Hej!

Huset kommer att stå med långsidan mot söder och taket kommer att luta 30 grader. Ort: Umeå.

Vad blir bäst för mig?

Billiga vakuumrör från Sfinx eller platta solfångare, t.ex. Lesol 5.
 
Oavsett vilket du väljer är 30° flackt uppe i Umeå. Kan du resa dem upp mer?
 
Det är ju det som är frågan. Om jag har plana solfångare och reser upp dem så kan det väl bli problem med vinden och med snön. Jag tänker att det samlas snö "bakom" solfångarna.

Hur mycket skulle jag behöva resa dem tror du?

Vakuumrör fångar väl mindre vind?

 
daniel_168 skrev:
Det är ju det som är frågan. Om jag har plana solfångare och reser upp dem så kan det väl bli problem med vinden och med snön. Jag tänker att det samlas snö "bakom" solfångarna.

Hur mycket skulle jag behöva resa dem tror du?

Vakuumrör fångar väl mindre vind?
Plana tar mer vind ja men de ska inte va nå problem o inte heller med snön då du kan sätta snörasskydd bakom solfångaren..

Du har aldrig åkt förbi tegsnäset mot lycksele??
Där finns de ett hus som har solfångarna (plana) ganska upprätt, Dom har då hållit ett par år nu va jag sett.. ;)
 
Har man inga reflektorplåtar fångar de mindre vind, det är riktigt.

En tumregel är att vinkeln ska vara som latituden du bor på. För Umeå alltså ungefär 64°.
 
Då skulle jag behöva resa dem upp 34 grader från mitt tak alltså?

Det löser man väl med sådana här:

 
  • konsol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spontat skulle jag vilja ha lite avstånd mellan solfångare & tak i nederänden annars samlas det väl en massa snö där :-?
 
Blev rätt kul felstavning, med tanke på anknytningen till byggverksamhet och snickerier!

Ja, ett utrymme där snön kan kasa under är säkert bra. Men normalt sett sätter man solfångarna nära taknocken, så det finns inte så mycket snö som kan komma glidande uppifrån.
 
Jag har kollat runt på nätet efter plana solfångare och det finns ju rätt så många. Effectas paket verkar bra. Solentek verkar ha bra grejer också. Vilka fler kan man titta på? Jag är ute efter ett paket med 750 liters ackumulatortank.

 
Jag har 6 x lesol5ar och 750 l tank. Leverans var ok, jag skruvade sf fast själv, anlitade en rörmokare för inkopplingen, allt fungerar bra nu i ett år.

Lådorna är inte vattentäta utom från ovanpå och de innehåller minerullisolering. De får ej utsättas för regn osv. från sidorna och från undersidan. Om isoleringen i lådorna blir blött, så är det någon slags STO för sf (lådorna borde öppnas fast det var tänkt att de ska aldrig öppnas). LESOLs instruktioner beskriver hur sf ska täckas med plåt efter monteringen på taket med borttagna tegel och efter inkopplingen (plåtslagaren som jag anlitade hade egna ideer och det blev bra också). Vid lutande montering som du planera tycks det blir mer besvär med inklänningen än jag hade. Som jag minns täcker instruktionerna inte det fallet. Säkert går det också att ordna på något sätt, men alternativen som jag skulle fundera över är

- köper plana solfångare som är vattentätta från alla sidor (antagligen då dyrare)
- montera plana sf på taket dvs med samma lutningen och kompensera med att köper 2 till, det blir samtidigt snyggare
- satsa på vakuumrör istället
 
Ok, bra synpunkter! Tack.

Det här med vakuumrör har jag funderat på, men det känns mer osäkert. Nog för att monster-hagel inte är så vanligt, men en gång åtminstone kom det hagel nästan stora som golfbollar. Misstänker att vakuumrören inte hade varit särskilt hela efter det.

Sen undrar jag hur det blir på våren när snön ligger kvar på rören. Som nu i april snöar det ju typ varannan dag och så är det varm och soligt varannan dag. Jag har fått för mig att det töar bort på ett helt annat sätt på plana solfångare.

Hur är det med lutningen och skillnad mellan plana och vakuumrör? Måste rören luta mer eller mindre eller är det samma?
 
Specifikationen för mina vakuumrör säger att de klarar 30 mm stora hagel.
När vi monterade panelerna försökte min far riva ner skorstenen med ett rör. Skorstenen var starkare, inte helt oväntat.
Men för mer normala påfrestningar verkar det hålla bra.

En torpederad plan solfångare, är den lätt att reparera? Vakuumrör med heatpipe är en bagatell att fixa. Byt det trasiga röret, bara. Du kan till och med göra det när anläggningen är i drift, bortsett från att änden på röret bränns ordentligt, om solen skiner.

Det är tjock snö som kan vara ett problem, för den ligger länge.
Lite snö som det kommer på våren försvinner ganska kvickt, då solen töar den på taket hyfsat effektivt nu. Åtminstone i Småland.

När det låg 20 cm lössnö på solfångarna sopade jag dem, annars har jag inte röjt någon snö.

Idealet är att rören har samma vinkel som tumregeln säger.
 
Den här mannen i nedre Bayern (relativt snö- och hagelrikt) klagar en lite att hans vakuumrör är snötäckta medan grannens plana sf producerar redan i flera dygn, med bildbevis:

http://www.david-online.org/SmartHistory_Presse/david_show_one.cfm?ID=46

Jag tror att SP undersökte saken mer systematiskt och kom fram att i genomsnitt över året är vakuumrör 30 % mer effektiva vid samma yta, dvs man borde planera för 30 % mer yta för plana solfångare än vakuumrör, och då blir det i stort sätt samma utbyte.

I princip borde var enskild rör kunna vridas till optimalt lutningen om rören ligger horisontal, dock verkar de flesta vakuumpaneler monteras så att rören ligger parallel till lutningen. Det har väl med favoriserade tekniken inom rören att göra. I så fall är optimal lutningen samma för plana sf och vakuumrör.

Jag bor nära Uppsala, taklutningen är 27 grader. Lesols återförsäljare tyckte att luta sf yterliggare är inte värd besväret och jag gjorde som han sa. En viss extra värmeförlust till undersidan borde uppstå när plana solfångare "svävar" i luften jämförd montering på taket. Har ingen ide hur mycket det kan handla om.
 
Intressant att det finns personer här med erfarenhet av båda varianterna!

Jag är dock orolig för det där med snön. Finns det någon här inne som har vakuumrör uppe i norra norrland? Skulle vara kul att höra lite erfarenheter.


 
Mina vakuumrör behöver inte vridas alls. De är tillverkade så att de absorberar lika bra runt om. Det är därför det kan göra någon nytta med reflektorplåtarna undertill.

Däremot måste de ha toppen uppåt, dör att principen med heat-pipe ska fungera. Partiell förångning fungerar inte heller annars.

Om du är orolig för snö under solfångarna kan du väl bara sätta en snöfälla uppströms? Då blir det bara det som blåser in under som kommer under solfångarna. Resten passerar inte förrän det smält, och då kan det kvitta.
Dessutom brukar man ju placera solfångarna högt upp på taket, så det blir inte plats till så mycket snö ovanför dem, på taket.

Jag bor norr om Markaryd. För en inbiten skåning är det norra Norrland...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.