Hej,

Jag har en extremt billig borrdragare(okänt märke) som inte är någon höjdare så nu tittar jag på alternativ. Den kommer användas för hobby bruk och då kan det vara borra metall(ex borra ut nitar), borra betong(hänga upp saker) och såklart skruvdragning. Maskinen bör ha låda med nödvändigtvis inga andra tillbehör(även om det är ett plus). Maskinen kan komma att få ligga längre perioder och då är det viktigt att batterierna inte blir kassa(att strömmen går ur förstår jag dock). Priset är absolut max 2000 kr.

De första jag tittade på var Bosch PSR 18V Li-2 med 2 batteri, det verkar allmänt vara en omtyckt maskin. Priset är dock 1600 kr

Sen finns det även AEG-Powertools BSB 18G LI-152C för ett billigare pris men för mig känns AEG lite budget? som Skill, Biltema o.s.v. Hittar inte så mycket positiv information om denna.

Läser man runt lite på forum så tycker folk man ska välja den blåa serien av Bosh eller rent av en Makita eller Dewalt inställt men då hoppar såklart prislappen upp ett bra steg. Jag hittar då förslag på att beställa utomlands, ex från toolstop.co.uk och de har helt klart mycket bättre priser.

Frågan kvarstår dock, vad för maskin bör jag sikta på? Vad är det jag ska titta efter?

Det finns ex :
Makita 6281DWPE-1 14.4V
- 2 batteri + låda + tillbehör
Pris : 1318 kr

Kanske är detta en budget maskin av Makita som är för klen motor(14.4V)?

Dewalt DCD780C2 18V XR li-ion
- 2 Batteri + låda
Pris : 1647 kr

Bosch GSR14.4-2 14.4V Cordless Drill/Driver
- 2 Batteri + låda
Pris : 1472 kr
 
Redigerat:
Ett första tips:
XL-bygg kampanjar en 14v Bosch för 1395kr, då har du 600 över till en borrhammre från typ Jula
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack, det ser ut som ett bra val!
 
Akahigi
Köpte själv just denna för 2600kr inkl frakt från amazon, med två 3Ah batterier.

Makita BHP458RFE 18V 16mm Cordless ...Combi Drill http://amazon.co.uk/dp/B008M6ABFI

Stark som ett as (!).

Man får då med batterierna och laddare, bra inkörsport till att kunna köpa makitas nakna maskiner för en billig penning. Beställde själv en excenterslip 18v också sen, som dock inte kommit än :)

Ska man borra betong och ha den som ett borrmaskin, vilket jag ska, så hade jag tagit denna. Cirkelsågade i vägg med den, gick mycket bra. Man måste dock ha handtaget på då, den är väldigt stark som sagt. Annars sticker nog handleden.
 
Ja Makita verkar allmänt omtyckta utan för Sverige men just den du anger känns väldigt riktad till tunga jobb för proffs?

Makita BHP458RFE
- 18V
- 2,3 KG.
- 58 - 91 Nm
- 2000 rpm.

Bosch GSR 14,4-2 Li
- 14,4V
- 1,2 KG
- 34 Nm
- 1300 rpm

Priset på 2600 kr för Makita är dock lite högt för hobby användning. Jag misstänker starkt att den kommer ligga större delen av tiden.

Det jag funderar på är om 34 Nm kanske är lite väl slö?
 
Jag har Boschen du funderar på, eller i alla fall en variant av den. Jag tycker den är bra. Lätt, ligger bra i handen, stark nog, stryktålig. Den duger gott till att skruva t.ex reglar och borra ut nit med. Jag kör min rätt hårt och har inga klagomål. Dock är den inget att borra i betong med, men det har man större slagmaskiner till.
Det är hur som helst mycket skruvdragare för pengarna, till ditt tilltänkta användingsområde speciellt.
 
Jag hade definitivt skippat kravet på betongborrning och köpt till den billigaste sladdborrhammaren med sds+ för de jobben,
 
Är mycket nöjd med min Bosch GSR 14,4-2 Li. Funkar väldigt bra som skruvdragare och otroligt smidig med låg vikt. Klarar givetvis inte att borra i betong men annars känns den tillräckligt stark för det mesta när det gäller skruvdragning och borrning.

