Precis som rubriken lyder, ska beställa tak till uterummet i veckan men har inte bestämt mig för av vem. Har kollat med Willab (som vi ska köpa glaset av) och Skånskabyggvaror. Skillnaden är 3600kr, för samma tak.

Någon som har tak från dessa och vill dela med sig av ris och ros. Eller någon som vet vad det är för skillnad?

(har även kollat med lokala XL-bygg + en glashandlare som är "expert" på uterum, men de är långt ifrån i pris).
 
Willab snackar mycket om sina sneda stödväggar inne i plasttaket som ger triangelformade inre kanaler, medan Skånska kör med rektangulära kanaler. Om det har någon betydelse i praktiken kan man fundera över. Om allt annat är lika så är de triangulära starkare men hur vet man att allt annat är lika och om Skånskas ändå är tillräckligt starkt så vad spelar det för roll?

Om man har möjlighet är det nog bäst att åka och titta på dem och kanske ruska och klämma lite.
 
Skånska har nyss öppnat en utställning i Barkarby utanför Stockholm. Den var inte så inspirerande men man kunde ju känna på några av produkterna ändå.
 
Har varit hos Willab och känt på deras, och det verkar seriöst, bra beslag mm.
Har svårt att komma till någon utställning som Skånska har, tyvärr.

Någon med tak från Skånska som vill dela med sig?
 
Willabs tak tillverkas av dessa http://www.gop.se
Riktigt bra tak med stabila bottenskenor i Alu och toppbeslag som man bankar dit på ett mycket smidigt sätt.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt 10mm kanalplast tak från skånska då det skilde mer än 1000kr mot willab samt att jag tyckte det var snyggare aluminium lister på själva taket jämfört mot willab.
Har dock inte monterat det än då jag fortfarande håller på o monterar ihop stommen.
 
Vi satte upp ett 32 mm från SB förra året, väldigt nöjd än så länge. När jag kikade på priset förra året så fanns det inga tak med X- struktur till vettigt pris.

Tycker inte vårt tak känns överdrivet stabilt, om jag står med mina 75kg mitt emellan två takbjälkar så böjer dom sig lite för mycket för att det ska kännas bekvämt, men det kommer garanterat att hålla.
Om jag hade köpt ett nytt tak idag så hade jag köpt WG tak, om det är GOP som tillverkar så känns det som ett bra pris.
 
Har byggt uterum med båda fabrikaten och måste säga att jag hade valt Skånska Byggvaror 10 gånger av 10. Främst pga att jag inte kan hitta någon större fördel med WG som motiverar ett så mkt högre pris. Möjligtvis att det var lite lättare att montera profilerna från WG, men utseendemässigt och kvalitetsmässigt så här efter ett antal år ser jag ingen som helst skillnad.
 
  • Gilla
LottaSofia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.