Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska hantera all data man har på ett så säkert och effektivt sätt som möjligt.

I dagsläget så ser det ut såhär:
1st MacBook Air 256GB SSD som är typ fullknökad med Stillbilder i Aperture (dags att lösa helt enkelt)
2st Externa 500GB som agerar Aperture Vault dvs säkerhetskopior av mitt bildbibliotek. En av dem är här hemma och den andra ligger i mammas och pappas kassaskåp.

1st MacMini 500GB Filmer, musik
2st 1TB med filmer
1st 500GB med filmer

MacMinin är egentligen vårt mediacenter som jag kör Plex på och den står placerad i TV-bänken tillsammans med de externa hårddiskarna med filmer på. Använder även den flitigt med diverse playkanaler då den vanliga tv-boxen lever ett ganska stillsamt liv numera. Jag tittar när jag har tid och lust helt enkelt inte när tablån säger att programmet visas.

Det jag oroar mig lite för är att data ska gå förlorad. Efter att har rippat 500 filmer från DVD så skulle det vara oerhört segt om en disk kraschade. Vill dessutom ha bättre tillgång till allt från båda datorerna samt iPad osv.

Jag har tittat lite på NAS och då främst från Synology då jag bara har läst gott om dessa. Vill ha en med 4st HDD-platser skulle en DS414 kunna vara en lösning eller är den för klen så att man ska gå på en DS412+?

Kan jag kanske till och med göra något bättre med grejerna jag redan har?

Använder en Apple Airport Extreme som router om det påverkar något.
 
Själv har jag en Synology NAS med speglade diskar som all data lagras på. Filmer streamas till alla möjliga apparater runt om i huset och som extern back-up använder jag Amazon Glacier, ruskigt billig extern back-up lösning och Synologyn har en egen "app" som gör schemalagd back-up till Irland.
Däremot tycker jag att du ska fråga dig själv...vad du ska med 500 DVD rippar till, nostalgi?
 
Filmerna som sällan uppdateras kan man väl enklast kopiera ut på en lös extern 3 TB disk. Lägg disken i kassaskåpet.

Koppla sedan en 3 TB extern disk till AP Extreme och kör Time Machine på resten.
 
Nimajneb skrev:
Själv har jag en Synology NAS med speglade diskar som all data lagras på. Filmer streamas till alla möjliga apparater runt om i huset och som extern back-up använder jag Amazon Glacier, ruskigt billig extern back-up lösning och Synologyn har en egen "app" som gör schemalagd back-up till Irland.
Däremot tycker jag att du ska fråga dig själv...vad du ska med 500 DVD rippar till, nostalgi?
Jag tycker att även gamla filmer har sitt värde och sin plats. Nu tar de ju dessutom inte upp någon fysisk plats längre.

Tittade på Glacier men ska jag ha allt där så blir det ändå ganska snabbt vad en motsvarande Hårddisk kostar.

Frågan är om man ska nöja sig med en stor HDD som backup via Timemachine så länge eller om man ska satsa på en NAS.

Kan man förresten koppla in externa diskar till en NAS, såg att den hade USB-portar?
 
kysan skrev:
Jag använder [länk] för extern backup.
Nu kom jag bara till en mobil version av hemsidan och där stod det inte så mycket. Men kostar det bara $3,96/mån och fungerar så är det ju helt klart intressant. Har du återställt någon data så att du vet att det funkar?
 
iSnobben skrev:
Nu kom jag bara till en mobil version av hemsidan och där stod det inte så mycket. Men kostar det bara $3,96/mån och fungerar så är det ju helt klart intressant. Har du återställt någon data så att du vet att det funkar?
Inte gjort komplett återställning, men hämtat vissa filer för att prova och det har fungerat. Tog en och en halv vecka att föra upp allt första gången sedan bara rullar det på. Kan prova gratis i 7 dagar.
 
Jag uppgraderade min filserver i somras, kör numera 8 WD Green 4TB i Raid 5

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2171882

Sover gott om natten att min data är säker så (Så länge det inte brinner). Kör mina viktigaste filer med backup off site
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.