Hej! Jag är långt ifrån att bygga mitt drömhus ännu, men tänkte åtminstone fråga de som vet mer vad jag kan förvänta mig när dagen väl kommer. Det är så att jag i säkert 10 år har haft drömmen att bygga mitt egna slott, eller bättre beskrivet, ett hus med torn på.

Det ska inte vara så stort som man föreställer sig ett slott, utan ungefär 300 kvm i boyta.

Nedan kommer övriga beskrivningar av huset, samt bilder, och jag skulle alltså vilja ha förslag av er hur man skulle kunna reducera kostnaden på bästa sätt, samt vad man kan förvänta sig att den slutgiltiga summan blir (Förutom tomtkostnaden, alltså endast byggkostnaden. Tänk bort möblerna) :)
Berätta gärna också hur lång tid ni tror ett sådant bygge skulle ta, med hjälp av en byggfirma.

PS. Jag hade tänkt anlita folk att bygga det åt mig, inte bygga det själv.

........................................................................................

Våningar:

Källare: Garage och pool på olika nivåer (Se bild). Ev. ett förråd.

Våning 1: Vardagsrum i dubbel takhöjd, ett kök/matrum samt små passager/mini-rum/hallar mellan vardagsrummet och matrummet. 1 toalett.

Våning 2: 2 sovrum, 1 badrum, 1 walk-in-closet.

Våning 3: Takvåning; 1 sovrum, 1 mediarum, 1 toalett.

..........................................................................................

Material:

Hade tänkt mig stenfasad; sandsten eller annan med varm nyans. Behöver inte vara äkta och lagt sten för sten, så länge det ser bra ut och håller.

Fönster: Medeltidsinspirerade; spetsiga/gotiska fönster i trä och/eller sten. I matrummet och i Vardagsrummet finns även stora (tak-golv) fönster med spröjs.

Dörrar; Ytterdörrar i glas med järnsmide, 6 st, se bilder.
innerdörrar; trädörrar i jugendstil. Vissa dörrar ska vara dubbeldörrar i glas och trä i jugendstil. (se bilder)

Tak: vanliga tegelpannor eller plåttak.

Torn: runda torn (På bilderna är de oktagonala men de ska alltså vara runda, men ha ungefär samma storlek som på bilderna) Det ska endast vara rum i 3 delar av tornen, resten av tornen ska endast vara där som yttre dekor och behöver ej vara isolerade.

Badrum och toaletter; Helkaklade med golvvärme.

Golv: Stengolv i vardagsrummet samt köket. alternativt kakel i köket. Trägolv i matrummet och de små rummen på nedervåningen. Trägolv eller matta i ett av sovrummen. I det andra sovrummet och i walk-in-closet ska det vara matta. (Antagligen en mjuk matta, men möjligtvis plastmatta)
Golvvärme i alla rum med sten-/kakelgolv. Kanske även i övriga rum.

Väggar: Sten i vardagsrummet. kakel i badrum och toaletter, sten eller tapet i ena sovrummet.kakel i köket. Tapet/Träpanel/Färg i resterande rum.

Stil: Tänkte mig Jugend blandat med Gotik. Jugend i alla rum, men mer gotik i vardagsrummet och utsidan på huset.

"Fram-tornet" Ska vara i gjutjärn med stolpar som slingrar sig upp mot en kupol i glas och gjutjärn ovanför entrén.


Jag tänkte mig ekonomiska material så att boendekostnaderna minimeras. Väl-isolerat med treglasfönster och stenull... osv.
Det ska också vara ett slittåligt och brandsäkert hus som kanske kan gå från generation till generation.
De öppna spisarna och kaminerna ni ser på bilderna ska vara såna som inte behöver skorsten och ingår alltså inte i bygget, utan i inredningen (Om jag förstått det rätt).

Övrigt: Balustradräcken vid balkongerna, stengolv. bubbelpool på altanen.

Har ni frågor så fråga! :D:D:D:D:D



Screenshot-339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot-140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ordain
  • Laddar…
Jag vågar mig inte på några svar, men tycker att det är kul att du drömmer stort och att du delar med dig av dina drömmar!
 
Tack ordain! :D
 
Stort gilla på denna.

Jag tror att det hela skulle bli ruggigt dyrt, eftersom ett klassiskt slott innehåller en oerhörd mängd arbete och uppfördes i en tid när material var dyrt och arbete var billigt. Moderna motsvarigheter till slott, dvs fläskiga lyxvillor, är uppförda på ett helt annat sätt och med andra funktioner. Vill man ha ett klassiskt slott idag så tror jag att man kan köpa ett till bråkdelen av kostnaden att bygga ett.
 
Jag tänkte dock inte bygga det på det klassiska sättet, t ex. genom att bygga sten för sten, så vad skulle det kosta om man byggde på ett modernt, billigt sätt med moderna och billiga material?
 
Jag tror inte att det är stommen som är dyr, men alla prång, vinklar och liknande är arbetskrävande och drar upp kostnaden för stommen. Den billigaste huset att bygga är en rektangulär låda - det här är motsatsen.
Fönstren är heller inte standard, vilket borde innebära att de måste specialtillverkas. Minst 3ggr så dyra som vanliga fönster, skulle jag tro. Jag skulle tro att det handlar om tusentals timmar bara för alla snickerier.

