Hej!
Vi har ett tegelhus byggt 1951 som vi funderar på att putsa. Teglet är ett trådskuret håltegel som då har en väldigt grov ytstruktur. Väggens uppbyggnad inifrån är 17 cm lättbetong, luftspalt och tegel.
Vi skulle vilja ha några råd:
-Det är väl säkrast, men måste man näta innan putsning?
-Finns det infärgade putsmaterial (silikatputs) som man kan använda på gammal tegel?
-På grund av väggens konstruktion har vi förstått att det ä viktigt att huset/väggarna kan fortsätta "andas". Finns det några risker?
Tacksam för tips o synpunkter. :rolleyes:
 
I vilket skick är nuvarande tegelfasad?
Sönderfrusen tegel?
Lösa stenar?
Hårdbränd tegel?
Gul/röd tegel?
Vad är den huvudsakliga anledning till att ni vill putsa tegelfasaden?
Vill ni ha tjockputsat eller säckaskurad (där tegelstrukturen skymtar i genom tunnputsning?
 
Hej Roland! Tack för ditt svar. På Västergaveln finns ett par tre stenar med frostskador. I övrigt ok med bra fogar. Inga lösa stenar. Ett väldigt stabilt hus. Gul tegel hård som "flinta". Vet inte om den är bränd. Hur ser man det?
Orsaken är rent estetisk och vi vill ha helt släta väggar i vitt.
 
Jag skulle personligen tänkt mig noga för innan jag skulle putsa ett tegelhus med en fasad i bra skick.

Vad du då gör är att lägga pengar på en åtgärd som egentligen försämrar huset - sämre försäljningsvärde / mer underhåll.

Att putsa hus är en modegrej i dag men underhållet kommer så småningom.

Förr i tiden betecknades en tegelfasad på ett visst välstånd. Dom som inte hade förmågan murade huset av sämre sten och putsade därefter.... med högre löpande underhållskostnader istället.

I dag har du en i stort sett underhållsfri fasad som dessutom andas.

Puts andas iofs också men ytterligare ett lager utanpå teglet gör det inte precis lättare för fukt att försvinna + att frostskador uppstår lättare i puts.

Om du ändå envisas med puts så är en tunnputs lättast/billigast då du inte behöver näta och du ser teglets struktur igenom.

Tjockputs (>30 mm) blir av naturen dyrare (mer material) och håller bäst om du nätar först.
 
jag skulle låta bli att ändra tegelfasaden som är den mest underhållsfria av alla. . Det finns alltid utvändiga snickerier typ fönster dörr som verkligen behöver underhållas med jämna mellanrum så jag skulle koncentrera min fritid och pengar på det i stället :). Man kan ändra husets karaktär genom att byta färg på allt annat utom fasad. Fundera på det innan ni putsar
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.