Går inte att lösa alla uppgifter med en maskin så satsa på en smidig skruvdragare och köp någon billig borrhammare/slagborr/borrmaskin med sladd för de tyngre jobben.
 
Har en Bosch 14v två batterier. Funkar hur bra som helst. Batterierna håller laddningen när de inte används.

Har inga jättestora projekt, har använt den till lekstuga, staket osv.
 
Akahigi
snowjim skrev:
Ja Makita verkar allmänt omtyckta utan för Sverige men just den du anger känns väldigt riktad till tunga jobb för proffs?

Makita BHP458RFE
- 18V
- 2,3 KG.
- 58 - 91 Nm
- 2000 rpm.

Bosch GSR 14,4-2 Li
- 14,4V
- 1,2 KG
- 34 Nm
- 1300 rpm

Priset på 2600 kr för Makita är dock lite högt för hobby användning. Jag misstänker starkt att den kommer ligga större delen av tiden.

Det jag funderar på är om 34 Nm kanske är lite väl slö?
Borra i betong vete fanken. Men som smidig allround, sure.

Tycker dock att Makitan är skönare att hålla i än boschen, även 14.4.... ;)

18V Makit har fördelen att det finns en uppsjö av andra maskiner som man kan köpa sen. Även typ trädgård... 18V 3 eller 4 Ah är tillräckligt med kräm för att köra en stund.
 
Aha tackar! Då borde den även vara tillräcklig för mig.

Har pratat med XL-bygg och de har inte kommit in i lager än, däremot kunde han säga att den kommer i en papplåda, vill man ha väska så kostar den 500-600 kr extra.

Jag tog därför en titt på alternativ och hittade dessa :

Bosh GSR 1800-LI
- 14,4V
- 1,4 Kg
- 34 Nm
- 1300 rpm
- 2 batterier(precis som erbjudandet på GSR 14,4)
- Väska
Pris : 1499 kr

Makita BHP 453 SHE (slagborr)
- 18V
- 1,7 Kg
- 42 Nm
- 1300 rpm
- 2 batterier
- Väska
Pris : 1999

DeWalt DCD772C2
- 18V
- 1.65 KG
- 1500 rpm
- 2 Batteri
- Väska
Pris : 1999 kr

DeWalt DCD733C2
- 14,4V
- 1.6 KG
- 1300 rpm
- 2 Batteri
- Stor väska med en massa extra delar(borr och liknande)
Pris : 1949 kr

Finns med andra ord en hel del att välja på. Några förslag på vilken jag borde välja?
 
Akahigi skrev:
18V Makit har fördelen att det finns en uppsjö av andra maskiner som man kan köpa sen. Även typ trädgård... 18V 3 eller 4 Ah är tillräckligt med kräm för att köra en stund.
Detta verkar även gälla för Bosch 18V
 
snowjim skrev:
Detta verkar även gälla för Bosch 18V
Jo men blå bosch batterierna och grön bosch trädgårdsgrejerna har väl inte samma batteri eller så har dom det och jag har snurrat till det :)

Även jag har Bosch GSR 14,4-2 Li och det är en riktigt bra maskin. Nackdelen med 14,4 v maskinerna är att det finns ett begränsat utbud av nakna maskiner.
Då är 18V eller 10,8 bättre.

Även fast jag har och gillar GSR 14,4 så är det oftast inte den maskinen jag använder.
GSR 10,8 används flitigast och är mindre och smidigare och endast några Nm lägre vrid. Använder till allt ifrån IKEA möbler till lister och smågrejande.
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/borraskruva/Bosch-GSR108-2-LI2x15Ah/194320.8409/
Finns säkert bra erbjudande med L-boxx om man letar. Fördelen med 10,8 maskinerna är att 2 st går in i en L-boxx.
 
Jag hade gått på XLbygg-boschen....de du listar från bla Harald Nyborg känns inte ok i kvalitet.....
lägg hellre till en 5-hundring om du måste ha en Lboxx till den...(du är ju fortfarande under din budget på 2k)
ang 14v, så funkar det till det mesta...min gamla B&D dragare hade 14v och den hängde med länge......och du verkade inte heller göra anspråk på vidare utbyggnad av maskinpark i din frågeställning.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.