Man kan ju jämföra med ett vanligt myresjöhus där byggsatsen kostar kanske 800.000 kr men totalen för huset landar på 3,5 miljoner ändå. Och det är relativt enkelt att bygga.

Om vi drar till med en mycket grov kalkyl som jag ändå tror ligger i det lägsta spannet

Tomt 1.000.000
Anslutningar 250.000
Byggmaterial, 3.000.000 (ca 3,5 ggr myresjöhuset)
Arbete för uppförande 10.000.000 (ca 5 ggr myresjöhuset)

Så någonstans mellan 14 - 20 miljoner, i bästa fall.

Starta egen firma, var smart och jobba som en gris så kanske du sitter i ditt eget slott när du är 30 :)
 
pelpet skrev:
Jag tror inte att det är stommen som är dyr, men alla prång, vinklar och liknande är arbetskrävande och drar upp kostnaden för stommen. Den billigaste huset att bygga är en rektangulär låda - det här är motsatsen.
Fönstren är heller inte standard, vilket borde innebära att de måste specialtillverkas. Minst 3ggr så dyra som vanliga fönster, skulle jag tro. Jag skulle tro att det handlar om tusentals timmar bara för alla snickerier.

Man kan ju jämföra med ett vanligt myresjöhus där byggsatsen kostar kanske 800.000 kr men totalen för huset landar på 3,5 miljoner ändå. Och det är relativt enkelt att bygga.

Om vi drar till med en mycket grov kalkyl som jag ändå tror ligger i det lägsta spannet

Tomt 1.000.000
Anslutningar 250.000
Byggmaterial, 3.000.000 (ca 3,5 ggr myresjöhuset)
Arbete för uppförande 10.000.000 (ca 5 ggr myresjöhuset)

Så någonstans mellan 14 - 20 miljoner, i bästa fall.

Starta egen firma, var smart och jobba som en gris så kanske du sitter i ditt eget slott när du är 30 :)
Man får ju tänka på att det ska till en matchande trädgård också som ska planeras, sånt kostar väl en icke ansenlig summa med?
 
Okej, nu ska jag sluta negga om priset och ge lite tips istället.

Jag tror att det billigaste och bästa sättet att bygga ett sånt här slott är att mura det av lecablock. Mura lecablock är relativt enkelt och kan göras av lite billigare arbetskraft, och man kan också relativt enkelt anpassa formerna då blocket går att såga. Man får då också tjocka väggar vilket passar ett slott, och man kan sedan putsa lecan så att det får en färgton som liknar sandsten. Reglar man ut en installationsvägg på insidan så får man plats med allt kul man vill ha i ett modernt slott (el, datanät, vvs, mm) bakom träpaneler. Man kan även putsa väggar på insidan för att få stenväggar.

Fönster och snickerier har jag ingen aning om hur man kan få till kostnadseffektivt.
 
Mjo, fast trädgården är inte så viktig.... den kan få vänta. Och jag tänker ändå inte ha en avancerad trädgård som kräver en massa arbete. Mest bara några träd och buskar.
 
Tack så mycket för tipset!
 
Bästa sättet att komma ner i kostnad vore nog att bygga färre torn, du har fyra här. Kan du nöja dig med ett eller två?

Jag tycker också väldigt mycket om torn. När vi köpte det här huset och skulle bygga till, så undersökte jag om det skulle gå och vad det skulle kosta att bygga ett torn. Alla idiotförklarade mig och menade att det är så mycket jobb och kostnader man drar på sig, för så lite boyta. Vi behövde mer boyta just då och hade inte pengar till att bygga bara för att det skulle vara fint, så som det är med ett torn, och fick lägga torndrömmarna åt sidan.

Här har du lite information om torn och bilder på hus som har ett eller två torn, fast de här husen är byggda i trä. http://www.byggahus.se/arkitektur/darfor-vill-vi-ha-hus-med-torn
 
  • Gilla
Lea930
  • Laddar…
Jag vill också bygga torn, så jag frågade faktiskt stadsbyggnadskontoret hur man skulle göra får några år sedan. Svaret var att bygga utanför detaljplanerat område, då skulle det gå att få bygglov.

Det som är trist med torn är att de är så opraktiska.
 
Jag kan inte släppa detta utan vill gissa grovt på en kostnad också. OBS att detta är en gissning. Gissa gärna något annat, någon som vet bättre.

Jag tänker att du bygger det i leca till en kvadratmeterkostnad på 25 000 kr. 300 kvmx25000=7 500 0000 kr

Sedan får du lägga till 300 000 kr per torn (?), vilket ger 1 200 000 kr ytterligare.

Inomhuspool, 300 000 kr.

Då var vi uppe i 9 miljoner.

Kanske man får säga 10 miljoner kronor, så har man tagit med de oförutsedda utgifterna också.
 
  • Gilla
Lea930
  • Laddar…
Jag är också fascinerad av torn.
Ska försöka att bygga ett "uterum" i form av ett torn.
SPA/relax i källaren
bottenvåning ansluter till köket
nästa våning ansluter till sovrummen
och översta våningen får väl bli vad den vill, med utgång på hustaket.

lyckligtvis så gränsar vi planlagt område.

Det finns ingen tidsplan, morsan måste först flytta på ålderdomshemmet.

Protte
 
Uterum? Hur kan det bli ett torn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.