Köpte en begagnad Hitachi DS12DM 2010, då var den säkert några år redan. Nu är båda batterierna helt slut och jag står i valet och kvalet att köpa nytt batteri (499 kr) eller ny maskin.

Har en gammal Cotech som jag varit nöjd med, så nu tittar jag på Cotech igen. De kampanjar just nu en 14,4 V LiJon för 499 kr.

Jag behöver ingen proffsmaskin. Hur skulle ni gjort?
 
Hade nog köpt nytt batteri iallafall. tror att Hitachin är starkare och smidigare är Cotech
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag köpte nytt batteri till min gamla blå Bosch förra året för 450:- och nu rullar den vidare, så mitt svar är nog ganska entydigt. Dessutom var det nya batteriet på högre kapacitet än det gamla.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Instämmer!

Har en urgammal AEG som är märkt
Made for Atlas Copco Electric Tools GMBH
Winnenden, Germany
En mycket trevlig maskin, så när dess 12V NiCd batteri la av köpte jag ett nytt NiMh på Kjell & Co.

Man skall ta hand om sina gamla vänner :)
Allt nytt är absolut inte bättre.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
B
Lånar tråden lite om det går för sig.

Är också på jakt efter skruvdragare och valet står mellan blå Bosch och Makaita. Blir dock inte klok på Makitas namngivning, vilka siffror betyder vad på deras modeller?
 
breakman skrev:
Lånar tråden lite om det går för sig.

Är också på jakt efter skruvdragare och valet står mellan blå Bosch och Makaita. Blir dock inte klok på Makitas namngivning, vilka siffror betyder vad på deras modeller?
Makita håller på att krångla till det för sig...deras maskiner har/håller på att byta första bokstaven till ett "D"....så min skruvdragare BDF456 heter nu DDF456 nu och är samma maskin. Ingen vet egentligen riktigt varför, utan att det ska vara en markering om att "D"-maskinerna ska klara det nyare 4Ah systemet....vilket dom "gamla" B-maskinerna oxå gör...glasklart??? :x

Ska du komma billigare undan, så kolla efter "B-maskiner" i 456, 458 (heavy duty) eller 459(borstlös motor) serien med 3Ah batterier....det är sen bokstavskombinationen som avgör typ av maskin

ang siffrorna finns nog inget enkelt system...har bara en liten aning om att de maskiner som slutar med en 3:a tex BDF453 är mer åt budgethållet....någon får gärna rätta mig om det är fel....
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Remne skrev:
Makita håller på att krångla till det för sig...deras maskiner har/håller på att byta första bokstaven till ett "D"....så min skruvdragare BDF456 heter nu DDF456 nu och är samma maskin. Ingen vet egentligen riktigt varför, utan att det ska vara en markering om att "D"-maskinerna ska klara det nyare 4Ah systemet....vilket dom "gamla" B-maskinerna oxå gör...glasklart??? :x

Ska du komma billigare undan, så kolla efter "B-maskiner" i 456, 458 (heavy duty) eller 459(borstlös motor) serien med 3Ah batterier....det är sen bokstavskombinationen som avgör typ av maskin

ang siffrorna finns nog inget enkelt system...har bara en liten aning om att de maskiner som slutar med en 3:a tex BDF453 är mer åt budgethållet....någon får gärna rätta mig om det är fel....
Är detta bara fnuttologi eller sifferexercis, eller har det något som helst med skruvdragarnas användbarhet att göra?
Ursäkta den fåniga frågan, men ibland förefaller verktygsfetischisterna försvinna in i en annan verklighet.
 
KnockOnWood skrev:
Är detta bara fnuttologi eller sifferexercis, eller har det något som helst med skruvdragarnas användbarhet att göra?
Ursäkta den fåniga frågan, men ibland förefaller verktygsfetischisterna försvinna in i en annan verklighet.
Jag ska fråga Makita om terminologin...återkommer 2016.... :cool:
 
Tar tillbaka min tråd. Det enda stället jag verkar hitta som har ett utbytesbatteri till DS12DM är batteri24.se. Men när jag googlar dem så finns nästan ingenting vilket gör mig lite tveksam. Vet någon om man kan räkna med att få det man beställt från dem?
 
Tack, men det gav inget tyvärr. Men jag har hittat fler som säljer nu, letade tydligen kasst förut. Så nu är ett battari beställt.
 
Akahigi skrev:
Kolla här:
[länk]

Jag va ju inte helt ute o seglade.....;)
 
Akahigi
Remne skrev:
Jag va ju inte helt ute o seglade.....;)
:)
 
B
Vart hittar man en 456:a till vettigt pris idag då? Vill ha minst två 3 Ah-batterier och gärna med MacPac. Gör inget heller om det råkar vara paketerat med "Fein"-såg, slagskruvdragare eller annat bra att ha.
 
breakman skrev:
Vart hittar man en 456:a till vettigt pris idag då? Vill ha minst två 3 Ah-batterier och gärna med MacPac. Gör inget heller om det råkar vara paketerat med "Fein"-såg, slagskruvdragare eller annat bra att ha.

Bästa Sverigepris för en BDF456 med 2 acc i låda är 2900 och 3acc 3360 på Toolab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.