Hej,

Hur gör man med gamla termostater som rasar? De är av typen Wirsbo 80426 tror jag, från 1999 eller däromkring. Trådbundet. Det handlar om 11-12 stycken sammanlagt om alla ska bytas ut (och tre reglercentraler, tre plan), även om man säkert man slå ihop ett par zoner. Tycker allmänt att detta varit en usel termostat. Väldigt basic och svår att få kontroll över, ful, en del har gått sönder och nån har missfärgat våtrumsmattan i badrummet genom värmeutveckling.

Hur gör man detta smartast? Alternativ som jag ser det:


  • Jaga efter originaltermostaten? Uponor (f.d. Wirsbo) kanske har nåt lager, men isf är det värt det för omodern design och ev felaktig funktion? Såg att nån hade sålt nåt enstaka ex (nytt) på tradera för ca 80 spänn och redan det är ju för dyrt.
  • Byta termostater (endast)? Verkar inte som om det går att hitta något som funkar rakt av med nuvarande reglercentraler? Fick för mig att mer elektronik hade flyttat från rumstermostaterna på senare år.
  • Byta hela reglersystemet (utom ställdon som väl kan återanvändas i den mån de fungerar), den självklara lösningen, men dyrt? Kanske går att importera? Köpa på typ AliExpress?
  • Laga nuvarande termostater (på egen hand)?
  • Bygga egna termostater eller alternativt hela reglersystemet baserat på Arduino el dyl (utopi)? Hade varit nåt för HEK och Mysensors-projektet ...
  • Slänga rumstermostater och reglercentral åt helvete och styra manuellt med de där "skruvplupparna" som ersätter ställdon, alt öppna upp alla ventiler och styra temp centralt från pannan.

Nu för tiden har man ju lite krav på hur saker ska se ut och fungera också. Jag skulle i princip vilja ha det så att det knyter ihop med hemautomation av någon sort. Så att varje rumsenhet går att styra centralt med en app el dyl och kan programmeras att stänga av värmen under natten ex eller hur man nu vill ha det. Hade passat kanon i källaren där jag drar upp en del plantor nu på våren. Varje rumsenhet borde också ha termometer inbyggd som rapporterar till centralenhet och kan fjärravläsas och ses som graf över tid. Jag tycker man får grymt lite för pengarna generellt sett. Det är ungefär som med hem-larm. Design och funktion ligger tio år efter övrig teknik i hemmet. Priset däremot är extremt saltat.

Uponors uppgraderingssystem ser ju exempelvis ut som om det är tillverkat för Hobbex och styrs - hör och häpna - med SMS ...
 
Jag tänkte att man kanske kunde sätta upp något som helt tar bort behovet av rumstermostater (eftersom de är så stolligt dyra, fula och missfärgar tapeterna)? Det borde väl räcka med en temperatursensor i varje rum eller något ännu mer grovt mått, typ ett antal fasta steg för ställdonen. Eller så är det som en del säger att hålla på o ratta med golvvärme är helt och hållet slöseri med tid o pengar pga trögheten i systemet.
 
Jag tror vanliga ställdon (typ med vax i) bara är på eller av så frågan är väl hur pass avancerad reglering det är?

Det är ju enkelt att testa om det fungerar utan reglering (jag antar att du har en central givare till pannan/värmepump). Bara plocka bort och strypa in. Just instrypningen kräver ju en del experimenterande och tid, gärna under vintern så man ser hur systemet reagerar men kräver ju ingen ny utrustning. Går ju även att stätta tillbaka det du har och öppna strypningarna igen om det inte blir bra.

Fast det blir blir extra lurigt om du har tre centraler. Har dessa separat cirkulationspump?

Vad gäller termostaterna beror det ju vad det är för typ om man kan byta dessa.
 
LK har adaptrar för gamla fördelare som gör att du kan koppla in deras ställdon och då använda deras termostater. Sen kan du använda deras trådlösa system och sen bara gömma termostaterna i rummen om du inte vill att de ska sitta uppe på väggarna. Jag har hört något rykte om att de är "på gång" med central styrning faktiskt. Tror Uponor har något liknande också.
 
Om du berättar mer om själva värmesystemet och vad för panna/VP etc så är det nog fler som kan komma med idéer.Själv har jag slängt allt vad termostater heter och skaffat en inomhusgivare och en utomhusgivare och justerat hela systemet så det är självgående. Inga styrdon och ventiler som fastnar i ett läge över sommaren som sedan måste motioneras för att få värme. Mitt system är VP och golvvärme samt 2 radiatorer det fungerar perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.