nikasp
Jag fick tipset av hon som offererar mitt Myresjökök om att ifall jag väljer "vitt" kakel och väggfärg så bör den vara svartare/gulare för att inte luckorna ska uppfattas som smutsiga (i jämförelse).

Visste noll om NCS färgsystem till för två timmar, läste på och fick sedan bekräftat av henne via mail att svärta och kulörthet i gul skala bör överstiga 10 respektive 2%.

Fråga 1: Vad kan en lämplig ljust grå färg alternativt en som uppfattas som vit vara i NCS-termer och hur skulle ni beskriva den. Läste era inlägg, byggimpert och Fredrik, och ni verkar veta vad ni pratar/skriver om.

Fråga 2: Hur kan jag lista ut vad för kakel som kan passa? Är det bara att försöka fixa ett 1002-Y prov och knata iväg till kakelbutiken eller har de också koder för kakel?
 
Hmmm..... jag tycker väl att det är en sanning med modifikation att du, om du väljer 'vitt kakel/väggfärg' ska behöva ha svärta mer än 10%, då blir det med 'svensk' terminologi svårt att kalla det 'vitt' mer..... I tex. England kallar man däremot betydligt mörkare färger för olika grader av 'white'...... ;)

Men här brukar vi nog kalla det mesta med svärta på 10% och däröver... för beige, grå, latte, sand osv osv..

Det som däremot är viktigare för dig att tänka på (än graden svärta) är kulörhalten och graden 'dragning' mot gult dvs. 'Y:et'....

Mao. så kan du enligt mitt förmenande mycket väl ha 'vitare' väggfärg än skåpluckornas 1002-Y, tex. 0502-Y eller 0802-Y och dessa gör inte att köksinredningen ser 'smutsig' ut, medan du kan välja såväl en mörkare tex. 1500-N som en 'vitare' tex. 0500-N och med dem verkligen riskera ett riktigt 'smutsigt' intryck.
Kaklet kommer att vara knepigare att få i någon exakt NCS-kod ;), men där går du på hur 'vitt' eller ljusgrått du vill ha och då får du försöka hitta ett kakel med en vit eller grå ton som innehåller lite gult, dvs en varm ton på den vita eller grå nyansen.

Nu kan jag väl säga att jag kanske inte personligen skulle måla väggen vitare än 0802-Y, däremot skulle jag gärna ha ett 'varmvitare' kakel, men det är ju min smak det....

Hoppas detta redde ut begreppen lite för dig....., hör av dig om det är mörkare väggnyanser du är ute efter, oavsett om de sedan kallas 'vita', 'grå' eller 'beige'.... ;)
 
nikasp
Jag uttryckte mig lite dåligt - var ungefär samma som du beskriver som hon sade.

Hmmm...

Det är ett litet parallellkök med troligt serveringshål (relativt stort) på ena sidan. Golvet blir troligen svart eller mörkt, Marmoleum klick-plattor. Socklarna på köket blir aluminium och som nämnts vita luckor. Bänskivan blir troligen grå, har ej bestämt hur mörk eller ljus den ska vara. Kaklet håller jag på att omvärdera. Blir kanske nåt mot grått, absolut inte latte eller beige för jag gillar inte brunt alls. Vivarorna blir mainstream-rostfritt från Siemens. I bänkskivan fälls diskho och gashäll, i svart glaskeramik, ned.

Klurar på en ljus sådan platta. Top Stone från Höganäs. Alternativet är en stor platta på kanske 15x45 cm. Jag tycker att den på bilden såg bra ut i ljust men ser lite "plottrig" ut på den här bilden.

TopStone.jpg

Jag är lite skraj att det blir för mycket high-tech utseende i och med att det blir mycket rostfritt, svart, grått och vitt dock... Flyttar in i ett funkishus från 1938.  Inte enkelt med kök. Jag ska se om jag kan få en 3D-bild via mail så jag kan ladda upp den här. tack för att du tog dig tid! Jag återkommer.
 
Vi skall också ha "vita" luckor från Myresjökök och rostfria vitvaror från Siemens. Till detta blir det en bänkskiva i ek (om det nu inte blir på tok för dyrt) och vi kommer förmodligen att ha en grå mosaik som är 2*4 cm (från Hoppe mosaic) alternativt ett "vitt" kakel. Vi har kunnat få kakelprover gratis i den kakelaffär som skall leverera vårt kakel och har tagit med detta till Myresjökök för att se hur det ser ut mot luckorna.
 
nikasp
Inte helt lätt det här. Jag har nu fastnat för stora rektanglar som känns ganska "lugna". Jag blir lite stressad av liten mosaik och mycket fogar. Tycker att det här ser rätt bra ut. Är en 13x33 cm:s platta. Det blir säkert mellan 10x30 till 10x40 till slut. Ska bara försöka bestämma hur grått - mörkt eller ljust.

Pastel1.jpg

Misse skrev:
Vi skall också ha "vita" luckor från Myresjökök och rostfria vitvaror från Siemens. Till detta blir det en bänkskiva i ek (om det nu inte blir på tok för dyrt) och vi kommer förmodligen att ha en grå mosaik som är 2*4 cm (från Hoppe mosaic) alternativt ett "vitt" kakel. Vi har kunnat få kakelprover gratis i den kakelaffär som skall leverera vårt kakel och har tagit med detta till Myresjökök för att se hur det ser ut mot luckorna.
 
Hallå!

Risken med så stora plator som jag ser det är att dom kan se aningen fel placerade ut om man inte har ett ganska stort kök och i övrigt håller stilen ganska stram..
Lungt visst.. men det kan bli lite som dumbo i för små skor i vissa fall.. nu vet jag inte hur ditt kök ser ut... men du förstår nog vad jag menar..

