Halloj.
Det är möjligt att ämnet har varit upp förut i en och annan tråd, men vill lyfta frågeställningen.
Ni som är vedeldare med pannrummet på källarplan, har ni några finurliga lösningar för att förflytta veden från förvaring till pannrummet?
Har själv lite planer på att till sommaren ta upp en lagom stor glugg i källargrunden och innanför i pannrummet bygga någon form av stor "binge" att bara stjälpa ner veden i direkt med skottkärran för att komma ifrån dagens hantering med att bära veden genom hela källaren då källartrappen är i fel ände av huset.
Dilemmat blir då att kunna låsa igen gluggen på ett tillfredställande sätt för att slippa påhälsning. Blir ju lite bökigt att försöka klättra upp på ett par kubik nedstjälpt ved för att försöka låsa någon form av lucka eller fönster från insidan.

Med vänlig hälsning Jonas
 
En stor lucka av brevinkast-modell med en vanlig kista och låscylinder borde ju funka.
 
Huggarn:
Jag hade faktiskt funderingar på en likadan lösning, med att mura fast ett rör genom väggen på det sättet.
Hittade inga bilder på när du fått det helt färdigt. Antar att du har något låsbart lock av något slag på röret?
 
Har inte så långt som du men jag kör med rullvagn. En sån som man kan se på lager i affärer. Den tar ca en kubik staplad ved. Funkar dåligt om man ska över en tröskel dock.
 
Mudde200 skrev:
Huggarn:
Jag hade faktiskt funderingar på en likadan lösning, med att mura fast ett rör genom väggen på det sättet.
Hittade inga bilder på när du fått det helt färdigt. Antar att du har något låsbart lock av något slag på röret?
Invändigt har jag skruvat fast en träram runt om och sen satt ett lock med frigolit på det som öppnad från insidan. Ute har jag bara ett tillfälligt lock av osb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.