Daniel, Fram och tillbaka i samma linje har jag inte varit med om, däremot att klipparen börjar att fylleköra, dvs åker runt lite kors och tvärs och klipper under transport utan parallellklippning. Då krävs en nollställning vill jag minnas.....
 
Dr Ost skrev:
Johan119, inte helt säker på ditt första svar. Bosch står för garantin, men det är ju inte självklart att vilken ÅF som helst tar emot den. Du går väl knappast till Mediamarkt när din TV från Elgiganten har gått sönder. Finns en tråd om detta från förra året. Trodde också att det fanns ett avtal mellan Bosch och ÅF att de skall ta emot reklamationer oavsett från vilken butik man har handlat, men så verkar inte vara fallet (finns visst även en skillnad mellan Bosch "Blå" och Bosch "Grön" där Indegon går under "Grön" och där man inte kan lämna den hos vilken ÅF som helst....det sistnämnda inte helt säkra uppgifter...).
Jag svarade bara utefter egen och andras erfarenheter, jag vet de som köpt sin Indego på Jern&fix och lämnat in dem på Hornbach för reparation. Det är knappast till Hornbach och de andra ÅF nackdel att de får trafik från konsumenter från andra varuhuskedjor, det kan ju hända att man köper något annat :wow:
 
Hej

Gjorde idag ett nytt försök att försöka isolera bort det i mina öron för höga ljudet från drivningen. Skruvade loss växellåda och elmotor till respektive hjul. tanken var att fylla på mer fett i växellådan och så gjordes även. Kunde konstatera att växellådan gick tyst och fint när den snurrades för hand och likaså elmotorn. Dock när växellådan skruvas ihop med elmotor igen och man provar att snurra med hjulet monterat och därmed kan snurra på med högre utväxling så kan man konstatera att den höga ljudnivån med all största sannolikhet kommer ifrån elmotorns konstruktion.

Åt detta verkar det kanske inte vara så mycket att göra åt. Vågar inte isolera in den för mycket med tanke på värme. Provade annars redan förra året att ljudisolera med bl.a 10 mm ljudisolations-skumgummi både inuti och utanpå batteriboxen. Detta gav knappt nämnvärd effekt trots rikligt med isolering.

Så nu verkar det tämligen tufft att få ner ljudnivån. Ni får mer än gärna motbevisa mig eller komma med förslag. För mig personligen tycker jag att det är väldigt synd att ljudnivån är såpass hög som den är. Då spelar det inte så stor roll att den klipper snabbt. Hellre 10 tim klippning nattetid med en tyst maskin än 3 tim på dagtid.
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
hc77 skrev:
Hej
Kan även ligga mellan planethjul och sol, d.v.s. drivkopplingen mellan motor och planetväxel.
Det ska finnas en länk till en servicemanual för Indego i forumet. Det är dock hopplöst att söka på service, reperation då man få väldigt många träffar. Jag har haft den men den åkte bort när jag köpte en annan klippare.
 
Vad gäller ljudnivån så kan jag hålla med att det hade varit bättre om det hade varit en tystare drivning. Jag tycker dock att det går att få Indego:n tystare med 10 mm självhäftande ljuddämpningsplatta från Biltema som man sätter på insidan av karossen baktill och på utsidan av chassiet runt motorn utan att täppa till lufthålen där bak. Jag hade plattbitar som jag klippt till efter formen på de olika ytorna och när jag plockade bort dem förra veckan så tyckte i varje fall jag att ljudnivån var avsevärt högre. Men som sagt, lite tystare konstruktion hade inte varit fel.

Anledningen att ljuddämpningen försvann är att även jag sällat mig till dem som reklamerat klipparen. Men det var med yttersta tveksamhet jag gick tillbaka till Jula och viftade med kvittot och diverse klagomål (stopp i håligheter och nedhängande grenar). Jag tycker ju den gör sitt jobb men vill se vad nya framaxlar och ny mjukvara gör innan den blev över ett år gammal.

När den kommer i retur skall jag sätta på ny ljuddämpning och möjligen klistra lite på håligheterna i hjulen om jag får till det på något vis utan att påverka driften. Jag kanske rentav kan mäta skillnaden med någon app i telefonen för att visa siffror på resultatet.
 
Haft samma problem förra säsongen som många av er andra med mina två indego. hjul har lossnat, motor varvar inte ner, står och tänker mer än den klipper m.m

Skickade in båda till bosch i mars och fick tillbaka med ny mjukvara. 5.9. Jag tycker klipparna har blivit mycket smartare och de fungerar nu perfekt. Jag har både en enkel tomt hemma och en mycket svårt i stugan med över 20 öar, och båda fungerar perfekt efter uppdateringen.

