhanget tycker jag.
Sammanfattningsvis kommer jag inte att tveka att köpa från Prishammeren igen.

Hälsningar
Ronnie
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
M
snowjim skrev:
Låt mig förklara anledningen till att jag funderar på en skruvdragare :

Ett högtalare element(bakdörren) i bilen(Volvo V70) har gått sönder och behöver bytas. Nytt element med montering på verkstad hamnar på minst 1500 kr. På returbilen kan man själv demontera(sitter med 3 nitar) elementet och då få det för 50 kr. Det finns skrotar där man kan beställa redan demonterade element för 200-600 kr men oftast är hållarna sönderborrade.

För att få av elementet krävs alltså en borrmaskin där man då borrar av huvudet på nitarna. Efter som detta sker på skroten så måste man ha ett verktyg som drivs på batteri.

Efter som jag hade en BILLIG skruvdragare(noname, 14,4V, 500 rpm) så valde jag att göra ett försök på returbilen. Borrmaskinen bröt 2 borr innan jag kom fram till att den inte orkade borra igenom niten. Istället fick jag välja större borr och då borra av huvudena på nitarna bara. Den klarade av att borra av de 3 nitarnas huvud. Tyvärr visade det sig att magneten på elementet hade trillat av på just detta element(bilen var lite krockad på dörren). Jag hittade en annan men borrmaskinen var då helt slut så jag fick inte ens av en nit. Det är väldigt frustrerande att stå där på skroten och inse att man inte kommer få något element med sig hem för att borrmaskinen är slut.

Så då funderade jag på att köpa en borrmaskin som borra bättre och höll batteri bättre. Priset verkade hamna på mellan 1500 - 2000 kr vilket såklart gör det lite svårt att motivera. Man försöker då fundera på om det finns någon nytta med en skruvdragare av denna typ förövrigt, trotts att man bor i lägenhet(just nu). Visst meckar jag en del med bilen men det är extremt sällan det behövs borrmaskin där och de muttrar som man jobbar med är oftast bäst att dra förhand.

Jag äger ju en undermålig Black & Decker borrmaskin som jag haft stora problem med att borra i betong med(trotts slagborrsfunktion) men tyvärr kommer inte en batteridriven skruvdragare att lösa det problemet. Och skruva ihop IKEA möbler och liknande görs väldigt sällan så egentligen kan det lika bra göras förhand.

Problemet nu är att man grävt ner sig en del på detta och det är svårt att avstå från att köpa när man ändå investerat lite tid i det.

Så, egentligen har jag inte JÄTTE stor nytta av en skruvdragare merän just nu för att borra ut ett element på skroten. En mindre 10V(eller mindre) hade varit mer allsidig för annat jobb med men tyvärr blir det troligen svårt att använda den för att borra upp nitar. En slagborr hade inte häller varit dumt men då ska det vara en bra slagborr och då får man ge någon 1000 lapp, en 14,4-18v skruvdragare lär inte lösa problemet.

Visst kan jag ladda upp den skruvdragaren jag har och bege mig till skroten för att ta ett nytt element men risken finns alltid att jag få ge tomhänt därifrån igen.
Låna en dragare från en kompis när du skall till skroten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.