Men.. något mellanting av det som är rakt fram på bilden och det lite mindre som är till vänster på bilden kanske skulle passa? Lite "lagom".. 5x15cm..
Och plåttrigt behöver det ju inte bli om man väljer en ganska ljus fog.

/Fredrik
 
nikasp
Jag bygger ett litet kök men stilen blir stram så jag är väldigt inne på 10x30 cm just nu. Jag tycker personligen att mosaik inte funkar alls och tycker till och med att köksbilden i den här tråden känns stimmig. Är förmodligen extremt personligt hur man uppfattar det. Postar en bild som är en skärmdump av en scannad PDF så det är rätt svårt att se mer än planeringen. Den andra väggen har kyl/frys och skåp + troligen blir det ett ganska stort serveringshål mot nästa rum.

Bänkskivan blir 40 mm mörkgrå laminat med Alu-kant. Vita luckor, Alu-sockel längst ned och ett rutigt golv, Forbo Marmoleum Click. Svart gashäll i glaskeramik och en nedsänkt diskho i rostfritt. Vitvarorna går i rostfritt. DM är helintegrerad och kommer inte att synas (som den gör på bilden). Klurar på att endast kakla 3-4 rader högt förutom vid spisen så att man kan variera med olika färg på den lilla yta vägg ovanför om lusten faller på.

kitchen_1.jpg

Golvet:
0.1A0

Fredrik. skrev:
Hallå!

Risken med så stora plator som jag ser det är att dom kan se aningen fel placerade ut om inte har ett ganska stort kök och i övrigt håller stilen ganska stram..
Lungt visst.. men det kan bli lite som dumbo i för små skor i vissa fall.. nu vet jag inte hur ditt kök ser ut... man du förstår nog vad jag menar..

Men.. något mellanting av det som är rakt fram på bilden och det lite mindre som är till vänster på bilden kanske skulle passa? Lite "lagom".. 5x15cm..
Och plåttrigt behöver det ju inte bli om man väljer en ganska ljus fog.

/Fredrik
 
Ok.. men då tycker jag att du bör 'mecka'/'passa' in dessa plator så att du får minimalt med kapbitar.. helst inga alls. Men det kanske är självklart?
 
nikasp
Jajjamensan! Kommer att försöka få till det snyggast vid spisen där plattorna ska få gå högre upp. Är lite osäker på avståndet mellan skåp och vägg vid fläkten men det skall vara ca 90 cm = 3 fullånga plattor om jag kör på 30 cm breda.

Fredrik. skrev:
Ok.. men då tycker jag att du bör 'mecka'/'passa' in dessa plator så att du får minimalt med kapbitar.. helst inga alls. Men det kanske är självklart?
 
Jag är fortfarande lite tveksam.. :-?

Jag misstänker nämligen att dessa stora golvplaytor och dessa.... 'monstruösa' kakel plattor.. i ett litet kök kan bli allt annat än stramt och stiligt....  för det är väll verkligen den känslan du vill åt??

Och av någon anledning så tänker jag på Roger Rabbit...
Det är nått golv därifrån jag får vibbar av.. som spökar för mig..
Och den känslan vill tyvärr inte ge med sig..
Jag googlade lite.. och visst det va ett köksgolv även där.. med stora plattor..

Jag vet inte riktigt.. jag kan inte riktigt sätta fingret på det.. men för mig ter sig ideén som lite surrealistisk.. lite skämtsamt.. lite knasigt.. nästan lite komisk..
Jag hoppas att du förstår vad jag menar....
Och jag hoppas också att du uppskattar min ärlighet...

/Fredrik
 
nikasp
Ingen fara. ;) Bara mörka plattor känns för mörkt och den gråa tycker jag inte är snygg ensam. Få se hur jag gör. Hoppas hitta ett golv live nånstans att titta på i helgen. Kaklet blir nog 10x30 oavsett. Jag har ställt mig framför ett antal olika och tänkt efter hur det känns. Mosaik går helt bort och för små rutor/rektanglar känns personligen inte riktigt bra. En ren målad eller glasad vägg borde inte göra rummet mindre så jag har inte samma känsla som du för att 10x30 ska bli alldeles för stort. Min kompis har 10x10 och det är väl ok men känns väldigt standardmässigt.

Som lök på laxen klurar jag på dessa handtagen också (något grova):
155.jpg

alternativt de här som är betydligt smidigare men känns så vanliga:
76.jpg

Fredrik. skrev:
Jag är fortfarande lite tveksam.. :-?

Jag misstänker nämligen att dessa stora golvplaytor och dessa.... 'monstruösa' kakel plattor.. i ett litet kök kan bli allt annat än stramt och stiligt....  för det är väll verkligen den känslan du vill åt??

Och av någon anledning så tänker jag på Roger Rabbit...
Det är nått golv därifrån jag får vibbar av.. som spökar för mig..
Och den känslan vill tyvärr inte ge med sig..
Jag googlade lite.. och visst det va ett köksgolv även där.. med stora plattor..

Jag vet inte riktigt.. jag kan inte riktigt sätta fingret på det.. men för mig ter sig ideén som lite surrealistisk.. lite skämtsamt.. lite knasigt.. nästan lite komisk..
Jag hoppas att du förstår vad jag menar....
Och jag hoppas också att du uppskattar min ärlighet...

/Fredrik
 
Men tänk på att allt ofta ter sig lite mindre när man är i butiker och kollar.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.