Så har ni inte fått era klippare uppdaterade så är det helt klart värt det, även om man får vänta ett par veckor innan de kommer tillbaka.

http://youtu.be/7EueE7digLk
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Håller med dig till 100%. 5.9 är värd att vara utan klippare i mågon vecka. Jag är så nöjd med min maskin nu.
 
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Är brölandet/höga vibrerande ljudet borta iom 5.9?
 
Vet inte... Min maskin har aldrig brölat. Jag hör bara drivningen och ett litet ljud när gräset klipps. Tror att varvtalet sänkts i 5.9. Innan jag fick ny maskin så hade jag 5.7 och den lät mer
 
southpark skrev:
Är brölandet/höga vibrerande ljudet borta iom 5.9?
Inte borta. Vid för stort klippmotstånd varvar den upp. Men efter ca en minut efter senaste motstånd så återgår den till normalt varvtal.
 
sturban skrev:
Vad gäller ljudnivån så kan jag hålla med att det hade varit bättre om det hade varit en tystare drivning. Jag tycker dock att det går att få Indego:n tystare med 10 mm självhäftande ljuddämpningsplatta från Biltema som man sätter på insidan av karossen baktill och på utsidan av chassiet runt motorn utan att täppa till lufthålen där bak. Jag hade plattbitar som jag klippt till efter formen på de olika ytorna och när jag plockade bort dem förra veckan så tyckte i varje fall jag att ljudnivån var avsevärt högre. Men som sagt, lite tystare konstruktion hade inte varit fel..


Anledningen att ljuddämpningen försvann är att även jag sällat mig till dem som reklamerat klipparen. Men det var med yttersta tveksamhet jag gick tillbaka till Jula och viftade med kvittot och diverse klagomål (stopp i håligheter och nedhängande grenar). Jag tycker ju den gör sitt jobb men vill se vad nya framaxlar och ny mjukvara gör innan den blev över ett år gammal.

När den kommer i retur skall jag sätta på ny ljuddämpning och möjligen klistra lite på håligheterna i hjulen om jag får till det på något vis utan att påverka driften. Jag kanske rentav kan mäta skillnaden med någon app i telefonen för att visa siffror på resultatet.
Jag har också testat att ljudisolera runt om hela karossen med 2cm tjock "permaflex" som har klister på baksidan, klippte också till småbitar som jag klistrat på båda bakhjulen. Tycker att ljudet inte låter lika skarpt längre utan är lite dovare. Testat med att mäta med en db mobil app ca 20cm från klipparen när den kör raksträckor och fick aldrig över 70db, tyvärr mätte jag aldrig före.
På bilden kan ni se hur jag gjorde men tänkte testa att isolera den vita plasten runt hjulaxeln också för att se om det blir någon ytterligare skillnad.
INDEGO.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Ingen som försökt hitta nya motorer istället som är tysta från start?
 
F1Alex, väldigt likt det jag gjorde även om jag hade motorrumsisolering som har metallfolie på utsidan och är vitspräcklig. Dessutom klädde jag läppen som är uppe till höger på bilden på insidan i facken. Jag skall göra en ny inpackning när Tretow kommer i retur och kan fota mitt exempel.
 
hc77 skrev:
Hej

Gjorde idag ett nytt försök att försöka isolera bort det i mina öron för höga ljudet från drivningen. Skruvade loss växellåda och elmotor till respektive hjul. tanken var att fylla på mer fett i växellådan och så gjordes även. Kunde konstatera att växellådan gick tyst och fint när den snurrades för hand och likaså elmotorn. Dock när växellådan skruvas ihop med elmotor igen och man provar att snurra med hjulet monterat och därmed kan snurra på med högre utväxling så kan man konstatera att den höga ljudnivån med all största sannolikhet kommer ifrån elmotorns konstruktion.

Åt detta verkar det kanske inte vara så mycket att göra åt. Vågar inte isolera in den för mycket med tanke på värme. Provade annars redan förra året att ljudisolera med bl.a 10 mm ljudisolations-skumgummi både inuti och utanpå batteriboxen. Detta gav knappt nämnvärd effekt trots rikligt med isolering.

Så nu verkar det tämligen tufft att få ner ljudnivån. Ni får mer än gärna motbevisa mig eller komma med förslag. För mig personligen tycker jag att det är väldigt synd att ljudnivån är såpass hög som den är. Då spelar det inte så stor roll att den klipper snabbt. Hellre 10 tim klippning nattetid med en tyst maskin än 3 tim på dagtid.
Har du några foton på din demontering av växellåda och elmotor som du kan dela med oss��?
 
Hej
Jag funderar på att köpa en indego och har ställt ett antal frågor i en annan tråd.
Efter samtal med Bosch Service så blev jag ställd.
De påstår att indego 1000 ska ha program version 5.8 medan indego 1300 ha ha 5.9. Indego 1300 har då möjligheten att hantera flera trädgårdar om man har fler laddststioner.
Är det någon som har en indego 1300 som kan bekräfta detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.